Miközben az ukrán vasút forgalomcsökkenéssel számol idén, a dunai kikötők és a romániai Konstanca nagyobb terhelést kap. Mindez akkor is bekövetkezik, ha a gabonafolyosót sikerül életben tartani.
A vasút őszi terhelési csúcsra számít
Az ukrán vasút a tavalyinál jóval kisebb cargo áruval számol idén. Valerij Tkacsev, az Ukrzaliznicja JSC kereskedelmi igazgatóhelyettese szerint idén 44 millió tonna ukrán gabona kerül exportra, és ebből 25-28 millió tonna mehet majd vasúton. Az őszi igények lesznek a nagyobbak, mivel tavaszi vetésű árunövényből vetettek többet idén a gazdák. Ekkor havi 2 millió tonna szállítási igényre lehet számítani.
Tavaly nagyon hirtelen kellett megoldani 60 millió tonna termény kiszállítását, miközben az infrastruktúra legfeljebb 30 millió tonnát tett lehetővé. Emiatt a szállítási díjak októberre kilőttek nemcsak a vasúton, de a közúton és a tengeren is. Valerij Tkacsev szerint ma nem a vasút a szűk keresztmetszet, hanem a lengyelországi és romániai kikötői kapacitások, illetve a helyi fuvarozói lehetőségek ezen átrakópontok felé.
Szűk keresztmetszet: Konstanca
A romániai Konstanca kikötőjén eddig az ukrán gabonafolyam mintegy harmada csordogált keresztül, július 1-ig ez nagyjából 16 millió tonnás forgalmat jelent. Az ukrán kereskedők számára a romániai gabonafeladás ugyanis olcsóbb és egyszerűbb megoldásnak mutatkozott, mint Odesszából indítani az árut, ahová csak hosszadalmas vizsgálódások és kígyózó sorok végigállása után juthatnak be a hajók.
Ha az ammóniavezeték felrobbantása okán vagy egyéb ürüggyel kiszállna Moszkva a gabonafolyosó egyezményből, akkor a 2023-as betakarításból Konstanca mintegy 6 millió tonna ukrán kukoricát és 4 millió tonna búzát kellene hogy kezeljen, emellett természetesen az ország saját termését és a Dunán lefelé érkező szerb, magyar, szlovák és osztrák tételeket is. A kikötőre nagyjából 24 millió tonna gabona kezelésének súlya hárulna, ami lelassítaná a munkát.
Már önmagában az idei jobb európai termésnek is „forgalomlassító” hatása lesz júliustól, noha tavalyhoz képest mind Reni, mind Izmail, mind pedig Kontanca átesett több kapacitásnövelő fejlesztésen. Amennyiben a gabonafolyosó bezárul, Romániában „még éppen menedzselhető” torlódások alakulhatnak ki az elemzők szerint. A lényeg, hogy az EU keleti fele számára mindenképpen nehezebb lesz tengerre tenni a gabonát, minél inkább beszűkülnek az alternatív csatornák – közút, vasút, gabonafolyosó – annál lassabb és drágább lesz a román kapu használata.