fbpx

2022 a kígyóuborka éve volt – többen átálltak rá

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 január 31.

Tavaly több kígyóuborka fogyott drágábban, miközben a termelése olcsóbb és kevésbé kockázatos, mint a paradicsomé. Ezért már 2021-ben átváltottak rá néhányan, és ez a trend 2022 őszén tovább erősödött. A piac egyelőre jól bírja ezt a mérsékelt kínálatnövekedést.

kígyóuborka
A spanyol boom egy hónap múlva lecseng (forrás: gardenandhome.co)

Sokat keresnek vele a spanyolok

Jelenleg az andalúz uborka uralja a nagy európai kiskereskedők polcait, ezt korlátozott mennyiségben görög és marokkói eredetű áru egészíti ki. Jól halad a spanyol uborkakampány Almeríában és Granadában, ahol a január első feléig tartó szokatlanul magas hőmérséklet növelte a hozamokat. De éppen ezért néhány héttel hamarabb véget is ér a szedés. Eközben a kereslet továbbra is magas. Ennek köszönhetően a szezon nagy részében rendkívüli áron lehetett értékesíteni a kígyóuborkát. Január második hetében az árak további 7%-kal emelkedtek, és most átlagosan 1,20 eurót kérnek egy kiló termékért. Ennek ellenére január első felében az eladott mennyiség 5-10%-kal haladta meg az előző évit.

Idén nem voltak kínálati csúcsok sem, mivel az egyes régiók termelési felfutása időben szépen elcsúsztatva követte egymást. Az észak- és közép-európai termelés lecsengését tiszta átmenettel követte a spanyol termelés, sőt, az egyes spanyol régiók termelési csúcsai között sem volt átfedés. A spanyol export egy-másfél hónap múlva érhet véget, ami két-három héttel rövidebb kampányt jelent.

A szicíliai uborka ára is jól tartja magát. A meleg november és december elősegítette a növények fejlődését és a terméskötést. A 45 napos első betakarításkor a relatív hideg időszak ösztönözte az értékesítést. Ekkor átlagosan 0,60 euró/kg-os árat tudtak kiharcolni a termelők, ami egyszer-egyszer 1,30 euróra is felfutott. Jelenleg 0,90-1 euró/kg közötti áron vásárolják fel az uborkát, a kampány május végén zárul.

A franciák tavasztól önellátók

Franciaországban a teljes 2022-es szezonban végig jól fogyott az uborka, noha több mint 30%-kal drágábban árulták. Az árak a kampány során végig magasak maradtak, és fedezni tudták a termelők költségnövekedését. Az áremelkedést a kampány elejétől érzékelhető visszafogott kínálat magyarázza. A palántázás itt döntően január elején kezdődik, február közepére pedig a tavalyihoz hasonló árakban bíznak a termelők. Áprilistól augusztus végéig a francia piacot a hazai termékek dominálják.

Óvatos hollandok

Hollandiában a magas energiaköltségek miatt világítás nélkül próbálják megoldani a termelést. Ennek eredménye, hogy az elmúlt hónapokban nagyon drága volt az a kevés uborka, ami még megmaradt a holland előállításban. A gazdálkodók java csak most fogja elkezdeni az ültetést, lassú szezonkezdésre lehet számítani. Mivel az uborka kevesebb fénnyel is beéri, mint a paradicsom, és a paradicsom nagyon ki van téve a barna termésráncosodás vírusának (ToBRFV), ezért 2021 ősze óta több paradicsomtermelő is – legalább részben – átállt az uborkára. Ennek enyhe kínálatnövelő hatása lehet.