fbpx

Kárpátalján épül a következő gabonaterminál

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 október 13.

Viharos tempóban létesülnek a gabonaterminálok és épülnek újjá a vasúthálózatok az ukrán gabona érdekében. Most épp Kárpátalján épül egy új logisztikai csomópont, de a déli és az északi szállítási útvonalak is rohamosan fejlődnek – adta hírül a railway.supply.

Nyugat irány

Kárpátalján, a magyar és román határ közelében hamarosan befejeződik egy „száraz terminál” építése. A létesítmény gabona és növényi olajok raktározását és átrakodását teszi lehetővé a széles ukrán nyomtávról a keskeny európaira. A komplexum napi 5 ezer tonna mezőgazdasági termék áteresztésére képes. Emellett egyidőben 27 ezer tonnányi gabonafélét, 4 ezer tonnányi nyers növényolajat és 500 szabványkonténert (TEU) tud elhelyezni a területén. Ukrajna emellett igyekszik beszállni olyan projektekbe is, amelyek a fogadó országon belül teszik lehetővé a termények raktározását és továbbítását, beleértve Ázsiát és Afrikát is. (Itt írtunk róla: Saját gabonaterminálokat építene Ukrajna a fogadó országokban.)

vasúti gabonaátrakó
Logisztikai csomópont a gabona továbbítására Kárpátalján (forrás: railway.supply)

Déli irány

Mindeközben a déli szállítási útvonal is folyamatosan fejlődik. Moldova kormánya megállapodott az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) a helyi vasútvonal újjáépítéséről. A 23 millió eurós kölcsönből 446 kilométernyi sínpályát szeretnének megújítani. „A projekt megvalósítása növeli a vasúti biztonságot és a tehervonatok sebességét” – kommentálta a fejlesztést a helyi agrárminisztérium. Az EU további 20 millió eurót fektet be a moldovai vasúthálózat korszerűsítésébe. Cél: minél gyorsabban elérni a romániai Konstancát, azaz a tengert. (Lásd részletesebben: Eurómilliók a dunai terményszállítás megduplázására.)

Északi irány

Közben megszületett a döntés Lengyelország legnagyobb kikötőjének gabonatermináljáról is. Robert Telus lengyel agrárminiszter szerint az RSSI állami vállalat megállapodást írt alá a gdanski kikötővel egy új gabonaterminál létrehozásáról. A fejlesztés célja itt is az Ukrajnából érkező áruk gyors tengerre juttatása. Egyébként már működik egy mélytengeri gabonaterminál Gdanszktól északra (Gdynia), ami fele részben EBRD-hitelből és kanadai forrásból épült meg. Itt 8-11 méteres merülésű hajókat tudnak fogadni, melyekbe naponta 7, illetve 4 ezer tonnányi szárazárut képesek berakodni. Maga Gdanszk azonban nincs felkészülve gabona fogadására, eddig csak ipari nyersanyagokat (vasat, szenet stb.) kezelt.