fbpx

Spanyolország elvesztette a paradicsompiaca harmadát

Írta: Szerkesztőség - 2024 szeptember 28.

Az elmúlt évtizedben az exportált spanyol paradicsom mennyisége évről évre csökkent, ám ezzel párhuzamosan az exportbevételek nőttek – egészen tavalyig. Ekkor már a bevételek sem tudták ellensúlyozni a rendelések csökkenését.

paradicsom
35%-os mennyiségi veszteség 10 éven belül (fotó: Horizont Média)

2014/15 és 2023/24 között a spanyol paradicsom fő importőrei közül az Egyesült Királyság 60%-kal, Franciaország 46%-kal, Hollandia 43%-kal, Németország 9,5%-kal csökkentette a vásárlásait. A brit piacon Marokkó nyerte meg a piaci versenyt Spanyolországgal szemben, és már Hollandiát szorongatja a top-beszállítói címért. (Lásd: Marokkó Hollandiát fenyegeti a brit paradicsompiacon.)

A legtöbb spanyol paradicsomot Németország rendelte (205,48 millió kiló) – minden ötödik kilogramm ezen a piacon talált vevőre –, és egyedül itt figyeltek meg újra növekedést a tavalyi szezonban. Mindent egybevetve a kiszállított spanyol paradicsom mennyisége (632 millió kg) 35,5%-kal csökkent az elmúlt 9 év alatt.

Az 1,73 eurós kilónkénti átlagos exportárnak köszönhetően a 2023/24-es szezonban több mint 1094 millió eurós bevételt értek el a spanyolok. A legtöbbet a britek fizettek egy kilónyi spanyolországi áruért, 2,29 eurót, a legkevesebbet pedig a franciák, 1,26 eurót. Náluk még a lengyeleknek is többet ért a dél-európai paradicsom (1,41 euró/kg). A német vásárlók (1,87 euró/kg) és a hollandok (1,69 euró/kg) a köztes mezőnyben helyezkedtek el az érvényesíthető árszint terén.