Farming RED: Ausztriában mutatták be újdonságaikat
Linzben és másnap Bécsben fogadott közel 150 szakújságírót a három gépgyártó, és a szakmai előadások mellett a gyakorlatban is bemutatták erőgép- és munkagépújdonságaikat.
Új elektronikus rendszer optimalizálja a Tempo szemenkénti vetőgép működését
Új WSX elektronikus rendszert mutattak be a Väderstad Tempo F, Tempo V és Tempo L vetőgépekhez. A szemenkénti vetőgép elektronikájának korszerűsítésével új funkciók érhetők el a még nagyobb vetési pontosság érdekében. Az új funkciók közé tartozik az automatikus maglesodró-állítás, az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés, valamint a kanyarkompenzáció. A Väderstad Tempo nagy sebességű szemenkénti vetőgép 10 évvel ezelőtti bevezetése óta vezető pozíciót szerzett az európai vetőgéppiacon. 2024 nyarától a Tempo vetőgépe a Väderstad saját fejlesztésű WSX elektronikus rendszerével, új típusú motorokkal és kábelezéssel lesz korszerűsítve. Az új WSX rendszer az általa kínált új funkcióknak köszönhetően optimalizálja a vetési pontosságot. Az egyes vetőelemekben lévő érzékelőkkel a vetőmaglesodrást folyamatosan figyeli, és automatikusan az optimális értékre állítja be. Az automatikus maglesodrás időt takarít meg, és növeli a hatékonyságot a szántóföldön. Ezt a tulajdonságot különösen azok a gazdálkodók és bérvállalkozók fogják értékelni, akiknek gyakran kell átállniuk más vetőmag vetésére.
Az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés szerepe, hogy mindig állandó legyen a vetési mélység, függetlenül a talaj állapotától. Azért, hogy vetőgép mindig tartsa a beállított mélységet, a rendszer a talajviszonyoktól függően növeli vagy csökkenti a nyomás értékét. Ha például a vetőgép a táblának egy kevésbé kötött részén halad át, a nyomás csökken, ha pedig kötöttebb talajviszonyokkal rendelkező területre ér, akkor a nyomás nő. A gyors reakcióidő biztosítása érdekében a rendszer hidraulikával működik. A szemenkénti vetőgép felszerelhető egy nyomásérzékelő szenzorral, ekkor a gép a teljes szélességében egyben végzi a vezérlést, vagy akár soronkénti aktív hidraulikus vetőkocsi-vezérléssel.
A soronkénti vetőkocsi-terhelés vezérlése lehetővé teszi a kezelő számára, hogy beállítsa a soregység optimális csoroszlyanyomását, amelyet a rendszer automatikusan tart. Ez biztosítja a vetési mélység pontosságát a talajtípus változásai vagy a talajtömörödés hatása miatti változó talajviszonyok ellenére. Ez a funkció használható a művelőút kialakításánál is. Amikor a soronkénti aktív hidraulikus vetőkocsi-terhelő rendszer van felszerelve, a vetőgép a művelőút kialakítása során megszüntetheti az érintett soregység nyomását, és kiemeli az egységet. Az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés a dinamikus művelőút-kialakítással együtt alkalmazható. Ez azt jelenti, hogy a művelőutak jól láthatóak lesznek a permetezőgép kezelője számára még a kelés előtti állapotban is. A harmadik újdonság a kanyarkompenzáció bevezetése, mely garantálja, hogy a gép fordulásakor annak teljes szélességében azonos legyen a magok közötti távolság minden egyes sorban. Ez azt jelenti, hogy a belső vetőelemek forduláskor átmenetileg csökkentik, míg a külső vetőelemek növelik a kiadagolt magmennyiséget. A giroszkópos érzékelők észlelik a gép fordulását, és a rendszer beállítja az egyes vetőelemek által adagolt mennyiséget, hogy mindig megfelelően egyenletes tőtávot biztosítson a teljes vetőgép szélességében.
A Tempo L 8-32, Tempo V 6-12 és Tempo F 6-8 újdonságai és elektronikus WSX-rendszere 2023 novemberében az Agritechnica nemzetközi szakkiállításon mutatkozik be a nagyközönség előtt. A gépek korlátozott mennyiségben 2024 tavaszán lesznek elérhetőek, a sorozatgyártás pedig az év nyarán kezdődik.
A STEYR® közelebb hozza a hibrid technológiát a gyártáshoz
Az Agritechnica 2023 kiállításon a STEYR® Traktoren a Hybrid CVT bemutatásával jelzi szándékát, hogy a korábban bemutatott Konzept technológiáit piacra kívánja dobni egy olyan fejlesztési modell bemutatásával, amely már működik a terepen is, és a technológiát közelebb viszi a sorozatgyártáshoz.
