Hibrid gumiabroncs-gumiheveder

A Galileo fejlesztései

A mezőgazdaságban alkalmazott korszerű gépek magas igényeket támasztanak a megfelelő gumiabronccsal szemben. Az igények kielégítése érdekében a gumiabroncsgyártók folyamatos fejlesztéseket hajtanak végre. A Galileo fejlesztései új tulajdonságú hibrid gumiabroncs-gumihevederek megszületéséhez vezettek, amelyeket röviden ismertetünk.

A hibrid gumiabroncs-gumiheveder olyan gördülő gumikerék kialakítását jelenti, amely egyesíti a pneumatikus radiál-gumiabroncs és a gumihevederes járószerkezetek előnyös tulajdonságait. A Galileo Wheel Ltd. izraeli vállalat először az Agritechnica kiállításon, 2013-ban mutatta be a Mitas cseh gumigyárral közösen kifejlesztett hibrid gumiabroncs-gumiheveder koncepcióját. A Galileo „CupWheel” szabadalmaztatott technológiával készült forradalmian új gumikerék a Mitas PneuTrac elnevezést kapta. A PneuTrac-ot az EIMA 2014 kiállításon Bolognában műszaki innovációs díjjal tüntették ki (1. kép).

A Mitas vállalatot 2015 novemberében megvásárolta a svéd Trelleborg gumigyár, és a hibrid gumiabroncs-gumiheveder kerékkel 2016ban elkezdődtek a laboratóriumi és a terepi vizsgálatok. A Trelleborg PneuTrac felépítésének lényege, hogy a CupWheel technológia alapján készül. A radiál-gumiabroncsok keresztmetszete ovális, a karkaszuk C-formát követ, de az új konstrukciójú gumiabroncs keresztmetszete harmonikaszerű, és a karkasza Ω (ómega betű) alakú (2. kép). Az új hibrid gumiabroncshoz nem kell speciális kerékpántot (felnit) alkalmazni! A rugalmas oldalfal újszerű kialakítása segít a karkasznak a terhelés fenntartásában, aminek köszönhetően a kerék terhelése nagyobb lehet, miközben a terhelt gumikerék rendkívül széles és hosszú talajfelfekvést biztosít. Az ilyen abroncsok keresztirányú stabilitása alacsonyabb guminyomásnál sokkal jobb, mint a radiálabroncsoké. Az igen alacsony, akár 1,0 bar abroncslégnyomás és a nagy felfekvőfelület (53%-kal nagyobb, mint az azonos méretű radiálabroncsé) hatására a talajtömörítés kismértékű. A hibrid gumikerék talajjal való érintkezése hosszirányba nagy, és megközelíti a hasonló nagyságú kerék-gumihevederes járószerkezet felfekvését. A nagyméretű talajfelfekvési felület miatt a PneuTrac vonóerő-kifejtése megnövekszik, kismértékű talajtömörítés és talajroncsoló hatás mellett. Az új hibrid gumikerék csúszása a radiálabroncshoz képest alacsonyabb értékű, ezért azonos terhelés és vonóerő-kifejtés esetén a szlip értéke is kisebb, a vontatási hatásfok nagyobb. A kedvezőbb vontatási hatásfok és a jobb kapaszkodóképesség miatt a PneuTrac alkalmazása verhetetlen teljesítményt nyújt a meredek lejtőkön és a puha, felázott, sáros talajokon. A hibrid gumikerékkel felszerelt mezőgazdasági géppel hajtóanyagfogyasztás-megtakarítás érhető el, a radiálabronccsal ellátott géphez képest. A PneuTrac oldalfala a talaj közelében befelé dudorodik, ez hozzájárul a defektveszély csökkentéséhez. Az új típusú hibrid gumikerékkel a traktor haladása egyenlőtlen talaj esetén is sima, a maximális haladási sebesség 50-60 km/h lehet, és a vezető kényelme jobb, mint radiálabroncs esetén.


