fbpx

Járószerkezetek mezőgazdasági munkagépeken

Írta: MezőHír-2025/1. lapszám cikke - 2025 február 02.

A vontatott és magajáró munkagépeknél a gépek vázszerkezetét alátámasztó járószerkezet vagy futómű hordozza a gép tömegét. Ezen túl pedig a vontatott munkagépek egyes típusainál a funkcionális szerkezeteket alátámasztó járó- vagy támkerekek biztosítják a biztonságos és megfelelő munkaminőségben történő munkavégzéshez szükséges pozíció beállítását.

A termőterületen a talajjal való közvetlen kapcsolat következtében konstrukciós kialakításukkal biztosítaniuk kell a minimális talajtömörödés, illetve a káros talajtaposás elkerülése melletti üzemeltetést. A szántóföldi munkavégzés során a termőterületen gyakran nehéz talaj- és terepviszonyok mellett kell dolgozni. Ugyanakkor a magajáró és vontatott munkagépeknek szállítási helyzetben, áttelepülés közben meg kell felelniük a vonatkozó közlekedésrendészeti előírásoknak, többek között a geometriai méretek és tömegadatok mellett a megengedett maximum 20-30-40 km/h sebesség tekintetében.

Munkagépek gumikerekes járószerkezet-kialakításai

A vontatott és magajáró munkagépeket az adott növénytermesztési technológia agrotechnikai követelményeinek megfelelő egytengelyes, alacsony nyomású gumiabroncsozású futóművek támasztják alá. A futóművek rugózatlan karos mechanizmusai kapcsolódnak a munkaeszközt hordozó alvázhoz. A vontatott talajművelő gépek – könnyű és nehéz tárcsák, kultivátorok –esetében a rácsos kialakítású vázkeretet alátámasztó járószerkezet, futómű hordozza (szállítási helyzetben) a gép saját tömegét, önsúlyát. Munkahelyzetben pedig, ezen túl, a munkavégzésből adódó reakcióerőt is a járószerkezetnek kell elviselnie.

Talajművelő gépek futóművei

Egyes talajművelő gépeknél munkahelyzetben a művelőeszközöknél a járószerkezethez képest elvégzett beállítással lehet az adott művelési mélységet beállítani. A talajművelő gépek más konstrukciójánál a szállítókerekek – munkahelyzetben, a gép alvázához képest – kiemelhetők, és a vázkeretet ebben a pozícióban támkerekek támasztják alá. A talajművelő gépeket szállítási helyzetben alátámasztó és a munkahelyzeti támkerekek is a talajterhelés, a káros talajtömörödés csökkentésére erre a célra kifejlesztett nagy felfekvő felületű, széles profilú, alacsony nyomású gumiabroncsozásúak (1. kép).

szántóföldi kultivátor
1. kép. Alacsony nyomású gumiabroncsozású járószerkezet szántóföldi kultivátoron
(a kép a szerző saját felvétele)

Rendkezelő gépek

Egyéb más munkagépeknél külön futóművek támasztják alá a vázkeretet szállítási és munkahelyzetben. A vontatott rendkezelő és rendrakó gépeknél a vázkerethez rugózatlan, merev felfüggesztéssel csatlakozik az egytengelyes futómű. A vontatott rendrakó és rendkezelő gépek szállítási helyzetben alátámasztott futóművei szintén alacsony nyomású gumiabroncsozásúak, és alkalmasak a vontató univerzális traktornak a megengedett sebességgel történő vontatására.

A vontatott rendkezelő-rendrakó gépek munkaeszközei, a vezérelt ujjas forgórészei konzolosan, csapszegeken keresztül csuklósan csatlakoznak a vázkeret központi gerinctartójához. A vontatott rendkezelő-rendrakó gépek 2-4, kivételesen akár 6 forgórésszel is készülnek. Hidraulikus munkahengerekkel emelhetők ki szállítási és süllyeszthetők munkahelyzetbe. Munkahelyzetben különlegesen kialakított járószerkezet támasztja alá a forgórészeket.

A vontatott, vezérelt ujjas rendrakó-rendkezelő gépek forgórészeinek, a vezérelt ujjak pontos talajkövetésének a megoldása a betakarított takarmány elhagyási veszteségeinek minimalizálása mellett a földszennyezése minimalizálása szempontjából is fontos. Ezért a vontatott rendrakó gépek forgórészeit munkahelyzetben különleges kialakítású futóművek, járószerkezetek támasztják alá, forgórészenként külön-külön.

