fbpx

Élelmiszerlánc: ki tehet róla, hogy akciófüggők lettünk?

Írta: Szerkesztőség - 2024 május 27.

A magyarok a gazdáktól várják az olcsó és jó élelmiszert, ami szerintük csak azért nem jut el hozzájuk, mert az élelmiszergyárak és a kereskedők nem jutalmazzák eléggé a mezőgazdasági termelők munkáját – nagyjából ez derül ki a HonestFood felméréséből, és egyébként egybecseng azzal is, amit a gazdálkodók gondolnak a saját helyzetükről.

bevásárlókocsi
Ha nincs akció, üres marad a bevásárlókocsi (fotó: Horizont Média)

Nem becsülik a feldolgozók és a kereskedők munkáját

A Kometa ’99 Zrt. ügyvezető igazgatója, Giacomo Pedranzini kezdeményezésére létrejött HonestFood célja, hogy visszahozza az agrár-élelmiszerláncba az egyenlően elosztott gazdasági és etikai értékeket. Az egyesület friss, reprezentatív felmérése azt mutatja, hogy a magyarok 47 százalékánál kizárólag az ár dönt az élelmiszer-vásárlásnál, és nem foglalkozik azzal, hogy egy termék milyen környezetvédelmi, állatjóléti, méltányossági szempontok figyelembevételével készült.

Továbbá a HonestFood arra is kíváncsi volt, hogy mit gondolnak a magyar emberek, kik teremtik a legnagyobb társadalmi értéket az élelmiszerláncban? A megkérdezett magyarok 82 százaléka szerint a gazdák, azaz a növénytermesztők és az állattartók. Közel ennyien, 79 százalék gondolja úgy, hogy az élelmiszeripari termelési lánc szereplői közül ők azok, akiket alig jutalmaznak, vagyis sokkal nagyobb a hozzáadott értékük, mint amennyi pénzt kapnak a munkájukért. A feldolgozókhoz és a gyártóhoz mindössze 14 százalékot, a kereskedőhöz pedig 4 százalék társadalmi értéket társítanak a magyarok.

Javítandó értékszemlélet

A HonestFood szerint mindkét téren javítani kell a vásárlók értékítéletét, de ehhez az élelmiszerlánc összes szereplőjének változnia kell. Giacomo Pedranzini szerint az a folyamat, amelybe az élelmiszer-termelők és -gyártók belekerültek, nem fenntartható. Ha nem változik meg a piaci szereplők magatartása, akkor az akciók fogják uralni az élelmiszerpiacot, ami ahhoz vezethet, hogy egészségtelen ételekkel lesznek tele a polcok. Az egyesület szeretné tudatosítani a fogyasztókban is, hogy vásárlási döntéseikkel ők is hatással vannak az ellátási láncra.

A cikk a vg.hu írása alapján készült. Kapcsolódó témánk: 150 milliárd a feldolgozó üzemek fejlesztésére.