Az új értékesítési szezonban (júliustól) ötödével csökkent az ukrán gabonaexport, és romló tendenciát mutat. Az októberi számok már a felét sem fogják elérni a tavalyinak. Eközben az orosz kivitel soha nem látott csúcsteljesítményt mutat. Kigolyózták a riválisukat.
Tavaly ilyenkor hozta a leszebb exportszámokat Ukrajna
Tavaly augusztusban nyílt meg a fekete-tengeri gabonafolyosó, de addigra az ukrán vasutak, a dunai és a közúti áruszállítás már havi 1,5-2 millió tonnás teljesítményre fejlesztette fel a kapacitását. Ehhez jött aztán a tengeri szállítmányozás teljesítménye, ami éppen ilyentájt érte el a csúcspontját. Tavaly októberben a Duna, a vasút és a tenger együttesen 6 millió tonnás exportforgalmat bonyolított, ebből a tenger képviselt csaknem 3, a Duna 1, a vasút és közút 2 millió tonnát. A szállítási útvonalak az Odesszától északra fekvő tengeri kikötők nélkül is hozták a békeévek teljesítményét.
A Duna sem működik úgy
Most úgy tűnik, a havi 2 millió tonnás eredmény is bajosan jön össze: október 18-ig egymillió tonna termény kiszállítása valósult meg a tavaly ilyenkor mért 2,8 millió tonnával szemben. Az értékesítési szezon eső hónapjainak összteljesítménye (7,8 millió tonna) 22 százalékkal rosszabb a tavalyinál. Ugyanis nemcsak a tenger esett ki a játszmából, de a dunai hajózás is akadályokba ütközik. Ezzel szemben az orosz gabonaexport 20 millió tonnánál jár, 40 százalékkal szárnyalja túl az előző évet. Moszkva a vetélytársa szinte teljes kiiktatásával a szezon egészében akár 64 millió tonnás terménykivitelt is megvalósíthat az elemzők szerint.
Próbálkozások Moldova és Románia felé
„Jelenleg a gabonaexportunk 60 százaléka Románia területén halad át, és ezzel még messze nem értük el a lehetőségek határát” – mondta Denisz Anatolijovics Smihal, Ukrajna miniszterelnöke. Hozzáteszi: „Az Ukrajna–Moldova–Románia háromszög tranzitfolyosójának bővítésével megduplázhatjuk exportteljesítményünket ebben az irányban.” Ez 4 millió tonnás kivitelt jelent, amiról itt írtunk: Eurómilliók a dunai terményszállítás megduplázására. Eddig két új átkelőt nyitottak a Kárpátok keleti oldalán az ukrán–román határon, és további négyet terveznek még megnyitni. A tervek Kárpátalját is érintik.
Máramarossziget (Románia) és Bila Cerkva (Ukrajna) között egy új közúti határátkelőt építenek a Tisza felett, mivel eddig csak egy fahíd kötötte össze a két határmenti települést, amin egyszerre egy irányban lehet gépjárművel közlekedni. A fejlesztés vélhetően kapcsolódik az új gabonaterminálhoz, amiről itt írtunk, de a pontos helyszínét nem fedték fel az eddigi híradások: Kárpátalján épül a következő gabonaterminál.