A munkagépek traktorra való felkapcsolása, legyen szó függesztett, féligfüggesztett vagy vontatott eszközről – mindig fokozott figyelmet igénylő, munkabiztonsági kockázatot magában hordozó művelet. Ezt nagyon sok tényező befolyásolhatja, kezdve a függesztőrendszer méretétől a rálátás akadályozottságán át a munkagép csatlakozópontjainak a pozíciójáig.
Bár a korszerűbb, újabb erőgépek alsó függesztőkarjai automata gyorsreteszelős kapcsolódásúak, de ez még a pozicionálást önmagában nem segíti. A traktor és a munkaeszköz összekapcsolása több esetben hosszadalmas művelet, és még egy személy segítségét is igényli. A kapcsolás idején a csatlakozópontoknál munkavégzést végző dolgozó fokozott baleseti kockázatnak van kitéve, arról nem is beszélve, hogy a munkagépek felkapcsolásának idejét is erőteljesen befolyásolja a művelet nehézsége. Amennyiben egy nap többször kell munkagépet váltani, a művelethez szükséges idő jelentősen megrövidítheti a napi műszak hasznos üzemidőre fordítható részét. Cikkünkben a munkagép-csatlakoztatási feladatok megkönnyítésére a közelmúltban piacra dobott, illetve nyilvánosságra hozott innovációkból mutatunk be néhányat.
Kombinált gyorskapcsoló keret
Itthon az amerikai erőgépek egykori tömeges importjával és licenc alapján történt hazai gyártásával terjedtek el a hárompont-gyorskapcsoló keretek, amelyek a tengerentúlon most is hatalmas népszerűségnek örvendnek. Viszont napjainkban a szabványméret-eltérés a munkagépek csatlakozópontjainál már elég sűrűn fordul elő. A régebbi erőgépek még CAT II szabványú függesztőrendszerrel szereltek, de a hozzájuk teljesítményben alkalmazható munkagépek már CAT III szabványú csatlakozópontokkal rendelkeznek.
A LeeAgra Inc. ennek áthidalására fejlesztette ki a LEE BOSS Cat-3-2 Combo Quick Hitch gyorskapcsolós függesztőkeretet. Ez az egyszerű megoldású keret egységesen kapcsolható CAT II vagy CAT III szabványú, 825, illetve 965 mm távolságú alsó függesztőkarokhoz, viszont munkagépoldalról csak utóbbi szabványméretű csatlakozópontokkal rendelkező munkagépek kapcsolhatók hozzá. Így a munkagép-csatlakoztatási pontok szabványmérete nem szűkíti be az alkalmazható teljesítményű traktorok skáláját. A gyártó az egységet webshopjában négyféle színben, 1690 USD áron kínálja, ami jelenlegi árfolyamon számolva kb. 608 000 forint.
Elektronikusan eltolható „V alakú” gyorskapcsoló keret
Az európai piacon leginkább a V alakú hárompont-gyorskapcsoló keretek terjedtek el, ezek alkalmazása több évtizedes múltra tekint vissza. Az ilyen kiegészítő keretek gyártói egyre több képességgel ruházzák fel az eszközüket, hogy a függesztett munkagép felkapcsolását minél jobban megkönnyítsék. A holland Rotink Mechanisatie hárompont-függesztésre kapcsolható, hidraulikusan eltolható gyorscsatlakozó kerete a traktor-munkagép közötti kapcsolatot úgy is megkönnyíti, hogy elektronikusan vezérelve, fokozatmentesen eltolható oldalirányba, max. +/-12 cm távolságban.
A fejlesztés a felkapcsolás megkönnyítése mellett lehetővé teszi +/-1 cm-es pontosságú munkát. A gyorskapcsoló keret elektromos vezérlése GPS-eszközvezérléssel, optikai sorérzékelő-technológiával kombinálható vagy manuálisan szabályozható. Az elektromos szabályozás működteti a keretet vízszintesen mozgató hidraulikus munkahengert. Az eltolható kapcsolókeret hatékonyan alkalmazható például optikai sorérzékelővel felszerelt sorközművelő kultivátorokkal.
