Hároméves kutatássorozatot zárt le a Nébih az élelmiszerek kettős minősége ügyében. Kiderült, hogy minden negyedik termék különbözik attól, mint amit másutt forgalmaznak, de ennek lehetnek objektív okai is.
A joghurt nem olyasmi, amibe ne kerülhetne hazai tej (Forrás: femina.hu)
Helyi legyen, de mégis európai
Az élelmiszerek eltérő minőségének kutatása keretében 117 termékpár és -trió összehasonlítását végezte el a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az Európai Unió támogatásával 2018 és 2021. között. A minőségbeli eltérés ténye a vizsgált termékek negyedénél igazolódott, de ennek több, objektív oka is lehet – adta hírül a Nébih. Ugyanis a gyártónak sem könnyű. Elvárjuk tőle, hogy helyi alapanyagot is használjon, és a magyar szabályozásnak megfelelően készítsen a magyar ízlésnek megfelelő terméket, de megtiltjuk, hogy a végeredmény eltérjen attól, mint amit máshol forgalmaz.
A vizsgált termékek 12 termékkategóriába voltak sorolhatók.
- tej és tejtermékek (joghurt, vaj)
- hús és húsipari termékek (felvágottak, tonhal)
- gabona- és sütőipari termékek (gabonapelyhek, müzlik, tészták)
- édesipari termékek (csoki, rágó, nápolyi, jégkrém)
- üdítők (gyümölcslé, szénsavas üdítők)
- tartósítóipari termékek (hőkezeléssel tartósított termékek: konzervek, szószok)
- élvezeti cikkek (kávé, tea, kakaó)
- snackek (chips, keksz)
- alkoholos italok (sör, keserű likőr)
- gyorsfagyasztott termékek (halrúd, pizza)
- zsiradékok (margarin, olajok)
- speciális élelmiszerek (szójaital, tápszer)
Lényeges eltérés a vizsgálat alá vont termékek 25,6%-nál igazolódott. A kutatás azt is megerősítette, hogy az eltérések oka fakadhat
- az eltérő nemzeti szabályozásból,
- a helyi alapanyagok felhasználásából és
- az eltérő gyártási körülményekből,
- illetve az eltérő fogyasztói preferenciákból.
Reklámértékű különbség
A sajátmárkás termékekre különösen jellemző, hogy az adott ország igényeinek megfelelően készülnek, márpedig a vizsgált termékek mintegy ötöde sajátmárkás termék volt. Ezt számításba véve is kérdés, hogy mely eltérések lehetnek jogszerűek, illetve szükségszerűek, és azokról hogyan lehet korrekt módon tájékoztatni a fogyasztókat. A Nébih az élelmiszeripari szereplők számára és bevonásával a jelenség kezelését segítő operatív útmutató összeállítását tervezi a jövőben. Ezzel a receptúrák harmonizálását és a korrekt vásárlói tájékoztatást kívánja támogatni. Az érintett gyártók nyitottak voltak a párbeszédre, és kinyilvánították szándékukat a helyes gyakorlat alkalmazására. Három cég három terméke esetében már a projekt idején megtörtént a receptúra-harmonizáció. Ami pedig a tájékoztatást illeti, ezt egy eszes gyártó akár a termékek reklámozására is felhasználhatja: azért más a végeredmény, mert helyi alapanyagok felhasználásával a helyi előírásoknak megfelelően készült a termék.
Lásd még a témában: 2022-ben lesz büntethető a kettős minőség, de van kiskapu is.