fbpx

Hibrid drónt készít a Kawasaki a mezőgazdaságnak

Írta: Szerkesztőség - 2020 november 18.

Ez a drónkonstrukció merőben más, mint az eddigi sokrotoros gépek: nagy sebességű előrehaladásra is képes, miközben a szárvégi örvényeket is kezelni tudja.

 

 

Gyorsabb, erősebb, autonóm

A Kawasakit a legtöbben a szupergyors motorjaikról ismerik, holott a japán cég egy sor iparágban érdekelt a fegyvergyártástól kezdve a repülőgép-hajtóművekig. Most egy olyan ember nélküli helikoptert (UAV) építettek, ami távirányítással és teljesen automatikusan is képes közlekedni – írja a raketa.hu. A forrásként megjelölt TransportUp oldaláról az is kiderül, hogy a drónt ugyanaz a kompresszoros H2R motor hajtja, amelyet a vállalat Ninja motorkerékpárja használ. A cég szerint a K-Racer IV jóval gyorsabb lesz, mint a hagyományos helikopterek.

A Kawasaki a Yamaha önvezető helikoptereinek akar vele konkurenciát állítani, amelyeket mezőgazdasági feladatokra terveztek. A K-Racer IV különlegessége, hogy a függőleges emelő rotor mellett két merev szárnyat is kapott, rajtuk egy-egy előre toló rotorral. Ezzel részben sikerült kiküszöbölni az úgynevezett visszavonuló pengemerevedés problémáját, ami eddig a fizikai korlátja volt a helikopterek sebességének. (A hagyományos helikopterek esetében bizonyos sebesség felett a visszavonuló penge egyszerűen elveszíti a felhajtóerőt.)

 

A hibrid előnyei

Hozzáfűzzük: a hibrid konstrukciónak több előnye is lehet: a merev szárnyak lehetővé teszik, hogy a gép gyorsabban elérje a több kilométeres távolságban fekvő táblákat, és nagyobb terhet vigyen. A felső rotor ugyanakkor lehetővé teszi a helyből felszállást, a lassú lebegést és a merev szárnyvégeken keletkező örvényeket is lefelé szorítja. Ez azt jelenti, hogy permetezéskor kisebb az elsodródás veszélye. Az uniós drónszabályozási rendeletnek menetrend szerint ez év végén kellene megszületnie, de a járvány, a költségvetési viták és a Brexit súlya alatt valószínűleg ez most a legkisebb gondja az európia irányításnak.

A repülési tesztek során a prototípus függőleges felszállást, repülést és függőleges leszállást hajtott végre. A helikopter távirányítással és teljesen autonóm módon is üzemeltethető – mindkettőt tesztelték. Kawasaki nem titkolt célja, hogy a jövőben autonóm utasszállító repülőgépek létrehozására is képes legyen.

 

Íme a tesztrepülés: