fbpx

A Väderstad, a Steyr és a CASE IH közös rendezvénye

Írta: MezőHír-2023/10. lapszám cikke - 2023 október 07.

Farming RED: Ausztriában mutatták be újdonságaikat

Linzben és másnap Bécsben fogadott közel 150 szakújságírót a három gépgyártó, és a szakmai előadások mellett a gyakorlatban is bemutatták erőgép- és munkagépújdonságaikat.

Új elektronikus rendszer optimalizálja a Tempo szemenkénti vetőgép működését

Új WSX elektronikus rendszert mutattak be a Väderstad Tempo F, Tempo V és Tempo L vetőgépekhez. A szemenkénti vetőgép elektronikájának korszerűsítésével új funkciók érhetők el a még nagyobb vetési pontosság érdekében. Az új funkciók közé tartozik az automatikus maglesodró-állítás, az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés, valamint a kanyarkompenzáció. A Väderstad Tempo nagy sebességű szemenkénti vetőgép 10 évvel ezelőtti bevezetése óta vezető pozíciót szerzett az európai vetőgéppiacon. 2024 nyarától a Tempo vetőgépe a Väderstad saját fejlesztésű WSX elektronikus rendszerével, új típusú motorokkal és kábelezéssel lesz korszerűsítve. Az új WSX rendszer az általa kínált új funkcióknak köszönhetően optimalizálja a vetési pontosságot. Az egyes vetőelemekben lévő érzékelőkkel a vetőmaglesodrást folyamatosan figyeli, és automatikusan az optimális értékre állítja be. Az automatikus maglesodrás időt takarít meg, és növeli a hatékonyságot a szántóföldön. Ezt a tulajdonságot különösen azok a gazdálkodók és bérvállalkozók fogják értékelni, akiknek gyakran kell átállniuk más vetőmag vetésére.

Az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés szerepe, hogy mindig állandó legyen a vetési mélység, függetlenül a talaj állapotától. Azért, hogy vetőgép mindig tartsa a beállított mélységet, a rendszer a talajviszonyoktól függően növeli vagy csökkenti a nyomás értékét. Ha például a vetőgép a táblának egy kevésbé kötött részén halad át, a nyomás csökken, ha pedig kötöttebb talajviszonyokkal rendelkező területre ér, akkor a nyomás nő. A gyors reakcióidő biztosítása érdekében a rendszer hidraulikával működik. A szemenkénti vetőgép felszerelhető egy nyomásérzékelő szenzorral, ekkor a gép a teljes szélességében egyben végzi a vezérlést, vagy akár soronkénti aktív hidraulikus vetőkocsi-vezérléssel.

Väderstad Tempo
Új WSX elektronikus rendszert mutattak be a Väderstad Tempo F, Tempo V és Tempo L vetőgépekhez

A soronkénti vetőkocsi-terhelés vezérlése lehetővé teszi a kezelő számára, hogy beállítsa a soregység optimális csoroszlyanyomását, amelyet a rendszer automatikusan tart. Ez biztosítja a vetési mélység pontosságát a talajtípus változásai vagy a talajtömörödés hatása miatti változó talajviszonyok ellenére. Ez a funkció használható a művelőút kialakításánál is. Amikor a soronkénti aktív hidraulikus vetőkocsi-terhelő rendszer van felszerelve, a vetőgép a művelőút kialakítása során megszüntetheti az érintett soregység nyomását, és kiemeli az egységet. Az aktív hidraulikus soronkénti kocsiterhelés a dinamikus művelőút-kialakítással együtt alkalmazható. Ez azt jelenti, hogy a művelőutak jól láthatóak lesznek a permetezőgép kezelője számára még a kelés előtti állapotban is. A harmadik újdonság a kanyarkompenzáció bevezetése, mely garantálja, hogy a gép fordulásakor annak teljes szélességében azonos legyen a magok közötti távolság minden egyes sorban. Ez azt jelenti, hogy a belső vetőelemek forduláskor átmenetileg csökkentik, míg a külső vetőelemek növelik a kiadagolt magmennyiséget. A giroszkópos érzékelők észlelik a gép fordulását, és a rendszer beállítja az egyes vetőelemek által adagolt mennyiséget, hogy mindig megfelelően egyenletes tőtávot biztosítson a teljes vetőgép szélességében.

