Több mint egy évtized telt el azóta, hogy az első önvezető traktor végig ment a táblán. Mégsem került sorozatgyártásba egyetlen autonóm gép sem. Vajon miért?
Vezető nélkül is összhangban a kombájnnal (forrás: Farmers Weekly Video)
„17 évvel ezelőtt, amikor a GPS-kormányzás még új dolognak számított, megálltam egy kis John Deere bemutatónál. Néhány gazda és a márka emberei álldogáltak ott, miközben lassan felfelé és lefelé haladt a táblán egy traktor. Csakhogy a gépnek nem volt vezetője. Mozgását GPS-jelek irányították, a fordulás vezérlése pedig már akkor a traktorok alapfelszereltsége volt” – meséli Gerrit Kurstjens, egy ausztrál farmer a Future Farming oldalán. „Mindez 17 évvel ezelőtt történt. A gyártóktól azóta folyamatosan azt halljuk, hogy az autonóm traktorok mindjárt itt vannak. Most éppen 2022-t mondják. Az embernek az a benyomása, hogy a „jövő év” örökre jövő idő marad” – fogalmaz a farmer.
Előírások vagy ellenérdek?
A traktorokra olyan érzékelőket terveztek, amelyek megállítják a járművet, ha akadályt észlelnek, például, ha valaki eléjük lép. Mégis mintha ez sem lenne elég. Pedig nincsen olyan előírás, hogy a gép irányításához embernek kell lennie a területen. Igazából úgy vagyunk ezzel, mint a drónokkal: a technika már régen rendelkezésre áll, de a működés szabályozása még várat magára. Talán ezért nem meri senki felvállalni a forgalmazás kockázatát. Ugyanakkor elég életszerűtlen, hogy miközben azért terveztek egy gépet, hogy önálló munkavégzésre legyen képes, egy embernek a nap 24 órájában mellette kell állnia… – jegyzi meg az ausztrál.
A gazdaságvezető több nagy traktorgyártónál is érdeklődött, tudnak-e szállítani számukra autonóm gépeket, vagy legalább segíteni abban, hogy saját költségükön önvezetővé alakítsák át a meglévő traktorokat. De mindig olyan válaszokat kaptak, hogy „még nem akarunk bekapcsolódni az autonóm rendszerek fejlesztésébe”. Gerrit szerint nemcsak szabályozási gondok vannak a háttérben, maguk a gyártók sem motiváltak az autonóm gépek készítésében. Ennek oka szerinte, hogy azok a gazdák, akik önálló traktorokat kezdenek használni, feleannyi géppel is megoldják a munkát. A start-upokra sem lehet számítani a kérdésben, mivel egy prototípus megalkotása drága dolog, ehhez képest óriási a rizikó, hogy rövid életciklusa alatt eljut-e a sorozatgyártásig.
Gerrit a nehézségek ellenére már rendelkezik egy tökéletes „alkalmazottal”. Ennek a Fendtnek nincs szüksége alvásra, ebédszünetre, nem panaszkodik a hosszú műszakra, és csak akkor hívja a gazdáját, ha befejezte a munkát, vagy valami problémája adódott. „A gyakorlatban bizonyítottuk, hogy a traktor háromszoros biztonsági rendszere sokkal megbízhatóbb működést tesz lehetővé, mintha egy álmos gépkezelőre bízzuk az éjszakai munkát” – sommáz a farmer.
Ez is érdekelheti: Hibrid drónt készít a Kawasaki a mezőgazdaságnak