A jelenleg jól bevált STEYR 6175 Impuls CVT platformon alapuló Hybrid CVT számos, korábban a Konzept traktoron és a Hybrid Drivetrain Konzepten bemutatott jellemzőt tartalmaz. A Hybrid CVT bár a névlegesen 180 lóerős STEYR 6175 Impuls CVT traktoron alapul, sikerült a fenti termékcsalád legnagyobb, 260 lóerős maximális teljesítményű modelljének teljesítményével ellátni. A nagyobb teljesítménynek ezt a könnyebb csomagban történő kombinációját elsősorban a hátsó tengelyre ható hidromechanikus CVT-hajtás és az első tengelyen lévő hibrid modul kombinációja teszi lehetővé, és mindkettő intelligens 4wd-kuplunggal kombinálható. Az első tengelyen egy újonnan kifejlesztett független felfüggesztés is található a nagyobb kezelői kényelem érdekében. Az E-CVT funkció azt jelenti, hogy a traktor tisztán hibrid-elektromos meghajtású, alacsony, 1100 fordulat/perc fordulatszámon akár 75 kW-os teljesítménnyel. Ez növeli a kényelmet a nem állandó mellékhajtású terheléseknél, például a nagy szögletes bálázási munkáknál. A gyorsabb, érzékenyebb E-Shuttling 41%-kal gyorsabb manőverezést eredményez alacsony motorfordulatszámon, és 15%-kal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
Az elektromos meghajtás egyéb előnyökkel is jár a kezelők és a tulajdonosok számára. Az E-kormányzás felgyorsítja az első tengelyt a kanyarodás során, hogy 15%-kal csökkentse a fordulókör sugarát a 20%-kal gyorsabb manőverezés érdekében, míg az E-Boost szükség esetén további elektromos teljesítményt biztosít, például egy kereszteződésben történő lassítás után. Ez utóbbinál a teljes haladási sebesség 25%-kal gyorsabban érhető el újra, mint hagyományos sebességváltóval. Ezt a szuperkondenzátor-technológia biztosítja, amely lehetővé teszi, hogy a traktor által például lejtőn való haladás közben termelt elektromos energiát tárolja, és szükség esetén felhasználja. Az E-Torque Vectoring segítségével a nyomatékot szükség szerint az első vagy a hátsó kerekekre irányítják, így egy változó, igény szerinti összkerékhajtási rendszer jön létre.
A szántóföldi munka során az első kerekek elektromos meghajtása a hátsó kerekekkel azonos sebességgel történik, az optimális vonóerő érdekében, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, a gumiabroncsok kopását és a talaj vagy a szántóföldi kultúra slip miatti károsodását. Ez azt is jelenti, hogy a 4wd a közúton is használható a gumiabroncsok kopása-károsodása és a vezető kényelmetlensége nélkül. Az e-fékezés lejtőn lefelé haladva állandóan tartja a traktor sebességét, és az elektromos hajtásláncot retarderként használja a fékek kopásának minimalizálása és a vezetés biztonságának növelése érdekében. Az E-Torque Filling átlagosan 6%kal csökkenti a kemény/lágy talajfoltok okozta sebességingadozást talajművelő géppel végzett munka során. Az E-Eco üzemmódot úgy tervezték, hogy a traktor könnyű munkák és szállítás közben a lehető legnagyobb hatékonysági szinten működjön az elektromos és a CVT-hajtás kombinációjának megfelelően, ami 5–10%-kal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. A STEYR Hybrid CVT az E-Implement technológián keresztül a kompatibilis munkagépek elektromos meghajtására is képes, akár 75 kW @ 700 V teljesítményt biztosítva egy szabványos AEF-porton keresztül, a funkciók és szükség esetén a kerekek meghajtására.
„Alig négy év alatt, mióta bemutattuk a STEYR Konzept traktort, majd nem sokkal később a Hybrid Drivetrain Konzeptet, a legfontosabb tervezési koncepciókat a gyártásig vittük” – mondta Christian Huber, a CNH Austria ügyvezető igazgatója és a traktorok globális termékmenedzsmentjének alelnöke. „Mindig is az volt a szándékunk, hogy az általunk kifejlesztett Konzept innovációkkal fokozatosan haladjunk a koncepciótól a valóság felé, és a STEYR Hybrid CVT-vel, úgy gondolom, hogy egyértelművé tettük szándékunkat, hogy innovatív technológiával és integrációval új utakat járjunk be egy olyan traktoron, amely nagyobb hatékonyságot, termelékenységet és vezetési élményt biztosít az ügyfelek számára.”
