A bálázókhoz kapcsolható bálagyűjtők költségcsökkentő, munkaerőt és időt megtakarító, területkímélő hatása már régóta széles körben ismert, illetve szakmailag is alátámasztott. A szögletes nagybálázókkal egy időben, már a 70-es évek végén megjelentek az első hozzájuk kapcsolt bálagyűjtők, melyek választéka mára hatalmasra nőtt.
Az Agrárágazat 2020/05. lapszámában megjelent gyűjtőcikkünkben, többféle konstrukciót is bemutattuk. A hengeres nagybálázókhoz kapcsolható, azzal egy menetben működtethető bálagyűjtők választéka viszont csak az utóbbi 1–1,5 évtizedben kezdett kialakulni. Ez nem meglepetés, hiszen ezek a bálázók nem folyamatos üzeműek, és ürítésük sem folyamatos, így sokkal bonyolultabb, illetve összetettebb feladat a hozzájuk kapcsolható, kiegészítő bálagyűjtők adaptálása. Cikkünkben most a hazánkban, illetve az európai piacon is elérhető, illetve döntően a tengerentúlon már bevált konstrukciós megoldásokból mutatunk be néhányat.
A három kategóriából az egyik
Már 5 éve annak, hogy a John Deere a tengerentúli piacán 400-as és 500-as sorozatú, változó kamrás hengeres bálázócsaládjához egy nagyon hasznos ráépíthető bálagyűjtőt vezetett be. Az A420R és A520R típusú bálagyűjtőkhöz hasonló konstrukciót sem Európában, sem pedig a tengerentúlon egyik gépgyártó sem produkált, így nyugodtan elmondható, hogy ezek a bálagyűjtők a maguk nemében úttörők ebben a kategóriában.
A John Deere bálagyűjtő alkalmazásával a bálázással egy menetben egy sorba rendezhetők a hengeres bálák, nem igényel külön munkamenetet és erőgépet vagy rakodógépet a szállításra való előkészítésük. Az egy sorba rendezett bálák miatt sem hagyományos rakodásos-pótkocsis, sem pedig a bálagyűjtő kocsival végzett begyűjtés és elszállítás esetén sem kell utólagos talajtaposással és káros tömörítőhatással számolni, hiszen a logisztikát végző eszközök csak egy vonalban haladnak végig. A területek hamarabb és gyorsabban felszabadíthatók a báláktól, hiszen az egy sorba rendezett bálákat kevesebb időbe telik felrakodni, és levinni a szántóról.
Alkalmazásuk további előnye a lejtős területeken történő bálázáskor halmozottan kihasználható, hiszen a bálák úgy rendezhetők egy sorba, hogy ne kelljen tartani a későbbi elgurulástól. A bálagyűjtő abszolút automatizáltan végzi a dolgát, nem igényel külön vezérlést. A hengeres bálákat óvatosan helyezi a talajra, nem dobja, nem zuhannak a bálák, így az elgurulás veszélyétől nem kell tartani. Az adaptálási megoldásnak, vagyis a bálázó keretéhez való csatlakoztatásnak köszönhetően a velük való manőverezhetőség is könnyű.
A bálagyűjtővel legfeljebb 180 cm átmérőjű és maximum 1134 kg súlyú hengeres bálák gyűjthetők. A bálagyűjtő kerete lengéscsillapító rendszerrel van felvértezve, amelyre azért van szükség, hogy az a bálázókamrából a gyűjtőkeretre zuhanó nagy tömegű bála mozgási energiáját tompítsa és elnyelje. Bálarendezési üzemmódok közül választható kettes vagy hármas csoportokban való bálaürítés. A gyűjtőkeretre ható terhelést több támasztókerék is csökkenti, így mentesíthető felesleges tehertől a bálázó keretrendszere. A bálagyűjtő keret két szélső tagja a közúton történő közlekedéshez, szállítási helyzetbe egyszerűen, kézzel betolható, így a bálázó a megengedett szállítási szélességen belül marad.
