Minél idősebb egy kombájn, minél több üzemórát töltött betakarítással, annál fokozottabb figyelmet és alaposságot igényel felkészítése a következő szezonra. Viszont egy jól felkészített, a betakarítás alatt is gondosan karbantartott, bevált konstrukciójú betakarítógép meghálálja a ráfordított időt, és megbízhatóan teljesíti a gazdálkodás legfontosabb momentumát. Cikkünkben – a teljesség igénye nélkül – a szezonra való felkészítéshez adunk néhány, típusspecifikusságot nélkülöző tanácsot, jellemzően a tangenciális rendszerű, rázóládás kombájnokhoz.
A felkészítést mindig a kombájn alapos tisztításával kezdjük el. Ez főleg abban az esetben nagyon fontos, hogy ha a legutóbbi szezon végén csak levegővel kifújatás történt, és nem vizes mosás. Az általános szemrevételezés után kezdjük meg a részegységenként történő alapos ellenőrzést, hibafelvételezést.
Vágószerkezet
Kifogástalan műszaki állapotú, megbízható üzemű vágószerkezet nélkül semmit se ér a kombájn képessége. A szezont megelőzően vizsgáljuk meg a kaszapengék, kaszaujjak állapotát, rögzítését. Járassuk meg az adaptert, és ha törött, deformálódott kaszapengét találunk, cseréljük. Ne kelljen állnunk betakarítás közben egy elhagyott penge vagy ujj pótlása miatt. Mozgás közben vizsgáljuk meg a kaszasínt, nincs-e elhajolva. Ellenőrizzük a kaszahajtóműben az olaj szintjét, s ha a kenési utasításban megadott intervallumot elérte vagy hamarosan eléri, akkor cseréljük. A vágásmagasság tartásáért, a talajkövetésért a csúszótalpak komoly arányban felelősek. Ellenőrizzük a kopottságukat, állíthatóságukat, rugóterhelésük állapotát.
Ferdefelhordó
A ferdefelhordónál ellenőrizzük a láncok állapotát és feszességét. A jelentősen elhasználódott, csökkent élettartamú, kinyúlt láncokat és a kopott vagy deformálódott terménytovábbító léceket cseréljük ki. Vizsgáljuk meg a láncos kaparóléces felhordórendszer alsó és felső tengelyének csapágyazását, továbbá a tengely állapotát is.
Cséplődob és dobkosár
Az ellenőrzést és javítást a cséplődobbal, dobkosárral folytassuk. Szereljük ki a dobkosarat, és ellenőrizzük a cséplődob verőlécei kopásának a mértékét. Amennyiben vannak, akkor ehhez szereljük le a dobtakaró lemezeket is. A dob folyamatos, többszöri forgatásával ellenőrizzük a dobcsapágyak futását. Ha valamelyik tengelyvégnél szorul a csapágy, akárcsak minimális mértékben, akkor is cseréljük. A dob forgatásával a csapágyak futása mellett ellenőrizzük a dob statikus kiegyensúlyozottságát is. Amennyiben kiegyensúlyozatlanságot érzékelünk, annak is lehet az oka az elhasználódott csapágy, de előfordulhat a dob alig érzékelhető deformációja miatt, illetve a verőlécek kopottságának mértéke és helye is befolyásolhatja. Ellenőrizzük a kiszerelt dobkosáron a kopottság mértékét, illetve a kosárpálcák épségét, maradéktalan meglétét. Amennyiben van a gépen utócséplő berendezés, azt is vizsgáljuk át állapot és megbízható működés szemszögéből.
Tisztítószerkezet
Szereljük ki a rázóasztalt, és alaposan tisztítsuk meg. Nagyon fontos, hogy a rázóasztal mozgatását végző rudak, karok ne legyenek meghajolva vagy deformálódva, mert akkor az asztal elveszti az egyenletes mozgását. Ellenőrizzük a rázóasztal és a rostaszekrény két szélén található gumitömítéseket; ha úgy látjuk, hogy kopottak vagy sérültek, és nem tudják már maradéktalanul ellátni funkciójukat, akkor cseréljük azokat. A tisztítórendszer alapos ellenőrzése érdekében feltétlenül szereljük ki a rostákat, és vizsgáljuk meg a rostakeret és a lamellák állapotát, továbbá a rostaszekrény felfüggesztését, illetve a mozgatómechanizmusának épségét is. Amennyiben kinyúlt, deformálódott, élettartamának végén járó szilentblokkokat találunk, akkor azokat feltétlenül cseréljük. Szintén ellenőrizzük, és ha kicsit is szorul, cseréljük a szelelőventilátor csapágyazását. Vizsgáljuk meg a lapátok épségét és azt, hogy a szelelő kifogástalanul ellátja-e a funkcióját. Amennyiben vannak állítható légterelő lemezei, ezeknek az állapotát és az állíthatóságát is vizsgáljuk meg.