A Case IH bejelentette, hogy a bevált ActiveDrive 8 powershift mostantól a Vestrum traktoron is elérhető
A Case IH kibővítette a 100–130 lóerős Vestrum traktorcsalád sebességváltó-választékát azzal, hogy a CVXDrive fokozatmentes sebességváltó (CVT) helyett az ActiveDrive 8 powershift sebességváltó is választható, így a potenciális vásárlók szélesebb specifikációs választékot kaphatnak, az igényeiknek megfelelően.
A korábban csak a 115–150 lóerős Maxxum traktorokhoz elérhető ActiveDrive 8 powershift opció azt jelenti, hogy a CVT teljes képességeit nem igénylő Vestrum vásárlók számára mostantól alacsonyabb árú, de mégis magas szintű üzemanyag-hatékonyságot és képességeket biztosító alternatívát kínálnak. Az első tartomány 0–10,7 km/óra sebességi határokat kínál a nehéz munkákhoz, míg a második 4,3–18,1 km/óra sebességtartományával a legtöbb munkaigényt kielégíti. Közúti közlekedéshez a sebességváltó a hármas tartományban indulhat, 0–40 km/órás sebesség között, a gyors powershift lépcsőzetes haladást lehetővé tevő skip-shift funkcióval. A kúszósebesség opció 190 m/órás sebességig teszi lehetővé a sebességet a speciális alkalmazásokhoz.
Ez egy valódi powershift, amely a kettős tengelykapcsolós technológiát használja, így sebesség- vagy irányváltáskor nincs menet- vagy vontatási veszteség. Lehetővé teszi továbbá, hogy a traktor a legmagasabb fokozatban induljon el, növelje a szántóföldi sebességet anélkül, hogy megszakadna a kerekek teljesítménye, szinte észrevétlen sebességváltásokat végezzen, és az Active Clutch II funkció révén csak a fékpedál használatával álljon meg.
Két felszereltségi szint
A Vestrum ActiveDrive 8 traktorok kétféle specifikációs csomaggal kaphatók. A „Selection” modellek mechanikus távvezérlő szelepekkel, 80 vagy 110 l/perc hidraulikaszivattyúval, háromfokozatú mellékhajtással vannak felszerelve. Kétféle tetővel választhatók: a 2,7 m-es, alacsony tetővel rendelkező változat a rakodómunkákhoz panorámaablakkal rendelkezik, míg a standard tetővel rendelkező alternatíva 2,83 m magas. Választható még a légkondicionáló, az utasülés és a fülke felfüggesztése is. Az alternatív „Advanced” specifikáció további felszereléseket tartalmaz, többek között a Front Hitch Management rendszert, az elektrohidraulikus távvezérlőket, valamint olyan opcionális funkciókat, mint például az AFS Pro 700 Plus kijelzőn keresztül vezérelt automatikus vezetés és az ISOBUS opciók.
Bevált jellemzők
Akár CVXDrive, akár ActiveDrive 8 rendszerrel van felszerelve, a Vestrum traktorok ugyanazokat az FPT NEF 4,5 literes/négyhengeres Stage V motorokat használják. A névleges teljesítményüknél akár 10 lóerővel többet biztosítanak 1700 és 1900 fordulat/perc között, a maximális nyomatékot pedig 1300 fordulat/percnél adják le. Az alapfelszereltség részét képezi a Cat II/III N 5600 kg-os hátsó vonószerkezet, míg a 2300 kg-os első vonószerkezet és az 1000 fordulat/perc sebességű, nedves tengelykapcsolóval ellátott első mellékhajtás opcionálisan rendelhető. A manőverezhetőséget 4,5 m-es fordulókör segíti.
A 69 dB (A) zajszint mellett a fülke opciói között szerepel a sebességváltó-vezérlőgombokkal ellátott rakodójoystick is. Az AFS Pro 700 Plus érintőképernyős terminál gyorsindítási menüvel és akár négy kamerabemenettel rendelkezik. Az AEF ISOBUS-tanúsítvány az univerzális terminál és a feladatvezérlő funkciókhoz garantálja a kompatibilitást az AEF ISOBUS-tanúsítvánnyal rendelkező munkagépekkel. Az opcionális AFS Connect™ telematikai képesség lehetővé teszi a távfelügyeletet és az azonnali adatrögzítést. További funkció többek között az AFS AccuGuide™ automatikus vezetés, és az AFS AccuTurn Pro automatikus táblavégi forduló technológia is rendelkezésre áll. A Vestrum ActiveDrive 8 traktorok gyártása 2023 júniusában kezdődött, és ősszel minden európai piacon teljeskörűen elérhetővé válnak.
ÖSSZEÁLLÍTOTTA: FODOR MIHÁLY