A mezőgazdaság erőgépeket közel másfél évszázada alkalmazzák, kezdetben gőzgéphajtással, majd benzinmotorral. A mezőgazdasági erőgépekre a „traktor” szót 122 éve használják, és mintegy 100 éve gyártanak dízelmotoros traktorokat. A traktortechnika folyamatos fejlődése napjainkban is tart, ennek egyik érdekes példáját az Ausztriából származó „Syn Trac” elnevezésű többfunkciós univerzális erőgép testesíti meg.
A„Syn Trac” elnevezésű többfunkciós, univerzális erőgéppel megvalósíthatók a mezőgazdasági mobilgépek alapvető funkciói, az önjáró munkagépektől (beleértve a teherautókat is) az eszközhordozókon keresztül az univerzális traktorokig. Az új erőgépet – számos innovatív újdonságát kiemelve – a teljesség igénye nélkül kívánjuk röviden bemutatni.
A vállalat, ahol az új gépet kifejlesztették
Az osztrák Bad Goisern, Oberösterreich székhelyű Syn Trac GmbH céget 2015-ben Stefan Putz alapította, azzal a céllal, hogy egy új koncepcióval rendelkező tökéletes traktort készítsenek. Néhány évvel korábban Putz mint főkonstruktőr, együttműködve többek között a Zeppelin Austria vállalkozással, megkezdte a Syn Trac többfunkciós erőgép tervezését, majd az első gép bemutatására 2017-ben már sor került a németországi Agritechnica kiállításon. Az új járműkategóriát teremtő, átgondolt műszaki rendszerrel rendelkező gép iránt nagy volt az érdeklődés nemcsak a mezőgazdaságban, hanem az építőiparban, útépítésben és karbantartásban, polgári katasztrófa-elhárításban stb. is (1. kép). Az univerzális erőgép számos új innovatív megoldással rendelkezik.
A munkaeszköz-kapcsolatúj formája
A Syn Trac univerzális erőgép egyik legérdekesebb szerkezeti megoldása a gép-munkaeszköz kapcsolat (dokkolás) megvalósítása. Az új munkaeszköz-kapcsolat szerelvénye a gép hátuljára és elejére is fel van szerelve, így könnyen megvalósítható a több munkaeszközzel való együttes munkavégzés (2. kép).
Az automatikus gépkapcsolat lehetőségének igénye gyakran jelentkezik, de az egységes szerelvények szabványosításának hiánya miatt életképes megoldás még nem valósult meg, talán a Syn Trac-megoldás előrelépést fog jelenteni ezen a téren is. Az univerzális erőgép és a munkaeszköz erős mechanikai összekötésén túl valamennyi szokásos szerelvény automatikus kapcsolata is létrehozható egy percen belül anélkül, hogy a vezető kiszállna a fülkéből.
A 3. kép jobb oldalán az erőgépen levő kapcsolóegység látható.
A belső homloklapon, fent az összes elektromos vezeték összeköttetésére szolgáló csatlakozók foglalnak helyet (ISOBUS is), ezek alatt a 6 külső hidraulika-rendszer csővezeték-csatlakozója, majd a légfékrendszer pneumatikus csatlakozója kapott elhelyezést, az alsó sor közepén pedig a TLT-hajtás kivezetésére szolgáló fogaskerék látható. A 3. kép bal oldalán látható a munkaeszköz kapcsolóegysége, a hátsó homloklapon a szükséges ellencsatlakozók foglalnak helyet. Ez a szerelvény munkaeszköz-specifikus, hogy az alkalmazni kívánt eszköz mechanikusan illeszkedjen az erőgéphez. A Syn Trac dokkolórendszer kialakítása lehet olyan is, hogy a tapadás és a stabilitás javítása érdekében hátul hattyúnyak típusú csatlakozást alkalmaznak, amivel a munkagép vagy a pótkocsi súlyának egy részét a hátsó tengelyre helyezik át. Készül olyan kapcsolószerelvény is, amely a traktoroknál szabványosított hárompont-felfüggesztő szerkezethez illeszthető, így a régebbi, meglévő függesztett munkagépek, eszközök automatikus csatlakoztatása a Syn Trac géphez szintén megoldható.
Alváz és felépítmény
A Syn Trac erőgép alapfelépítésben 4 × 4 vagy 4 × 4 + 2 hajtásrendszerű (négykerékhajtás és -kormányzás, amely kiegészíthető egy további hátsó tengellyel (4. kép).
Az erőgép hajtott és kormányozható hátsó tengellyel is bővíthető, és így 6 × 6-os változatban is rendelhető.