1. kép. Mitas PneuTrac hibrid gumiabroncs-gumiheveder; a) abroncslégnyomás 2,0 bar; b) abroncslégnyomás 1,0 bar (forrás: www.galileowheel.com/media/)


2. kép. Kerékpántra szerelt gumiabroncs keresztmetszete kanyarban; a) standard radiálgumiabroncs; b) PneuTrac hibrid gumiabroncs-gumiheveder (forrás: www.galileowheel.com/media/)

A PneuTrac járószerkezettel rendelkező gép szélessége kisebb lehet, mint a gumikerekes vagy kerék-gumihevederes, hasonló teljesítményű társáé. Ezért és a meredek lejtőn nyújtott nagyobb vonóerő-kifejtő képessége miatt kezdetben a hegymenetben dolgozó könnyű ültetvénytraktorokhoz készítettek új hibrid gumikerekeket. A Trelleborg PneuTrac első elérhető darabjai VF280/70 R18 és VF480/65 R28 méretűek voltak, ezekkel a gumikerekekkel először a 2017-ben bemutatkozó új New Holland T4 ültetvénytraktor-szériát látták el (3. kép).

Az elmúlt években a Galileo Wheelaz építőipari és a mezőgazdasági gépgyártók igényeihez igazította a legújabb CupWheel technológia alapján gyártott hibrid gumikerék kivitelezését.


3. kép. Trelleborg PneuTrac gumikerekek a New Holland T4 ültetvénytraktoron (forrás: www.trelleborg.com/en/wheels)

A Galileo Wheel 2019 elején bemutatta az új Galileo SkidCup elnevezésű univerzális gumiabroncsok első példányait. Ezek a gumikerekek az építőiparban és a mezőgazdaságban nagy számban alkalmazott csúszókormányzású (Skid-Steer) kanalas rakodógépekhez készülnek két-két méretben, 2360 és 2650 kg terhelhetőséghez, maximálisan 15 km/h haladási sebességhez (4. kép).

A SkidCup gumikerék a legújabb CupWheel technológia segítségével jobb tapadást, az újszerű futófelület- és bordakialakítással nagy kopásállóságot, meghosszabbított élettartamot, valamint jobb kezelői kényelemet biztosit.

A nagy teljesítményű traktorokhoz és kombájnokhoz készült új Galileo AgriCup elnevezésű gumiabroncs-széria tavaly tavasszal jelent meg (5. kép). Az új AgriCup a legújabb hibridgumiabroncs-technológiával készül, és természetesen ötvözi a radiális gumiabroncsok, valamint a kerék-gumihevederes járószerkezetek ismert előnyeit. Az új termékcsalád 11 db-os választékból áll, a legnagyobb 710/70 R42 (külső átmérő 2062 mm, terhelhetőség 9250 kg, max. sebesség 65 km/h, min. légnyomás 2 bar), a legkisebb 380/70 CW34 (átmérő 1510 mm, terhelhetőség 2300 kg, max. sebesség 50 km/h, min. légnyomás 1,2 bar) jelölésű.

A Galileo Wheel Ltd. pár hónappal ezelőtt, az Agritechnica 2019 kiállításon mutatta be a Galileo CupWheel Airless elnevezésű, levegő nélküli (légtelenített) gumiabroncsot, amelyet a mezőgazdasági, az erdészeti és az építőipari gépekhez fejlesztettek ki (6. kép). A fejlesztés a részét képezi annak a több mint egy évtizedes munkának, amelyet az izraeli vállalkozás a terepjáró járművek forradalmian új gumiabroncsainak előállítása érdekében kifejtett.

A legújabb és leginnovatívabb hibrid gumiabroncs egyesíti a tömör gumiabroncs, a radiál-gumiabroncs és a kerék-gumiheveder előnyős tulajdonságait, de teljesen légmentesen működik. A Galileo Wheel szerint az Airless előnyei: légmentes, nem kap defektet, karbantartásmentes, bármikor használható, kiemelkedő az oldalstabilitása, jó a tapadása, nagy a terhelhetősége, jó a vonóerő-kifejtő képessége, nagy a talajfelfekvő felülete, magas az élettartalma, és kellemes vezetői kényelmet biztosít. Ehhez a többszörösen is hibrid gumikerékhez szabványos kerékpánt alkalmazható, a kerekeket nem kell a szokásostól eltérő módon a mezőgazdasági járműhöz igazítani vagy beállítani.


4. kép. Galileo SkidCup gumikerekek csúszókormányzású (Skid-Steer) kanalas rakodógépen (forrás: www.cpnonline.co.uk)


5. kép. Galileo AgriCup gumikerekekkel szerelt mezőgazdasági traktor (forrás: www.galileowheel.com/media/)


6. kép. Galileo CupWheel Airless elnevezésű, levegő nélküli hibrid gumikerék (forrás: www.galileowheel.com/media/)

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS • SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR, JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK

gumiabroncs hibrid PneuTrac járószerkezet traktor Trelleborg