fbpx

A mezőgazdasági gumiabroncsok gazdaságos használata

Írta: MezőHír-2024/10. lapszám cikke - 2024 október 26.

A kerekes mezőgazdasági járművek, munkagépek fontos szerkezeti része a gumiabroncs. A mezőgazdasági gumiabroncsok a gépek drága cserealkatrészei, és a gazdaságos használatuktól nemcsak az abroncs élettartalma, hanem sok minden más is függ.

A gumigyárak a változatos méretválasztékon túl a mezőgazdasági gépekhez a munkavégzésükhöz kialakított abroncsokat gyártanak, ezeket több minőségben. Az értékesítési piacon megtalálható speciális mezőgazdasági gumiabroncsok a következő gépekhez készülnek: traktor, kombájn, betakarítógép, trágyaszóró, permetezőgép, vető- és műtrágyaszóró gép, öntözőgép, rakodógép, vontatott gépek, pótkocsik, mezőgazdasági teherautó, fűnyíró, robotgép stb., két, alapvetően eltérő diagonális és radiális felépítéssel. A gépekhez és talajviszonyokhoz gyártott speciális abroncsok kedvező tulajdonságokkal rendelkeznek, alkalmazásuk gazdaságos. A továbbiakban csak a négykerék-hajtású traktorok radiális kivitelű gumiabroncsaival foglalkozunk.

John Deere 6M gumikerekes traktorszéria (forrás: andwirt-media.com)

Méretválasztás

A négykerék-hajtású traktorok gumiabroncsméret-választásánál a gyári ajánlásából célszerű kiindulni. A traktorhoz javasolt abroncsméretek közül – ha főleg szántóföldi munkához használják – a lehető legnagyobb külső átmérőjű és a legszélesebb gumiabroncsot ajánlott választani a gazdaságos használat érdekében. A négykerék-hajtású traktorok esetében az első és a hátsó kerekek összetartozó átmérőjét úgy kell megválasztani, hogy munka közben bekapcsolt összkerékhajtás esetén az első kerekek +2%-os szlipértékkel haladjanak gyorsabban, mint a hátsók, mert ha ez nem teljesül, akkor a négykerék-hajtás előnye nem érvényesül, és az abroncsok hamarabb elkopnak. Az abroncs vásárlásánál ajánlatos azonos kivitelű, azonos típusú és azonos gyártású terméket választani.

Terhelhetőség, abroncslégnyomás

A gumiabroncsok gazdaságos üzemeltetéséhez figyelembe kell venni a gyártó által az adott gumiabroncsra vonatkozó részletes műszaki adatlap értékeit. A legfontosabb paraméterek: az abroncs terhelhetősége, az ehhez tartozó abroncslégnyomás értéke és ezek mellett a megengedett haladási sebesség nagysága. A gumiabroncs oldalfalán megtalálható a terhelési index számértéke és a sebességkategóriára vonatkozó jel (pl. 173 A8, jelentése terhelhetőség 6500 kg és maximális sebesség 40 km/h, névleges abroncslégnyomásnál).

A gumiabroncsra vonatkozó terhelhetőséget, az abroncs légnyomását és a jármű haladási sebességét biztonsági okból, illetve a termékkel elérhető gazdaságossági eredmények megvaósíthatóságának érdekében nem szabad túllépni. A traktor, a munkagép, a pótsúly tömegéből és geometriai adataikból számolható a statikus gumiabroncs-terhelés, de egyszerűen meg is mérhető hídmérleggel, talpmérleggel. A megfelelően beállított gumiabroncs-légnyomás hozzájárul a kielégítő talajfelfekvéshez, a nagyobb tapadáshoz, a kisebb talajroncsoláshoz, a nagyobb terméshez, a nagyobb vonóerő-kifejtéshez, a kisebb gördülési ellenálláshoz, a kisebb hajtóanyag-fogyasztáshoz, az abroncs nagyobb élettartamához stb.

Mikor kell gumiabroncsot cserélni?

A traktor gumiabroncsát le kell cserélni, ha annak állapota a biztonságos munkavégzéshez nem megfelelő. A csere előtt célszerű mezőgazdasági gumiabronccsal foglalkozó szakműhely, szakember véleményét kikérni, a rendellenes hiba forrását kideríteni, hogy az ismételten ne forduljon elő. A használat során a gumiabroncs futófelülete elkopik, megsérül, de más okok is veszélyeztetik az abroncs alkalmazását (pl. oldalfal szövetbetétének a szakadása, a perem kidörzsölése, az oldalfalon hosszirányú vékony repedések megjelenése stb.).

A jó állapotú mezőgazdasági gumiabroncsot a gyártástól számított 10 éven belül okvetlenül cserélni kell, az anyagok elöregedése és kifáradása miatti durrdefektveszély elkerülése érdekében. A gyártási időpont az abroncs oldalán a „DOT”-kóddal van jelölve, ha a DOT-kód például az „1224” szám, akkor ez azt jelenti, hogy az abroncs 2024-ben, a 12. héten (márciusban) készült.

