fbpx

Úgy drágul minden, hogy nincs hiány – mi van itt?

Írta: Gönczi Krisztina - 2021 szeptember 30.

Túlfűtötte magát a világgazdaság, nem bír leállni. A legfurcsább az, hogy úgy drágul minden, hogy valójában semmiből nincs hiány.

 

vasúti szállítás
Szárazon és vízen is megugrottak a fuvarköltségek (forrás: wallhere.com)

 

A legutolsó búzatáblák nem okoztak csalódást

A meleg és száraz időjárásnak köszönhetően szinte veszteségek nélkül fejeződik be a tavaszi búza betakarítása Kanadában, Kazahsztánban és Oroszországban, aminek elméletben csökkentenie kellene a piaci aggodalmakat. Kazahsztánban szeptember 28-ig 11,7 millió tonna búzát arattak (szemben az USDA 12 millió tonnás előrejelzésével). A betakarított gabona minősége az elmúlt 5 év legjobbja. Oroszországban szeptember 27-ig 73,1 millió tonna búzát takarítottak be a terület 91%-áról, ami máris meghaladja az USDA 72,5 millió tonnás előrejelzését. Kanada mostanra valószínűleg befejezte a tavaszi búza betakarítását. A termés ugyan gyenge, de ezt már tudta a piac.

 

A tőzsde hiányt érzékel – igaza van

Párizsban mégis 256 euróra emelkedett a búza tonnánkénti ára, és a jelek szerint márciusig nem is akar 250 euró alá menni. Már a novemberi kukorica is 230 eurónál jár, és márciusig nagyjából itt is akar maradni. Eközben már második éve fordul elő, hogy a szójabab és a napraforgó ára is gyorsan növekszik a betakarítás alatt, holott a piac a szezonális kínálatnövekedésre jellemzően alacsonyabb árakkal szokott reagálni. Egy év leforgása alatt átlagosan 60 százalékot drágultak a növényi olajok.

Mivel a termés mennyiségével nincs gond, az elemzők a szállítmányozás globális drágulását teszik felelőssé a jelenségért. Úgy tűnik, a brit helyzethez valami nagyon hasonló kezd kibontakozni a teljes világpiacon: hiába van, semmi sehová nem tud a kellő ütemben és mennyiségben eljutni, pláne megfizethető áron. A hagyma például idén azért nem hagyja el Kínát, mert fuvarköltségek jóval magasabbak, mint az áru saját értéke. Az elemzők abban reménykednek, hogy a szezon második felére némileg csökkennek az árak a megnövekedett kínálat miatt. Addigra a konténerek, vagonok és sofőrök problémájának is meg kell oldódnia valahogy.