A másik kategória: a bálázó után kapcsolható bálagyűjtő kocsi
Ennek egyik jeles képviselője a hazánkban is elérhető Fasterholt RB-3 bálagyűjtő kocsi. Ezzel a végtelenül egyszerű, mégis frappáns eszközzel a bálázással egy menetben, bálaátmérőtől függően 3-4 darab hengerbála is egy csoportba gyűjthető. A bálázóból az elkészült bálák a bálakamra ürítésekor a bálagyűjtő elejére szerelt, hidraulikus emelésű, csöves fogadó-emelőkeretbe kerülnek. A bálakamra záródása után a munkahengerek segítségével hátra billentve az eszköz a kocsi gyűjtő rakfelületére gurítja azt a bálát. A hátrafelé lejtő rakfelületet oldalról csőkeret, hátulról pedig szintén csőkeretes, hídraulikus nyitású kirakodó kapu határolja. Amint a bálagyűjtő raktere megtelik a három vagy négy bálával, az hátrabillen, és a kirakodó kapu kinyitásával a bálák egy csoportban a talajra kerülnek.
Az ürítési folyamat végén a kapu visszazár, a rakfelület pedig visszatér a fogadó pozícióba, és indulhat újra a bálagyűjtési folyamat. A dán bálagyűjtő tartozéka egy kettő körös csatlakozóval ellátott, kiegészítő elektrohidraulikus szelep a bálázóra és az elektromos boksz a be- és kirakodás vezérlésének váltásához. Ahhoz, hogy a bálázó vontatni tudja a RB-3 bálagyűjtő kocsit, szállítanak egy bálázóspecifikus gömbfejes vonórészt, amelyet a bálázó menetirány szerinti bal oldali keréktengelycsonkjára kell felszerelni. Az eltérő bálakamrájú bálázókhoz való tökéletes igazodás érdekében a bálagyűjtő vonórúdja csapszegfuratos megoldással 12 fokozatban állítható hosszúságú. Akár három 200 cm átmérőjű vagy négy darab maximum 160 cmátmérőjű, illetve 120 cm-es széles hengeres bála gyűjthető egy csoportba a bálagyűjtő kocsival. Amennyiben valamilyen oknál fogva nincs lehetőség a bálázóval egy menetben való működtetésre, akkor a vonórészből a gömbfejes vonószeget az erőgép hátsó vonószerkezetébe áttelepítve traktorral is működtethető. Az RB-3 bálagyűjtő kocsi 1452 kg üzemi tömegű; ezt a bálázóval együtt való működtetés során az üzemeltető erőgép kiválasztása kapcsán érdemes számításba venni.
Bálagyűjtő adapter a bálázóhoz rögzítve, bálapárosok gyűjtésére
Az elmúlt néhány évben kerültek a kínálatba a „Bale Baggy” elnevezésű, bálázóhoz kapcsolható bálagyűjtőkonstrukciók. Többek között a Doyle Engineering Ltd., a Lankota Inc. és a cseh TEMAK CZ s.r.o. is kínál ilyen eszközöket. Ezek a viszonylag egyszerű bálagyűjtők a hengeres bálázó keréktengelyéhez kapcsolhatók, a traktortól mindössze egy kettős áramlású hidraulikus csatlakozópárt igényelnek kiszolgálás terén. A gyűjtőkocsi zártszelvény-vázkeretes, a bálák mozgatását pedig rúdláncos szalagrendszer végzi. A rudak úgy vannak elosztva, hogy a bálák mozgatása mellett azok tagolása és megtámasztása is ezekkel valósul meg. Az eszköz egyszerre 2 hengeres bála egybegyűjtését és egy csoportba történő talajra helyezését képes megvalósítani.
A rúdláncos rendszert hidromotor mozgatja, ez igényel kiszolgálást az erőgép részéről. Alátámasztó kerekei alacsony nyomásúak, és önbeálló felfüggesztésűek. Az így párba gyűjtött bálák dupla bálatüskepárral szerelt homlokrakodóval, teleszkópos rakodóval könnyedén rakodhatók, illetve mozgathatók.
Ezek a konstrukciójú bálagyűjtők teljesen automatizált működésűek, így nagy előnyük, hogy vezérlésük nem igényel a kezelőtől külön figyelmet. A bálázóval való manőverezés során viszont nem árt, ha belekalkuláljuk, hogy bálázó mögött van még egy kis kocsi, amely nagy lendülettel mozog, a bálázóval együtt.
Amint az összeállításunkból is kitűnik, a hengeres bálázókhoz kapcsolható bálagyűjtők választéka a bálázók szerteágazó típusméretei és a kapcsolhatóság nehézségei miatt még nem igazán széles, de a következő években, várhatóan, a szögletes nagybálázókhoz kapcsolható gyűjtőkocsikhoz hasonlóan, ebben a kategóriában is bővülni fog a kínálat.
SZERZŐ: FARKAS IMRE