A Tempo L 8-32, Tempo V 6-12 és Tempo F 6-8 újdonságai és elektronikus WSX-rendszere 2023 novemberében az Agritechnica nemzetközi szakkiállításon mutatkozik be a nagyközönség előtt. A gépek korlátozott mennyiségben 2024 tavaszán lesznek elérhetőek, a sorozatgyártás pedig az év nyarán kezdődik.

A STEYR® közelebb hozza a hibrid technológiát a gyártáshoz

Az Agritechnica 2023 kiállításon a STEYR® Traktoren a Hybrid CVT bemutatásával jelzi szándékát, hogy a korábban bemutatott Konzept technológiáit piacra kívánja dobni egy olyan fejlesztési modell bemutatásával, amely már működik a terepen is, és a technológiát közelebb viszi a sorozatgyártáshoz.

A jelenleg jól bevált STEYR 6175 Impuls CVT platformon alapuló Hybrid CVT számos, korábban a Konzept traktoron és a Hybrid Drivetrain Konzepten bemutatott jellemzőt tartalmaz. A Hybrid CVT bár a névlegesen 180 lóerős STEYR 6175 Impuls CVT traktoron alapul, sikerült a fenti termékcsalád legnagyobb, 260 lóerős maximális teljesítményű modelljének teljesítményével ellátni. A nagyobb teljesítménynek ezt a könnyebb csomagban történő kombinációját elsősorban a hátsó tengelyre ható hidromechanikus CVT-hajtás és az első tengelyen lévő hibrid modul kombinációja teszi lehetővé, és mindkettő intelligens 4wd-kuplunggal kombinálható. Az első tengelyen egy újonnan kifejlesztett független felfüggesztés is található a nagyobb kezelői kényelem érdekében. Az E-CVT funkció azt jelenti, hogy a traktor tisztán hibrid-elektromos meghajtású, alacsony, 1100 fordulat/perc fordulatszámon akár 75 kW-os teljesítménnyel. Ez növeli a kényelmet a nem állandó mellékhajtású terheléseknél, például a nagy szögletes bálázási munkáknál. A gyorsabb, érzékenyebb E-Shuttling 41%-kal gyorsabb manőverezést eredményez alacsony motorfordulatszámon, és 15%-kal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

Az elektromos meghajtás egyéb előnyökkel is jár a kezelők és a tulajdonosok számára. Az E-kormányzás felgyorsítja az első tengelyt a kanyarodás során, hogy 15%-kal csökkentse a fordulókör sugarát a 20%-kal gyorsabb manőverezés érdekében, míg az E-Boost szükség esetén további elektromos teljesítményt biztosít, például egy kereszteződésben történő lassítás után. Ez utóbbinál a teljes haladási sebesség 25%-kal gyorsabban érhető el újra, mint hagyományos sebességváltóval. Ezt a szuperkondenzátor-technológia biztosítja, amely lehetővé teszi, hogy a traktor által például lejtőn való haladás közben termelt elektromos energiát tárolja, és szükség esetén felhasználja. Az E-Torque Vectoring segítségével a nyomatékot szükség szerint az első vagy a hátsó kerekekre irányítják, így egy változó, igény szerinti összkerékhajtási rendszer jön létre.

STEYR
Az Agritechnica 2023 kiállításon debütál a STEYR® Hybrid CVT traktora a nagyközönség előtt

A szántóföldi munka során az első kerekek elektromos meghajtása a hátsó kerekekkel azonos sebességgel történik, az optimális vonóerő érdekében, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, a gumiabroncsok kopását és a talaj vagy a szántóföldi kultúra slip miatti károsodását. Ez azt is jelenti, hogy a 4wd a közúton is használható a gumiabroncsok kopása-károsodása és a vezető kényelmetlensége nélkül. Az e-fékezés lejtőn lefelé haladva állandóan tartja a traktor sebességét, és az elektromos hajtásláncot retarderként használja a fékek kopásának minimalizálása és a vezetés biztonságának növelése érdekében. Az E-Torque Filling átlagosan 6%kal csökkenti a kemény/lágy talajfoltok okozta sebességingadozást talajművelő géppel végzett munka során. Az E-Eco üzemmódot úgy tervezték, hogy a traktor könnyű munkák és szállítás közben a lehető legnagyobb hatékonysági szinten működjön az elektromos és a CVT-hajtás kombinációjának megfelelően, ami 5–10%-kal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. A STEYR Hybrid CVT az E-Implement technológián keresztül a kompatibilis munkagépek elektromos meghajtására is képes, akár 75 kW @ 700 V teljesítményt biztosítva egy szabványos AEF-porton keresztül, a funkciók és szükség esetén a kerekek meghajtására.