Az erőgép alváza önhordó kialakítású (5. kép).
A fülke alatt hosszirányban középen elhelyezett motor részt vesz a teherhordásban. A motor két végéhez csatlakoznak a „Tátra-tengelyes” megoldású, hidropneumatikus, 320 mm hosszban rugózott független felfüggesztésű kerékféltengelyek és a dokkolóegység erős külső szerelvényházai. A függesztett féltengelyek automatikus szintszabályozásúak. A kerekek tengelycsonk-kormányzása hidraulikus szervó rendszerű, és első-, illetve összkerék- és rákkormányzási módok választhatók. A négy kerékre hatóüzemi fék Wabco ABS kétkörös légfékrendszer és a kézi rögzítőfék Knott rugóerő-tárolású. Az üzemanyagok tartályai a motor mellett oldalt helyezkednek el.
A Syn Trac erőgép felépítményét a középre szerelt vezetőkabin képviseli, amely rácsos szerkezettel kapcsolódik az alváz többi részéhez. A kabin előrehajtható, így a motor, az erőátviteli és a futómű fődarabokhoz szervizeléskor könnyű a hozzáférés.
A két személyes tágas fülkéből igen jó a gép körüli minden irányú kilátás. Az első és a hátsó fűthető szélvédők törlő-mosó rendszere, az elektromosan állítható fűthető nagyméretű teleszkópos külső tükrök és az opcióként kért fűthető oldalüvegek ablaktörlő-mosó rendszere a kilátás javítását szolgálják.
A kabin automata klímaberendezéssel, légrugós, szuperkomfortos fűthető, szellőztethető, elforgatható üléssel van ellátva. A robotkormány oszlopának dőlése, magassága állítható, a multifunkcionális vezérlő kartámasz két joysticket és számos működtetőkapcsolót tartalmaz, amelyek száma többfunkciós sínrendszerrel tovább bővíthető.
A vezérlőeszközökhöz alapértelmezés szerint egy 7” és egy 12”-os monitor kapcsolódik. A fülke rádióval, CD-vel, kihangosítható, vezeték nélküli telefonnal, opcionálisan tachográffal és egyéb telekommunikációs rendszerrel rendelhető.
Motor és erőátvitel
A Syn Trac erőforrása az új Caterpillar C9.3B típusjelzésű, 9,3 literes (furat 115 mm, löket 149 mm), 6 hengeres, soros, folyadékhűtésű, turbós, levegő-levegő utóhűtésű dízelmotor, amelynek teljesítménye 310 kW (420 LE)1800 1/min fordulatszámon, és legnagyobb nyomatéka 1900 Nm1400 1/min fordulaton. A motor common rail befecskendezéssel, ECM elektronikus vezérlőrendszerrel, automatikus magasságkompenzációval és konfigurálható szoftverfunkcióval rendelkezik. A DOC, DPF és a nagy hatásfokú SCR (AdBlue) kipufogógáz-utókezelő rendszer feleslegessé teszi a kipufogógáz-visszavezetést (EGR), és a motor így is teljesíti a Stage V előírást.
A motor mellett található a hidraulikus-mechanikus erőmegosztásos sebességváltó, amely lehetővé teszi a fokozatmentes sebességváltást0–40 km/h között (1200 1/min csökkentett motorfordulatszámmal), névleges 136 kN vonóerőnagyság mellett. A jármű 60 vagy 80 km/h maximális sebességre képes kivitelben is rendelhető. A gép munkahidraulika-rendszere terhelésérzékelős, 180 l/min kapacitású, és 250 bar nyomást kifejtő axiáldugattyús szivattyúval rendelkezik. Az első és a hátsó dokkolórendszeren keresztül 6-6 db kettős működésű szeleppel csatlakoztathatók a külső hidraulikakörök. Az 1000 1/min fordulatszámú TLT-tengelyek elöl-hátul segédhidraulikus hajtásúak, 3400 Nm legnagyobb átadott nyomatékkal.
A Syn Trac erőgép villamos hálózatának generátora 24 V, 145 A teljesítményű, amely kiszolgálja többek között a rendelettel előírt lámpákat és a8 db LED-munkafényszórót.
A 4 × 4-es alapkivitelű Syn Trac univerzális erőgép főbb méretei: szélesség 2550 mm, magasság 3400 mm, teljes hosszúság 4700 mm, tengelytáv 3300 mm, gumiabroncsok jelölése 385/95R25, a gép üres tömege 11 500 kg, teljes tömege 20 000 kg.
SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK