Lecsengőben a konténerhiány, mégis kevés az alapanyag

Nem jön elég visszáru Kínából, az ázsiai kikötőkben rostokolnak a konténerek. Már a Covid előtti ár harmadáért is útnak indítanák őket. Mégsem boldog a világ.

 

konténer, hajó, daru
Két hét alatt feleződtek a fuvardíjak (forrás: morethanshipping.com)

 

Másfél éve gond

Több cikkünkben is foglalkoztunk vele, hogy a tengeren túli szállítmányozást mennyire megnehezítette és megdrágította a konténerhiány. (Például itt: Úgy drágul minden, hogy nincs hiány – mi van itt?) Legutóbb a holland hagyma kapcsán került szóba, mennyire lelassítja az exportot a kapacitások szűkössége. A hagyma azonban jól tárolható termék, és senkinek nem hiányzik, ha a betakarítást követő pár hónapban ömlik rá a világpiacra – hangzik egyes kereskedők véleménye. „Még mindig nehéz felmérni a konténerek számát, de úgy tűnik, a legrosszabbon már túlvagyunk. Könnyebbé vált a kapacitások lekötése az elmúlt 18 hónap őrületéhez képest” – mondja a holland Wiscomex egyik kereskedője, Rinus Wisse, aki szerint minden évnek megvannak a maga nehézségei, a Covid kereskedelem-felforgató hatása is csak egy ezek közül.

 

Árcsúcs után mélyrepülés

A kínai Xeneta Shipping Index adatai szerint szeptemberben újabb 3,2%-kal nőttek a tengerentúli szállítmányozás fuvardíjai, így az árak már 91,5%-kal voltak a tavaly szint felett, azaz csaknem megduplázódtak. Októberben azonban nagy árzuhanás indult, mivel a kínai gyárak az áramszűke miatt visszafogták a termelést. (Kína a télre és a téli olimpiára takarékoskodik az energiával.) Egyes szállítmányozók tavasszal rengeteg konténert vásároltak fel, most azonban nincs mivel megtölteni ezeket. Október második hetében egyes útvonalakra 50 százalékos árcsökkenés történt a konténerárakban. A hosszú távú fuvarszerződésekben pedig már a járvány előtti árszint harmadán is kötnek üzletet, csak elkerüljön Kínából a szabad raktér.

 

Alapanyaghiány Európában

Mindeközben a kikötői torlódások továbbra is jelentősek, különösen a kulcsfontosságú csomópontokban, például Los Angelesben, New Yorkban és Hamburgban. A járványintézkedések még mindig érvényben vannak, közben közeledik az ünnepi időszak. Mivel a zöldségek, gyümölcsök romlandóak, ezek bizonytalan idejű kirakodása és célba juttatása sok kockázattal és veszteséggel jár. Ez megakadályozza, hogy a termékek ára érdemben csökkenjen, holott a többségükből éppen most szezonálisan nagy a kínálat.

De nem örülhetnek a gépeket, élelmiszereket és a mezőgazdasági termelés inputanyagait forgalmazók sem A visszafogott kínai gyártás miatt az USA és az EU megrendelései nem teljesülnek időben, legyen ez kémiai elem, hatóanyag, chip, fokhagyma vagy levespor. Bár mindkét nagy importőr a beszerzési források diverzifikálására törekszik, időigényes ezt kiépíteni, ezért átmenetileg fennmarad a készlethiány, ami az európai végtermékekben további áremelkedést hozhat, hiába több a konténer.

Tavaly decemberi cikkünket most is írhattuk volna, a jelenségek és a tanulságok sem változtak: Közvetve minden Ázsiából jön és oda megy. Ez az összeállítás a freshplaza.com témába vágó cikkei alapján készült.

 

agrár alapanyag áram EU Európa fuvar fuvardíj gyártás inputanyag Kína konténer konténerhiány megrendelés mezőgazdaság tengeri áruszállítás villamos energia visszáru