Gyorskapcsoló modul vontatott eszközök kapcsolására
A vontatott szállítóeszközök, pótkocsik, tartályos kocsik, szervestrágya-, illetve műtrágyaszórók vagy takarmánykiosztó kocsik erőgépre való fel- és lecsatlakoztatásának biztonságos, gyors megoldására fejlesztette ki a dán SIWI Machines a Combi Hitch univerzális gyorscsatlakozó modult. A rendszer úgy van kialakítva, hogy a pótkocsi vagy munkagép és erőgép kapcsolat létrehozása a traktor vezetőfülkéjének elhagyása nélkül, kevesebb mint 30 másodperc alatt megvalósítható.
Egyetlen modulba integrálták a teljesítményleadó tengely és tengelycsonk-csatlakozást, a hidraulikus kivezetések, illetve tömlők, az elektronikus vezetékek, továbbá az ISOBUS-gyorscsatlakozó kapcsolódásának technikai módjait. A pótkocsi K80-as vonósapkájához a VM800 vagy a TLT-csonkkal kiegészített VM800P modulrészt kell kapcsolni, a traktor hárompont-függesztésére pedig a TM800, illetve TM800P modulegységet kell csatlakoztatni. A traktorra szerelt modulrésszel ráállva, annak a függesztőrendszerrel történő megemelésével a csapos csatlakozást összekapcsoljuk, és egy hidraulikus egységgel reteszeljük. Ezek után csak a teljesítményleadó tengely, továbbá az elektromos vezetékek, hidraulikus, pneumatikus tömlők gyorscsatlakozó paneljeinek összekapcsolását egyetlen mozdulattal valósíthatjuk meg. Ezt a modulcsatlakozást kis hidraulikus munkahengerek tolják a helyükre. Bár ez így első olvasatra bonyolultnak hangzik, de az összekapcsolás pár másodperces műveletét elektromos panelről vezérelhetjük az erőgép kabinjából.
A TM800 traktormodul mellett a fejlesztő kínál egy MM800 gépmodult is, amely az erőgép pótkocsi-vonórésztartó konzoljára szerelhető, de szintén ugyanígy magajáró szecskázógép pótkocsi vonórészének a helyére is felszerelhető. Ennek segítségével az önjáró silózó K80 méretszabványú vonósapkával szerelt, vonórúd-terheléses pótkocsikat is vontathat, és a betakarítás folyamata során a mögé kapcsolt pótkocsiba üríthet.
A párhuzamos ürítés elhagyásának köszönhetően alacsonyabb az elszóródás kockázata, arról nem is beszélve, hogy a kezelőtől kevesebb koncentrációt igényel az alkalmazása, így a kombájnos több figyelmet szentelhet a szecskázógép egyéb munkafolyamataira. A vontatott szállítójármű raktere is jobban kihasználható, gondosabban kitölthető. Alkalmazásának további előnye, hogy a betakarítás kiszolgálása kevesebb erőgépet igényel, hiszen míg a betakarítógép tölti az egyik pótkocsit, addig a másik, már megtöltött szállítóeszközzel indulhat az erőgép, így egy traktorral két pótkocsival, felváltva is szállíthatunk. Ennek jelentős költségmegtakarítási vonzata is van.
Gangl Docking System
A piacon úttörő megoldásként robbant be annak idején Johann Gangl osztrák gazdálkodó gyorskapcsoló rendszere, amellyel a hasznos üzemidő javára sok állásidőt takaríthat meg a gazdálkodó. A Gangl Docking System GDS 3 a mezőgazdasági vontató csatlakozómoduljából és a munkagép kapcsolókeretéből áll. A platform a V alakú gyorskapcsoló-háromszög rendszeren alapul, amely az egyenetlen talajon történő biztonságos csatlakoztatásra is lehetőséget biztosít. A GDS 3 modult különböző konstrukciós kialakításban kínálják, és további kiegészítő elemekkel igény szerint bővíthetjük.
Az eszközkeret a függesztett munkagép hárompont-csatlakozó elemeihez van rögzítve, és az univerzális keret – a gépfüggetlen illeszthetőségének köszönhetően – minden géptípuson alkalmazható. A keret felszereltsége teljesítményleadó tengely automatikus csatlakoztatását megvalósító modulegységgel is bővíthető, de anélkül is alkalmazható. Megrendeléskor a felhasználó többféle reteszelési megoldás, többek között mechanikus rendszerű, automatikus működésű zárás, illetve hidraulikusan működtetett reteszelés közül választhat. A GDS 3 gyorskapcsolókeretes modulrendszert függesztett és vontatott munkagépekhez, a traktor mellső és hátsó hárompont-függesztésén egyaránt alkalmazhatják a felhasználók.
SZERZŐ: FARKAS IMRE