fbpx

Magyar gabonaimport-tilalom: gyors válaszlépések jönnek

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 április 17.

Megakadhat az ukrán szárazföldi export, és tengeri útvonal is bezárulhat egy hónap múlva. Eközben vészesen közeledik a júniusi árpa- és repcearatás. Tény, hogy a magyar és a lengyel gabonaimport-tilalom bejelentése érzékeny időpontban történt, máris érkeznek a reakciók.

ukrán gabonavonat
Egyre olcsóbban dolgozik az ukrán vasút, de egyre bosszantóbb is a gabonaözön (forrás: railway.supply)

Egyre olcsóbban dolgozik a vasút

Áprilisban a tavalyihoz képest már átlagosan ötödével olcsóbban dolgozik az ukrán vasút. Az Ukrzaliznicja szerint különösen a belföldi áruszállítás költsége esett, csaknem harmadával (-31%) olcsóbban juttatják el a terményt 655-710 kilométeres távolságra. Ugyanezen a távolságon a tengeri kikötőkbe 10,4 százalékkal csökkentek a díjak. Mindkét desztináció tonnánként 22–23,5 dolláros áron elérhető, beleértve a vagonhasználatot és a rakodást is. A legkevésbé a nyugati átkelőhelyek irányába csökkentek a díjak, 7,67 százalékkal, és ez a legdrágább szolgáltatás is: a fentivel azonos távolságon is 38,5 dollárt kérnek egy tonna termény szállításáért.

Blokkolt a szárazföldi útvonal, veszélyben a tengeri

Az ukrán gabonakereskedőknek most mégis nagyobb fejfájást okoz az, hogy az összes velük szomszédos európai tagállam akadályozni akarja az ukrán szárazföldi exportot, a magyar és a lengyel fél szombat óta már a tranzitot semengedi át. A tilalom a gabonákra, a tejtermékekre, a cukorra, a gyümölcsre, a zöldségekre és a húsokra vonatkozik, és a bejelentés szerint június végéig lesz érvényben. (Frissítés április 18-án: Magyarország enyhébb szabolyozás mellett döntött, és átengedi a tranzitot.)

Az ukrán helyzetet súlyosbítja, hogy Oroszország szerint a meghosszabbított gabonafolyosó-egyezmény érvényességi ideje május 18-án lejár, hacsak nem számolják fel addig az orosz élelmiszer- és műtrágyaexportot akadályozó pénzügyi szankciókat.

Tárgyalások kezdődnek

A Bizottság még a hétvégén reagált a szárazföldi útvonal blokkolásáról szóló hírre, mondván: nem az egyes tagállamok dolga a kereskedelempolitika kialakítása, és nem tolerálják az egyoldalú lépéseket. Ukrajna is úgy látja, hogy a lépés ellentmond a kétoldalú kereskedelmi megállapodásoknak. A mai napon a lengyel és az ukrán tárcavezető arról tárgyalnak egymással, hogyan lehet biztosítani, hogy a tranzit ténylegesen áthaladjon Lengyelországon, és ne kerüljön a helyi piacra. Az EU Bizottság lépéseiről eddig még nem érkezett hír, de kétségtelen, hogy a nyomásgyakorlás időpontját jól választották meg a kelet-európai tagállamok, gyors válaszlépések várhatók.