fbpx

A háború réme megemelte a gabonaárakat

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 február 16.

Az ukrajnai orosz invázió veszélye 8 hét alatt 23%-kal növelte a kőolaj árát. A konfliktus természetesen a világ terménypiacára is hatással volt, hiszen mindkét ország kulcsszerepet játszik a globális gabonakereskedelemben.

orosz hadihajó
Orosz hadihajó a Fekete-tengeren (forrás: Orosz Védelmi Minisztérium)

Vezető exportőrök

Ukrajna és Oroszország együtt a globális búzaexport 23 százalékát adja. A futó szezonban Oroszország a világ második, Ukrajna a világ negyedik legnagyobb búzaexportőre lehet. Ukrajna kukoricaexportban is a világ negyedik legnagyobbja lehet idén. Ha éppen kettejük között törne ki háború, az az egész világpiacra azonnali hatást gyakorolna – már csak ennek lehetősége is nyomot hagyott a tőzsdéken. Az olyan nagy búzaimportőröket, mint Egyiptom és Törökország, konkrétan ellátási krízisbe sodorná a helyzet. De maga Európa is függ az ukrán kereskedőktől. Innen származik az európai kukoricaimport fele, a napraforgóolaj 88, a repcemag 41 és a méz 26 százaléka. A világ napraforgóolaj-piacán egyébként termelésben Ukrajna, de kivitelben Oroszország az első.

Ismét felfelé kanyarodik a gabonaár

A graintrade.com azt taglalja, hogy olaj- és gázértékesítés a költségvetési bevételek 45 százalékát biztosítja Oroszországnak, ezért a magas árakban érdekelt. Nem kizárt, hogy Moszkva szimplán gazdasági okokból tartja fenn a feszültséget. A kőolaj drágulásával együtt a növényi olajok árában is emelkedésre van kilátás. Természetesen a búza árát is felfelé módosította a konfliktus. A párizsi tőzsdén csütörtökről hétfőre 4,7 százalékkal drágult a márciusi szállítású búza, 261,5 euróról 274 euróra (97,8 ezer Ft/t) ugrott a tonnánkénti ára. A kukorica ára ugyanekkor 250,75 euróról 256,25 euróra (91,5 ezer Ft/t) módosult (+2,2%).

Azonban egy dolog az ár, és egy másik, hogy a háború fizikai akadályokat támaszt a kereskedelemben, így a lehetőséget nehéz készpénzre váltani. Az orosz haditengerészet gyakorlatozása a Fekete- és Azovi-tengeren máris akadályozza a civil hajók navigációt ezekben a régiókban. A kereskedelem megakadása mindenkinek kárt okozna, annak is, aki elad, annak is, aki vesz. Mivel a pénz mozgatja a világot, bízzunk benne, hogy a felek megelégszenek a kölcsönös acsarkodással és a nyersanyagárak jelentős emelésével.