Gumikopás miatti csere

A mezőgazdasági traktor gumiabroncsait egyenletes kopás (1. a kép) esetén általában a kapaszkodóbordák magasságának 75–80%-os kopásánál ajánlatos cserélni. Egy másik meghatározás szerint akkor esedékes a gumicsere, ha a maradék bordamagasság kisebb 12 mm-nél az első és kisebb15 mm-nél a hátsó keréknél. Ekkor az abroncs kapaszkodóképessége rohamosan csökken, a kerekek munka közbeni csúszása (a szlip értéke) és a talaj károsodása megnövekszik, a haladási sebesség csökken, a hajtóanyag-fogyasztás megnövekszik.

Az egyik leggyakoribb rendellenes kopás az első kerekeknél fordul elő, a kerékdőlés szögének, illetve összetartásának vagy mindkettőnek a nem megfelelő beállítása miatt. Ha egy abroncsnál a jobb és bal oldali bordák kopásának különbsége 50%-nál nagyobb mértékű (1. b kép), akkor az abroncs oldalcserével még rövid ideig tovább használható, de ajánlatos inkább az abroncsot lecserélni.

1. kép. Mezőgazdasági gumiabroncsok futófelületének kopása: a) egyenletes kopás; b) rendellenes kopás (forrás: hasznaltgumik.freewb.hu)

A másik gyakori rendellenes gumikopási ok az abroncs szükséges légnyomásának, illetve az ehhez tartozó megengedhető terhelésnek a nem megfelelő megválasztásából adódik. Ha az abroncs kapaszkodóbordái középen kopnak jobban (2. kép), akkor nagyobb légnyomással vagy kis terheléssel jár hosszú ideig a traktor, ellenkező esetben mindkét szélső bordafüleknél mutatkozik nagyobb kopás alacsonyabb légnyomásnál vagy nagy terhelésnél.

A gumiabroncs élettartama jelentősen meghosszabbítható, ha a munkavégzés típusához (szántóföldi vagy országúti haladás) és az abroncs terhelésének megfelelő abroncslégnyomást alkalmazzák, mérsékelt haladási sebesség mellett.

2. kép. Középen nagyobb kopású mezőgazdasági gumiabroncs (forrás: info.bridgestone-agriculture.eu)

Gumisérülés miatti csere

A mezőgazdasági gumiabroncs cseréjét nemcsak a futófelület kopása miatt kell elvégezni, hanem más, jelentősebb károsodás bekövetkezése esetén is. A következőkben néhány példát mutatunk. Az oldalfal szövetbetétének szakadását a kidudorodásról lehet észrevenni, ez nem javítható, az abroncsot ajánlatos rövid időn belül cserélni (3. a kép).

3. kép. Cserére szoruló meghibásodott gumiabroncsok: a) az oldalfal sérült; b) a peremkarika sérült
(forrás: bridgestone-agriculture.eu)

A gumiabroncs pereme az alacsony abroncslégnyomás és a nagy terhelés miatt kidörzsölődhet; ez a hiba sem javítható, abroncscsere szükséges (3. b kép). A megfelelő abroncslégnyomás és terhelhetőség betartása esetén is előfordulhat, hogy a gumiabroncson vágások keletkeznek (4. kép). A vágás helye és mélysége dönti el, hogy az abroncs javítható-e szakműhelyben vagy cserére szorul.

4. kép. Vágási sérülés a gumi oldalfalán (forrás: bridgestone-agriculture.eu)

A kapaszkodóborda magasságában vágáshoz hasonló repedések (5. kép), illetve a borda alján végigfutó vágások miatt a bordák egyes részei vagy az egész leszakadhat. Az ilyen gumiabroncsok, feltételezve, hogy a terhelésük nem túl nagy, és az utakon a jármű lassan halad, tovább használhatók, de több borda meghibásodásakor ajánlott az abroncs cseréje.

5. kép. Fáradásos kapaszkodóborda-sérülés (forrás: real.mtak.hu/id/eprint/198960)

Kerékpánttal kapcsolatos meghibásodás

A gumiabroncs lejön a kerékpántról (felniről), ha nem volt megfelelő az összetartozó típusok kiválasztása. Megfelelő kerékpántválasztás esetén is előfordul, hogy a gumiabroncs leválik a felniről (6. kép).

6. kép. Gumiabroncs leválása a kerékpántról (felniről) (forrás: blog.bridgestone-agriculture.eu)

Ennek a leggyakoribb okai közé tartozik a gumiabroncs nyomásvesztése, az abroncs túlterhelése. A felniről való leválás kockázata megnő szántóföldi munkavégzéskor, ha oldalirányban dolgozik a traktor (pl. lejtőn vagy nem jól beállított munkagéppel), illetve a sor végén túlzottan éles, nagy sebességű fordulásnál, országúton kanyarban való vészfékezéskor stb. A nagy sebességű országúti jármű haladása közben a kiegyensúlyozatlan vagy deformálódott kerékpánt vibrációt okoz, növekszik a gumiabroncs kopása, romlik az utazási kényelem és a közlekedésbiztonság.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK