fbpx

Eurómilliók a dunai terményszállítás megduplázására

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 augusztus 16.

Néhány hónapon belül havi 4 millió tonnára növelhető a Duna ukrán-terményszállítási kapacitása. Itt a pontos terv.

Giurgiulesti kikötő
A moldáv Giurgiulesti sem kis teherkikötő (forrás: cruisemapper.com)

Miután a Fekete-tengerhez jóval közelebb fekvő, ukrán Reni és Izmail dróntámadások célpontja lett, a kicsivel fentebb elhelyezkedő folyami kikötőkre helyeződött át a logisztikai hangsúly. A moldáv vasúthálózat, Konstanca és a Duna-delta gyors fejlesztésére már tavaly óta áramlanak az eurómilliók.

A dunai forgalom megduplázása

A Románián keresztül exportált ukrán gabonamennyiség megduplázásáról állapodtak meg Románia, Ukrajna, Moldova, az Európai Unió és az Egyesült Államok képviselői Románia második legnagyobb kikötővárosában, a Duna-parti Galacon. A helyszín nem véletlen. Ám a terv megvalósulásához kulcsfontosságú a moldáv vasúthálózat, Konstanca és a Duna-delta gyors fejlesztése. A Dunán eddig maximum havi 2 millió tonna ukrán termény utazott Konstanca felé, ami elvileg néhány hónapon belül havi 4 millióra növelhető.

Duna teherkikötők
A dunai terményszállítás kulcspontjai

A moldáv vasút fejlesztése

2023 júniusában 71 millió eurós beruházásról döntött az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD), az EU és a moldáv vasutak. Ebből az összegből Moldova 28 millió eurót vállalt magára. Az egyik cél az volt, hogy az ömlesztett áru eljusson a Giurgiulesti Nemzetközi Szabadkikötőbe, amelyik közvetlenül az ukrán Reni és a román Galac között fekszik. Itt óránként több mint 1000 tonna gabonát képesek berakodni 8000 tonnás teherbírású hajókra, vagy nyomtávváltás nélkül eljuthatnak a vonatok Renibe. Galac felé már átrakásra van szükség, de ha muszáj, román kikötőből is elindítható a rakomány. A másik fontos fejlesztési cél az, hogy Unghenin keresztül Marosvásárhely felé utazhasson több tehervonat.

Duna-delta-fejlesztés

A Duna-delta középső ágán, a 71 km hosszú Sulina-csatornán keresztül is érkezhetnek uszályok Konstancába. A célkitűzés szerint naponta legalább 14 hajó áteresztésre kell képessé tenni ezt az útvonalat. A háború kitörésekor mindössze napi 4 hajó haladt itt át. Ha a cél teljesül, havi 800 ezer tonnára lehet növelni csak a Duna középső ágán utaztatott gabona mennyiségét.

Konstanca bővítése

A Duna alsó szakaszán elvileg 7 méter merülési mélységű teherhajók is közlekedhetnek, de túlnyomórészt uszályokról van szó, amelyek a nagyobb tengerjáró hajókig szállítják a gabonát. Az átrakás helyszíne Konstanca, amelyik szintén kapacitásgondokkal küzd, de tavaly jelentős forrásokat kapott a bővítésre. Az évi 1,5 millió szabványkonténert kezelő terminált az arabok (DP World) üzemeltetik, akik 2050-re évi 4,5 milliós konténerforgalmat szeretnének itt bonyolítani. A terményforgalmat pedig 2015-től az amerikai ADM igazgatja. Tavaly Konstancában közel 45 millió tonna szárazáru fordult meg. A folyamatban lévő kikötőfejlesztések 40,5 millió dollárt emésztenek fel, de máris egymillió tonnával növelték az éves rakományáramlást.

Márciusi cikkünk ma sem lehetne aktuálisabb: Így keresztezi a termelői vágyakat végérvényesen a vasút.