Ezek a futóművek a hosszirányú talajkövetés biztosítására tandem rendszerű, lengőkaros felfüggesztésűek. A futómű kétoldali lengőkarjai pedig a keresztirányú talajkövetés biztosítására központi királycsapos felfüggesztésűek (2. kép). A kisebb munkaszélességű, egy forgórészes rendrakó gépek forgórészei az eddig ismertetett konstrukciójú megoldásúak.

tandem futómű
2. kép. A rendrakó gépeket bonyolult tandem futóművek támasztják alá (a kép a szerző saját felvétele)

A rendterítő gépek nagy munkaszélességű, merev, rugós terítőujjakkal szerelt – az előzőekhez képest kisebb átmérőjű – 4-6-8-12 forgórészes gépek. A nagyobb, több forgórészes gépek osztott, különleges vázkerettel vannak kialakítva. A vázkeretet a forgórészek merev felfüggesztéssel támasztják alá. A tökéletes talajkövetésre a különleges bütykös, csuklós tengelykapcsolókkal osztott alvázra csatlakoztatott támkerekek támasztják alá a forgórészeket. A működési magasság a forgórészek furatos, csapos mechanizmusával oldható meg (3. kép). A rendterítő és rendrakó gépek támkerekei általában fúvott gumiabroncsozásúak. Egyes típusoknál pedig a gumisérülések, defektek elkerülése céljából a gumiabroncsozás tömörített kivitelű.

támkerékállító
3. kép. Rendterítők támkerékállító mechanizmusa (a kép a szerző saját felvétele)

Egytengelyes, tandem és ikertengelyes futóművek bálázókon

A szálastakarmányt, illetve az egyéb szálas anyagot (pl. szalmafélék, kukoricaszár) betakarító gépek közül a bálázógépek üzemeltetése is általában nagy termőterületen, változó körülmények között és rendszerint nagy áttelepülési távolságok mellett történik. Ezért a működő funkcionális szerkezeti részek a különböző konstrukciójú hengeres bálázógépeknél korszerű, egytengelyes futóművekre vannak építve. A talajtömörítés és taposási károk minimalizálására a futóművek alacsony nyomású gumiabroncsokkal vannak felszerelve.

A bálázógépeknél a bálázási funkció ellátása érdekében a futómű által megtámasztott vázkeret hordozza a bálakamrát, illetve hozzákapcsolódik a különböző talajviszonyoknak megfelelő, állítható működési magasságú rendfelszedő berendezés. A rendfelszedő berendezéseket fúvott gumiabroncsozású futóművek támasztják alá bálázás közben. A nagyobb, saját tömegű, valamint a bála készítése során a fellépő tömörítés reakcióerejére, az elkészített bála tömegéből adódó nagyobb terhelés elviselésére a szögletes nagybálázó gépeket alacsony nyomású gumiabroncsokkal szerelt tandem rendszerű vagy kéttengelyes futómű támasztja alá (4. kép).

tandem nagybálázó
4. kép. Tandem futóműves nagybálázó (a kép a szerző saját felvétele)

Az egytengelyes járószerkezetek, futóművek rugózatlan, merev felfüggesztésűek. A tandem, két- vagy ikertengelyes futómű-konstrukciók az újabb fejlesztésű kiviteleknél rugózott kivitelűek, de találkozhatunk rugózott-kormányzott változatokkal is. A hengeres és szögletes bálázógépek fel vannak szerelve a közlekedésrendészeti szabályok előírásainak megfelelő világító-, jelző- és fékberendezésekkel. A futóművek, járószerkezetek ezek alapján biztosítják a 20-30-40 km/órás, áttelepülés során szükséges haladási sebességet.

Permetező-, vető- és műtrágyaszóró gépek különleges járószerkezeti megoldásai

A vontatott és magajáró permetezőgépeknek a szántóföldi nagy felületű és növényzettel nem borított területen való munkavégzésen túl a vegetáció különböző fázisaiban is el kell végezniük az aktuális növényvédelmi, permetezési munkákat. Ezért ezeknek a gépeknek – a talajtömörítés csökkentésére vonatkozó követelmények mellett – egyéb agrotechnikai követelményeket (pl. sorközben való járás) is ki kell elégíteniük.

A vontatott permetezőgépeknél a permetezési funkció megköveteli a nagy hasmagasságot, valamint a kialakított művelőnyomhoz és az alkalmazott vetési sorközökhöz való alkalmazhatóságot, ezért a magajáró és a vontatott gépeknél nagy átmérőjű, alacsony nyomású gumiabroncsozású járószerkezeteket alkalmaznak, rugózott – és az üzemeltető traktorral azonos nyomon járásának biztosítására –kormányzott és légrugós változatban (5. kép).

vontatott permetező
5. kép. Vontatott permetező rugózott kormányzott futóműve (a kép a szerző saját felvétele)

A magajáró gépek járószerkezete négykerék-hajtású konstrukció. A hajtás minden típusnál, illetve konstrukciónál hidrosztatikusan változtatható nyelőtérfogatú, axiáldugattyús hidromotorokkal történik. A magajáró gépek hasmagassága – éppen a vegetáció során a fejlődő növénymagasság függvényében – a járószerkezethez viszonyítva meghatározott tartományban, hidraulikus munkahengerekkel állítható (6. kép).

magajáró permetező
6. kép. Magajáró permetezők különleges járószerkezeti megoldása (a kép a szerző saját felvétele)

A nagyobb területteljesítmények elérése érdekében a mezőgazdasági gépek többségénél – a funkció minél tökéletesebb ellátására – a saját tömeg és az esetleg szükséges kijuttatandó inputanyagok (vetőmag, műtrágya) mennyisége is növekszik. Ezért a kombinált vetőgépek vontatott változatai nagy raktérfogatú műtrágya- és vetőmagkocsival készülnek. Ezért ezeknél a gépeknél ezeknek a kocsiknak az alátámasztására szintén alacsony nyomású, rugózatlan felfüggesztésű, egytengelyes futóművek szolgálnak.

Hasonlóan ugyanilyen konstrukciójú futóművek támasztják alá a vontatott műtrágyaszóró gépeket is. A vontatott műtrágyaszóró gépek egyes típusai a talajtömörítési és fejtrágyázás során a taposási károk csökkentésére a traktor nyomkövetését biztosító kormányzott futóművel vannak felszerelve. Ezeknek az alacsony nyomású gumiabroncsozású futóműveknek az alkalmazásával a technológiai munkaműveletekben is jelentősen csökkenthetőek a fajlagos talajterhelés értékei (7. kép).

kombinált vetőgép
7. kép. Kombinált vetőgép alacsony nyomású gumiabronccsal (a kép a szerző saját felvétele)

A vontatott munkagépek járószerkezetének alacsony nyomású gumiabroncsait – éppen a már előzőekben említett széles körű igények kielégítésére – a gyártók folyamatosan fejlesztik, széles típus-, méret-, nyomástartománnyal és teherbírással, valamint a technológiai igényeknek leginkább megfelelő futófelület-választékkal vannak jelen a piacon.

Magajáró munkagépek gumikerekes járószerkezetei

A magajáró munkagépeket, arató-cséplő gépeket, szecskázókat rugózatlan, alacsony nyomású gumiabroncsozású futóművek támasztják alá. A mellső futóművek járókerekei hajtott mellső hídra vannak szerelve, míg a hátsó futóművek kormányzott kivitelűek. A terepjárási tulajdonságok javítására egyes magajáró betakarítógépek hátsó futóművei is hajtott kerekű változatok. A magajáró munkagépek gumiabroncsozására is a széles profilú, alacsony nyomású és radiál gumiabroncsok alkalmazása a jellemző (8. kép).

magajáró munkagép
8. kép. A magajáró munkagépek járószerkezetei is alacsony nyomású gumiabroncsozásúak
(forrás: www.youtube.com/watch?v=c_eXdPDAKAc)

A fajlagos talajterhelés csökkentésére a magajáró és vontatott munkagépeknél a járószerkezetek felfekvőfelületeinek növelésére egyre gyakrabban váltják ki a gumiabroncsozású járószerkezeteket vagy a járószerkezetek egyes gumiabroncsozású tengelyeit gumihevederes járószerkezetekkel.

