Bezárás

Kutyaszorítóban az alma

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 október 16.

Miközben más élelmiszerek folyamatosan drágulnak, addig a gyümölcsök ára alig moccan. Mivel az alma idén a fontos európai termelőknél jól sikerült, így arra sincs sok esély, hogy a magyar termelők érvényesíteni tudják a költségnövekedésüket. Ráadásul az alma a banánnal szemben is vesztésre áll, még hazánkban is.

gyümölcstál
Ha nagyjából azonos áron kínálják a banánnal, akkor nem az almát választjuk (fotó: Horizont Média)

Az alma veszített vonzerejéből

Az ősz beálltával az alma, a szőlő és a banán kezdi el dominálni az európai zöldségespultokat. Az orosz-ukrán háborúval kibontakozó gazdasági válság átformálta a mindennapokat, ami nyomot hagy a gyümölcsfogyasztási szokásokban, és tetten érhető a biotermékek iránti kisebb keresletben is. A háztartások által vásárolt biogyümölcsök mennyisége januártól augusztusig több mint 10 százalékkal esett vissza az EU legnagyobb biopiacán, Németországban. Ekkor azonban fordulópont következett, de csak a biobanánok terén, az alma továbbra sem érdekelte az embereket.

A banán drágulása mögött az elemzők szerint a termelési és szállítási költségek, illetve rizikók növekedése áll. Ma már korántsem olyan olcsó egy árut a tengeren utaztatni… Az alma közelebbről érkezik, és mintha kevésbé is tartanánk értékes tápláléknak. Úgy tűnik, a déligyümölcs igen jó imázsra tett szert az elmúlt időkben, energiadús, ásványi anyagokban gazdag és könnyen emészthető táplálékforrásnak tartjuk. Ezért a banánt még mindig megfizetjük – akár a biot is –, az almát viszont nem.

Nálunk is a banán hódít

A pandémia csak ráerősített erre a negatív trendre: Magyarországon 2010-ben még fejenként és évente 11,6 kilogramm almát fogyasztottunk, míg banánból 4,3 kilót. 2020-ban viszont fej fej mellé került a két gyümölcs: 9,8 kiló alma állt szemben 8 kilogramm banánnal a bevásárlószatyrokban. A mostani válság annyit finomított a helyzeten, hogy a magasabb árfekvésű, luxusabb élelmiszerek ára kevésbé tudott emelkedni a vásárlóerő hiánya miatt, míg a korábban olcsó áruk (lásd kenyér) extrém módon megdrágultak. Így a bio és a konvencionális termék közötti korábbi árrés is minimálisra szűkült.

Idén a nagy almatermelő országokban nőtt a kibocsátás, a nagy kínálat pedig szintén nehezíti a termelési és tárolási költségek érvényesítését. Kutyaszorítóba került az almaágazat. (Lásd még: Alma: kevés üzem tudja tárolni.