Az eddigi számok alapján Egyiptom idén rekordmennyiségű fokhagymát exportál az uniós tagállamokba. Az év első nyolc hónapjában már annyi áru érkezett innen, mint tavaly egész évben. Elemzők szerint ezzel elért egy plafont az afrikai ország.
Több mint 6 ezer tonna csak Szlovénián keresztül
„Az elmúlt években az Egyiptomból származó fokhagymaexport dinamikusan nőtt. Idén viszont csak kis mértékben haladhatja meg a 2022-es adatot. Úgy tűnik, hogy az ország elért egy plafont az uniós piacon, amit nehéz lesz áttörnie” – figyelmeztet Yevhen Kuzin, az EastFruit gyümölcs- és zöldségpiaci elemzője.
Idén januártól augusztusig az egyiptomi fokhagymabeszállítók csaknem 9 ezer tonna árut juttattak az EU országaiba. Ez kicsivel már meghaladja a 2022-es év mennyiségét. Tekintettel arra, hogy szeptember és decemberben között alig szállítanak fokhagymát az EU-ba, az idei év végeredménye csak egy kicsivel lesz jobb a tavalyinál – de mindenképpen egy újabb csúcsot jelöl ki.
Az egyiptomi fokhagymaexport zöme februártól május végéig valósul meg. „Jelenleg az exportszezon meghosszabbítása az egyiptomi termelők legfontosabb feladata. Kína és Spanyolország például egész évben jelen vannak a piacokon. Ráadásul Egyiptom nem közvetlenül, hanem főleg reexportáló országokon keresztül jut el az uniós fogyasztókhoz” – hangsúlyozza Yevhen Kuzin.
Idén EU-ba irányuló teljes egyiptomi fokhagymaexport kétharmada Szlovéniába futott be, innen a kereskedők elsősorban az EU legnagyobb fogyasztójának, Lengyelországnak szállítják tovább. Augusztus végéig ez több mint 4,5 ezer tonna fokhagymát jelentett, melynek továbbításából a szlovénok is levették a részüket. Három évvel ezelőtt még az olasz piacot favorizálták a szlovén kereskedők, ám azóta a lengyel import megháromszorozódott.
A tortaszelet növeléséhez még tanulni kell
A jelentős mennyiségű helyi termelés ellenére az EU még mindig évente 55 ezer tonna fokhagymát vásárol nem uniós országokból. A túlnyomó többség Kínából érkezik, Egyiptom a második és Argentína a harmadik legnagyobb beszállító.
„Az EU fokhagymaimportja viszonylag stabil, az egyiptomi kereskedők nem számíthatnak arra, hogy bővül a piac. Csak a versenytársak kiszorításával növelhető tovább az egyiptomi export mennyisége. Ehhez pedig nem lesz elegendő az árverseny. Az egyiptomiaknak technológiai és marketing szempontjából is fel kell fejlődniük” – szögezi le Evgeny Kuzin.
Új megközelítésekre is szükség lesz a termelésben. Egyiptomban a gazdálkodók főként a Balady nevű, egyedülálló ízű, helyi fokhagymafajtát termesztik. Jellegzetessége, hogy akár 50 apró gerezdből is állhat egy fej, ami meglepő lehet az európai felhasználók számára, akik már hozzászoktak a kínai áru gerezdméreteihez. Az egyediség azonban előnyt is jelenthet a piacon, ha azt jól tudják „tálalni” a marketingesek. A feldolgozott fokhagyma (hámozott gerezdek) kínálatának növelésével is előbbre lehetne lépni az exportpiacokon.