Bogyós gyümölcsök: merre van még mozgástér?

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 február 16.

Folyamatosan nő a bogyós gyümölcsök iránti kereslet a világban. Ebben az időszakban leginkább spanyol, marokkói és dél-amerikai termékek vannak jelen az európai piacon. Így gondolkozik egy spanyol termelő az értékesítési lehetőségekről.

szamócaültetvény
Szamócaültetvény az Onubafruitnál (forrás: Onubafruit)

Javában zajlik a spanyol Andalúziában a bogyós gyümölcsök betakarítási kampánya. Idén a tartományban a szamóca területe változatlan, míg az áfonya területe kis mértékben nőtt, elsősorban a korai érésű fajták szegmensében. Eközben a málnának szánt terület általában véve csökkent. A tartomány egyik vezető bogyósgyümölcs-termelője azonban a jelentősen bővítette a málna területét. Ő beszél most a három gyümölcs piaci esélyeiről.

Jó málnafajták, gondos technológia

„Exkluzív fajtákkal 20 százalékkal növeltük a málna területét a cégnél. A tavalyi szezonhoz képest eddig nagyjából 70 százalékkal több málnát értékesítettünk” – nyilatkozta Carlos Esteve, az Onubafruit kereskedelmi vezetője. A cég honlapja szerint ezek a következő fajták: a Glen Lyon, a Kweli, az Imara, a Lagorai, a Vajolet, a Malling bella, a Shani és a Wengi Összesen 480 hektáron állítanak elő jellemzően 11,5 ezer tonnát. A cég szeptember óta már 4000 tonna málnát értékesített, és most 13 ezer tonnával tervezik zárni a szezont.

„Tény, hogy a málnatermesztés egyre inkább Marokkóba költözik, noha az afrikai ország Spanyolországhoz képest logisztikai hátrányban van az európai piacon. A termelési költségek azonban alacsonyabbak ott, és mivel hasonló időpontban szeretnénk piacra vinni a termékünket, egyre kiélezettebb a verseny a marokkói kollégákkal” – sorolja a spanyol szakember.

Carlos Esteve szerint jól megválasztott fajtaszortimenttel és gondos technológiával most is szép eredményeket lehet elérni a spanyol málnatermesztésben. Bár novemberben volt néhány hét, amikor rengeteg marokkói és spanyol bogyós gyümölcs volt jelen a piacon, és rontották egymás üzletét, mostanra ismét jól mennek a dolgok. 2022 eleje óta szépen alakul a kereslet a termékeik iránt.

Piaci rést találtak az áfonyapiacon

A cég honlapja szerint 1100 hektáron termesztenek mintegy 15 ezer tonna áfonyát a következő fajtákkal: Star, Snowchaser, Jewell, Emerald, Ventura, Camelia és Suziblue. Piaci rést találtak az igen korai áfonyák szegmensében, ezért ebbe az irányba fejlesztettek. „A termelés világszerte nő, ezért fontos jól pozícionálni magunkat” – teszi hozzá Carlos Esteve. Úgy tapasztalta, hogy az elmúlt szezonban kiegyensúlyozott volt a kereslet és a kínálat, a termelők jobban kézben tudták tartani a termelési csúcsokat a kritikus hónapokban. A szakember szerint még mindig van növekedési potenciál az áfonya piacán, ha nem is akkora, mint a korábbi években, és ehhez jobban meg kell megválasztani a célországot is.

Az Onubafruit fajtaprogramjában hat új áfonya is szerepel, amelyek a szüreti időszak elején érlelik gyümölcseiket. Van néhány igen korai fajta, amelyiket már november végén szedni lehet – erre korábban nem volt példa ebben a körzetben. „Igyekszünk már akkor piacra lépni, amikor még kevés az áru, és javítani a termék minőségét olyankor, amikor már nagy a kínálat. Ebben az időszakban a dél-amerikai áfonyával versenyzünk, bár a logisztikai előnyünk nem kérdéses. A kései fajtákat áprilisig takarítjuk be” – közli Esteve, hozzátéve, hogy a nagyon kései szegmensben is fajtabővítésre készülnek.

Az eper jövedelmezősége kérdéses

Földi eperből termelnek a legtöbbet az említett spanyol gazdaságban, bő 34 ezer tonnát 400 hektáron. A következő fajtákat sorolja a honlapjuk: Antilla, Safari, Sahara, Fortuna, Primoris, Sabrosa, Splendor, San Andrea, Portola, Benicia, Sabrina, Ventana, Rábida, Marisol.

„Az eper olyan árucikk, ami minden szupermarket polcán megtalálható. A termesztés jövedelmezősége azonban sokat romlott az elmúlt években. Ha figyelembe vesszük az inputanyagok áremelkedését, a növény nagy vízigényét és a munkaerőgondokat – ez a legfáradságosabban betakarítható bogyó –, nem tűnik kifizetődőnek az ültetése” – mondja a szakember. Hozzáteszi: a hidroponikus termesztés iránt viszont folyamatosan nő az érdeklődés a spanyol tartományban.

Az idei kampányban megfelelő árakon, a tavalyinál több epret tudtak eladni, de a szakember aggódik amiatt, hogy a szezon zárásakor mégsem lesz szép az eredmény: „Akkor fogunk szembesülni vele, hogy a hetente változó termelési és csomagolási költségek mit jelentettek a profit szempontjából.”

Ez a cikk is érdekelheti: 50%-ot drágult, csak Szedd magad akcióban megfizethető.