A spanyol fuvarozók ezekben az órákban döntenek arról, hogy júliustól megtagadják-e az áruszállítást. Ha igen, akkor az ismét európai szintű áremelkedést hoz a kiskereskedelemben.
Óriási veszteség és áruhiány lenne
A kertészeti ágazat elsősorban teherautókkal szállítja áruit, amelyek erősen romlandó termékek. Júliusban van a zöldség- és gyümölcsfogyasztás csúcsa, ekkor ugrik meg a spanyol export is. És éppen erre a hónapra terveznek egy újabb sztrájkot a spanyol fuvarozók. Ezzel hetente csaknem félmillió tonna áru célba jutását veszélyeztetik.
Tavasszal már megtapasztaltuk, milyen, amikor a spanyol üvegházi termékek az országon belül rekednek. (Lásd: A spanyol árumennyiség ötödét akasztotta meg a sztrájk.) Vasárnap eldől, hogy júliusban ismét megtagadják-e az áruszállítást a spanyolok. Az akció hetente 250 ezer tonna exportra és 200 ezer tonna hazai piacra szánt spanyol gyümölcsöt és zöldséget érintene, melynek értéke az exportban mintegy 250 millió euró, a belpiacon pedig 280 millió euró. Azaz heti több mint félmilliárd eurót tennének kockára a fuvarozók.
Ezek a termékek vannak veszélyben
A leginkább érintett termékek az őszibarack, a kajszibarack, a nektarin, a szilva és a cseresznye. A leginkább érintett zöldségek a paradicsom, a paprika és a saláta. Ezen termékeknek begyűjtése és forgalmazása nem halasztható, július maximális aktivitás hónapja. Ha a termelői bevételek kiesnek, megroggyan a spanyol kertészeti szektor – figyelmeztet az ágazati érdekeket képviselő FEPEX.
A márciusi sztrájkra válaszul a kormányzat a szállítmányozói szektor 500 millió eurós támogatásáról döntött. A jelek szerint ez nem elég a költségemelkedés kompenzálására, ugyanakkor a szállítmányozási díjak sem emelhetők már lényegesen.