Az orosz fél eddig csak arra tett ígéretet, hogy a külföldi felségjelű hajók szabadon távozhatnak, de még ezek sem merik megkockáztatni ezt. Pedig rengeteg ukrán kukorica várakozik a kiszállításra.
Támadástól és aknáktól tartanak
Az orosz haditengerészet a szárazföldi csapatmozgások megindulásával egy időben 94 polgári hajót is blokkolt Ukrajna fekete-tengeri kikötőiben. Ezek rendeltetetésük szerint gabonát és egyéb élelmiszereket kellene hogy szállítsanak. Egy részük külföldi felségjelű hajó, de senki nem meri elhagyni a kikötőket, mióta az oroszok megtiltották ezt. A felszólítást követően észt, moldáv, bangladesi és japán felségjelű teherhajókat is orosz támadás ért, illetve a kihelyezett aknák miatt váltak használhatatlanná.
Múlt pénteken az oroszok ígéretet tettek arra, hogy folyosókat nyitnak a külföldi hajók számára az ukrán kikötőkből való távozásra, de ezt eddig egyetlen egység sem merte megtenni, mivel a hírek szerint sodoraknák akadályozzák a vízi közlekedést. (Alkalmazásukat egyébként a kontrollálhatatlanságuk miatt nemzetközi egyezmény tiltja.). Ezektől Törökország és Románia partjait már megtisztították.
Március 29-én az ukrán külügyminisztérium hivatalosan is megerősítette, hogy ilyen típusú robbanó szerkezettel nem rendelkeznek, és az aknák megegyeznek a Krím 2014-es annektálása során alkalmazott orosz robbanó szerkezetekkel. Ukrajna tájékoztatta a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetet, valamint külföldi partnereit arról, hogy Oroszország aknákat használ a Fekete-tengeren, egyúttal az agresszor felelősségre vonását sürgetette.
Csigalassú a kukoricaexport
Tudni érdemes, hogy az ukrán kereskedők a háborús helyzet miatt bevezetett gabonakiviteli korlátozások feloldását szorgalmazzák, mivel a tavalyi kukoricatermés rekord nagyságú volt, és többszörösen meghaladja az ország belső szükségletét. Eddig a szállítmányozás vasúton bonyolódott, csakhogy a síneken maximum havi 600 ezer tonna gabona képes elhagyni az országot, ami a kikötői kapacitás mindössze10-15 százaléka. A nagy készlet máris lenyomta a belföldi kukoricaárakat. Mindeközben Ukrajnának égető szüksége lenne a gabona külpiaci értékesítéséből származó bevételre. (Lásd cikkünket: Ukrajna: a földek harmada veszélyben, a vasút csigalassú.)