Szalmarázó ládák
Az egyik legfontosabb művelet, amivel kezdjük a feladatot, a szalmarázó ládák ellenőrzése során az, hogy a ládák belül üresek, szennyeződéstől, növényi maradványtól mentesek, tiszták legyenek. Ezt szezon közben is rendszeresen ismételjük meg. Ezzel elkerülhető a szalma torlódása, illetve biztosítva van, hogy a ládák által leválasztott szem-pelyva-törek keverék biztosan a rázóasztalra jut. Amennyiben eldugul, a felgyülemlő anyag miatt a növekvő súlyterhelés kedvezőtlenül befolyásolja a láda kiegyensúlyozott mozgását, emiatt nagyobb terhelést ró a ládatengelyekre és csapágyra. Kopottabb csapágy vagy tengely esetén a súlyosabb láda a mozgása során beleüthet a másik ládába vagy a belső oldalfalba. A ládák épségét is ellenőrizzük, nincs-e rajtuk repedés, kilyukadás vagy egyéb sérülés. Ha kisebb repedés van, azt még szakszerű hegesztéssel megjavíthatjuk, de a komolyabban vagy több helyen sérült ládát inkább cseréljük. A csapágyakra fentebb már utaltunk. Ez a ládák mozgatásának egyik legkényesebb eleme. Mindig kifogástalan állapotban kell lenniük, hiszen egy elhasználódott csapágy vagy deformálódott, meghajlott ládamozgató tengely miatt összeérő ládák komoly tűzveszélyességi kockázatot hordoznak. Ugyanilyen rizikót hordoz magában az elhasználódás miatt felforrósodott ládatengelycsapágy is. Ne spóroljunk, hanem a felkészítés alkalmával, a járatással felfedezett hibás csapágyakat azonnal szereljük ki és cseréljük. Ellenőrizzük a szalmaszecskázó meghajtó ékszíjának feszességét, állapotát, a kések és ellenkések kopottságát.
Magszállító rendszer
A csigás maggyűjtő vályúk és a láncos-kaparólapos magszállító elevátorok évtizedek óta alkalmazott elemei a tangenciális cséplőrendszerű betakarítógépeknek. Nyissuk ki a magszállító elevátorok tisztító- és szerelőpaneljeit, majd járatással ellenőrizzük működésüket. A kopott lapátokat cseréljük, hogy a magszállító rendszer megfelelő teljesítménnyel lássa el funkcióját. A lánc feszességét és élettartamát is ellenőrizzük, de itt szintén lényeges a csapágyak tökéletes állapota. A csigás gyűjtővályúk rossz terepviszonyok esetén ki vannak téve a sérüléseknek, főként régebbi gépeknél nem kifejezetten erős a védelmük. Ellenőrizzük, hogy nincs-e horpadás vagy jelentősebb deformáció rajtuk, ha tapasztalunk ilyet, akkor javítsuk, ha ez megoldható. Ellenőrizzük a csigák csapágyazását, illetve egyenletes, kiegyensúlyozott járását. A csigalevelek kopottsága – mint ahogy a fentebb említett kaparólapoknál már kitértünk rá – jelentősen befolyásolja, a magszállító rendszer teljesítményét, ami egy nagyobb hozam esetében akár eltömődéshez vezethet.
A meghajtás elemei
A meghajtó ékszíjak és láncok, illetve csuklós tengelyek megfelelő állapota, megbízható működése elengedhetetlen eleme a problémamentes betakarításnak. A téli visszavonulás idejére meglazított szíjak állapotát ellenőrizve a repedt, kopott ékszíjakat célszerűbb szezon előtt cserélni. A fellazított variátorszíjaknál – mielőtt visszaállítjuk a feszességet – vizsgáljuk meg a variátortárcsák optimális illeszkedését (billegését). Amennyiben már komoly munkaüzemórán van túl a gép, a tárcsa felületének egyenletességét is ellenőrizzük. Miután túl vagyunk az átvizsgálásán, és mindent rendben találtunk, akkor állítsuk be a megfelelő feszességet, de vigyázzunk, ne legyen feszesebb az előírtnál, mert a túl feszes szíj kinyúlik, és feleslegesen terheli a csapágyazást is. A meghajtó láncokat szintén vizsgáljuk át, mert a kinyúlt lánc meggyorsítja a lánckerekek kopását, csökkenti azok élettartamát, így gazdaságosabb időben cserélni, mint a végső pillanatig használni. A megfelelő feszesség beállítása itt is fontos, de a szíjakhoz hasonlóan ezt se állítsuk túl feszesre. Amennyiben automata kenőrendszer van a gépen, akkor ellenőrizzük annak előírt működését, feltöltöttségét. Régebbi modellnél szezon folyamán se feledkezzünk meg a rendszeres, szakszerű kenéséről.
Olajszintek
A kezelési útmutatókban előírtak szerint ellenőrizzük a motor, a hidrosztatikus hajtómű, illetve a hidraulika-rendszer olajszintjeit, és amennyiben elérte a csereintervallumot, az előírt minőségűre cseréljük le az olajat. A későbbi problémák elkerülése érdekében kizárólag az útmutatóban előírt minőségű kenőanyagot használjunk. A gumiabroncsokat is vizsgáljuk át, ne legyen sérülésük, és az előírt belső levegőnyomást is állítsuk be.
Vezetőfülke
A vezetőfülkében ellenőrizzük a vezérlőkarok és visszajelző műszerek működőképességét. Teszteljük le a kombájn valamennyi elektromos funkcióját. Indítsuk el a fülke klímaberendezését, hogy ne a forró betakarítási napon szembesüljünk azzal, hogy hiba van a rendszerben. Ha rendellenes dolgot tapasztalunk, kérjük klímaberendezésekkel foglalkozó szakszerviz segítségét. Őket mindenképpen hívjuk ki a géphez, hiszen a klímaberendezés tisztítása, fertőtlenítése a saját egészségünk érdekében kiemelten fontos minden szezon előtt. A szennyezett rendszer működés közben a fülkébe jutó baktériumok miatt súlyos légúti betegségeket okozhat.
Farkas Imre