Törökország kényszerűségből szállított ennyi paradicsomot Európába, valójában sem az exportbevételekkel, sem a piaci folyamatokkal nincs kibékülve.
Eddig a bevételek több mint felét az oroszok adták
A Törökországból származó paradicsom exportértéke 2022-ben 4%-kal nőtt 2021-hez képest, több mint 377 millió dollárra rúgott. Az áremelkedéseket tekintve ez nem a legjobb eredmény. Korábban csak az orosz piac évi 200 millió dollár értékben igényelt török paradicsomot, de tavaly mindössze 33 millió dollár értékben tudtak vásárolni. Törökországnak a háborús helyzet miatt új vevők után kellett néznie, ekkor fordult az EU felé. Európa kapuja számukra magától értetődően Konstanca.
Most messze a legfontosabb célpiac Európa
Tavaly közel 527 ezer tonna paradicsom hagyta el Törökországot 54 célpiacra. Románia messze a legfontosabb desztináció volt: 228 millió dollár értékben szállítottak ide árut, azaz a teljes exportbevételük közel kétharmadát a romániai kereskedők adták. Ezen felül Bulgária kikötőibe is érkezett 38,1 millió dollár értékű paradicsom. A két ország együtt a török kivitel több mint 70 százalékát fogadta. Ukrajna messze lemaradva követte az európai importot: 45,3 millió dollárt tudott vásárlásra szánni (az exportérték 12%-a). Ez egyben azt is jelenti, hogy a többi 51 célország igen csekély mennyiséget szívott fel a török exportból.
A keleti vevők elvesztésétől tartanak
A törökök most leginkább amiatt aggódnak, hogy a háború idején közelebb fért az orosz piachoz Azerbajdzsán és Üzbegisztán, ráadásul a szállítási költségek emelkedése miatt ezek az országok tartósan előnybe kerültek a török szállítmányozókkal szemben. Egyelőre a balkáni országokba irányuló kivitel megoldja a gondokat, de hosszabb távon vissza szeretnék hódítani az orosz vásárlókat. 2023-ban már 500 millió dolláros exportbevételben reménykednek, ami csak akkor lehetséges, ha mind Európa, mind Oroszország növelni tudja a vásárlásait.
Lásd még a témában: A háború nagy vesztese az európai paradicsom.