Gumihevederes járószerkezetek munkagépeken

A különböző konstrukciójú gumihevederes járószerkezetek a magajáró munkagépek hajtótengelycsonkjaira vagy kerékagyára szerelhetők eredeti gyári kivitelben, de a legtöbb gyártmány esetében opciós tételként utólag is felszerelhetőek. A különböző konstrukciós gumihevederes járószerkezetek a magajáró munkagépek, arató-cséplő gépek, szecskázók meghajtó mellső kerékagyához csatlakozó meghajtókerékből, a meghajtókerékhez csatlakozó gumihevederből, a heveder feszítését végző hidropneumatikus rugóból, feszítő és támasztó futógörgőből a felfüggesztéssel, valamint a szerkezetet összefogó vázkeretből állnak.

A gumihevederes járószerkezeteket elsősorban a gumiheveder vezetési konstrukciója alapján különböztethetjük meg. Ennek alapján beszélhetünk háromszög alakú megvezetésről. Ez a konstrukció a betakarítógépek mellső hídjának tengelycsonkjára vagy meghajtódobjára szerelhető, olyan változatban, hogy a hátsó kormányzott járószerkezet vagy futómű marad az eredeti gumiabroncsos változatban (9. kép). A magajáró permetezőgépek négykerék-hajtású változatánál külön-külön mind a négy kereket háromszög alakú gumihevederes járószerkezet helyettesíti.

háromszög alakú járószerkezet
9. kép. Háromszög alakú járószerkezet arató-cséplő gépen (a kép a szerző saját felvétele)

Egyes arató-cséplő gépek, szecskázók mellső hídjára, tengelyére szerelhetők a párhuzamos megvezetésű „TerraTrac” fantázianevű gumihengeres járószerkezetek. Ezeknek a kerék-gumihevederes járószerkezeteknek a gumihevederei párhuzam-vezetésűek, szerkezetüket tekintve a korábbi ismertetéssel megegyezőek, az enyhén ferdén bordázott gumiborítású hajtókerék és a gumiheveder közötti súrlódás révén, a szíjhajtás elvén történik. A biztonságos és nyugodt járást a független felfüggesztésű, két görgőből álló járókocsi és a hidropneumatikus rugózás biztosítja (10. kép).

Terra-Track járószerkezet
10. kép. Terra-Track járószerkezet magajáró szecskázón (forrás: claas.com)

A „Terra-Trac” kerék-gumihevederes járószerkezet háromféle szélességben készül, normál és egy külön – a legszélesebb változat – rizsbetakarításra alkalmas öntisztuló kivitelben.
A gumihevederes járószerkezet – elsősorban a káros talajtömörödés minimalizálása céljából – a magajáró betakarító gépek és permetezőgépek járószerkezeti megoldásaiban is jelentős számban jelent meg az utóbbi időszakban. A betakarítógépek esetében a gumihevederes járószerkezetek jó és stabil terepjáró képessége az esetleges csapadékos időjárás miatti nehéz talajviszonyok melletti betakarításban is előnyös és kihasználható.

A talajkímélő mezőgazdasági termeléstechnológiákban a művelési menetek számának csökkentése mellett szinte minden munkaművelet során kiemelt fontosságú a talajkímélő gumihevederes járószerkezetek alkalmazása. Ez jellemző az előzőekben említett kombinált vetőgépek esetében is, ahol egyes gyártók még az egyébként talajkímélő alacsony nyomású gumiabroncsozású járószerkezetet is gumihevederes járószerkezettel tervezik kiváltani. Egyes gyártók már kialakítottak olyan univerzális vázszerkezeteket, melyeket párhuzamos megvezetésű, univerzális gumihevederes járószerkezet támaszt alá. Az így kialakított gumihevederes járószerkezetű alvázakra különböző konstrukciójú (pl. nagy tartálytérfogatú) röpítőtárcsás felépítmény szerelhető (11. kép).

univerzális gumihevederes alváz
11. kép. Univerzális gumihevederes alváz (a kép a szerző saját felvétele)

A vontatott és magajáró munkagépekhez kifejlesztett alacsony nyomású gumiabroncsokkal és gumihevederes járószerkezetek alkalmazásával jelentősen csökkenthető a szántóföldi munkák okozta káros talajtömörödés, javíthatók a munkaminőségi paraméterek és vontatási hatásfok, ami a hajtóanyag-fogyasztás megtakarításában is jelentkezhet.

SZERZŐ: DR. KELEMEN ZSOLT MŰSZAKI SZAKÉRTŐ