„Alig négy év alatt, mióta bemutattuk a STEYR Konzept traktort, majd nem sokkal később a Hybrid Drivetrain Konzeptet, a legfontosabb tervezési koncepciókat a gyártásig vittük” – mondta Christian Huber, a CNH Austria ügyvezető igazgatója és a traktorok globális termékmenedzsmentjének alelnöke. „Mindig is az volt a szándékunk, hogy az általunk kifejlesztett Konzept innovációkkal fokozatosan haladjunk a koncepciótól a valóság felé, és a STEYR Hybrid CVT-vel, úgy gondolom, hogy egyértelművé tettük szándékunkat, hogy innovatív technológiával és integrációval új utakat járjunk be egy olyan traktoron, amely nagyobb hatékonyságot, termelékenységet és vezetési élményt biztosít az ügyfelek számára.”

A Case IH bejelentette, hogy a bevált ActiveDrive 8 powershift mostantól a Vestrum traktoron is elérhető

A Case IH kibővítette a 100–130 lóerős Vestrum traktorcsalád sebességváltó-választékát azzal, hogy a CVXDrive fokozatmentes sebességváltó (CVT) helyett az ActiveDrive 8 powershift sebességváltó is választható, így a potenciális vásárlók szélesebb specifikációs választékot kaphatnak, az igényeiknek megfelelően.

A korábban csak a 115–150 lóerős Maxxum traktorokhoz elérhető ActiveDrive 8 powershift opció azt jelenti, hogy a CVT teljes képességeit nem igénylő Vestrum vásárlók számára mostantól alacsonyabb árú, de mégis magas szintű üzemanyag-hatékonyságot és képességeket biztosító alternatívát kínálnak. Az első tartomány 0–10,7 km/óra sebességi határokat kínál a nehéz munkákhoz, míg a második 4,3–18,1 km/óra sebességtartományával a legtöbb munkaigényt kielégíti. Közúti közlekedéshez a sebességváltó a hármas tartományban indulhat, 0–40 km/órás sebesség között, a gyors powershift lépcsőzetes haladást lehetővé tevő skip-shift funkcióval. A kúszósebesség opció 190 m/órás sebességig teszi lehetővé a sebességet a speciális alkalmazásokhoz.

Ez egy valódi powershift, amely a kettős tengelykapcsolós technológiát használja, így sebesség- vagy irányváltáskor nincs menet- vagy vontatási veszteség. Lehetővé teszi továbbá, hogy a traktor a legmagasabb fokozatban induljon el, növelje a szántóföldi sebességet anélkül, hogy megszakadna a kerekek teljesítménye, szinte észrevétlen sebességváltásokat végezzen, és az Active Clutch II funkció révén csak a fékpedál használatával álljon meg.

Két felszereltségi szint

A Vestrum ActiveDrive 8 traktorok kétféle specifikációs csomaggal kaphatók. A „Selection” modellek mechanikus távvezérlő szelepekkel, 80 vagy 110 l/perc hidraulikaszivattyúval, háromfokozatú mellékhajtással vannak felszerelve. Kétféle tetővel választhatók: a 2,7 m-es, alacsony tetővel rendelkező változat a rakodómunkákhoz panorámaablakkal rendelkezik, míg a standard tetővel rendelkező alternatíva 2,83 m magas. Választható még a légkondicionáló, az utasülés és a fülke felfüggesztése is. Az alternatív „Advanced” specifikáció további felszereléseket tartalmaz, többek között a Front Hitch Management rendszert, az elektrohidraulikus távvezérlőket, valamint olyan opcionális funkciókat, mint például az AFS Pro 700 Plus kijelzőn keresztül vezérelt automatikus vezetés és az ISOBUS opciók.

case
Az ActiveDrive 8 powershift mostantól a Vestrum traktoron is elérhető

Bevált jellemzők

Akár CVXDrive, akár ActiveDrive 8 rendszerrel van felszerelve, a Vestrum traktorok ugyanazokat az FPT NEF 4,5 literes/négyhengeres Stage V motorokat használják. A névleges teljesítményüknél akár 10 lóerővel többet biztosítanak 1700 és 1900 fordulat/perc között, a maximális nyomatékot pedig 1300 fordulat/percnél adják le. Az alapfelszereltség részét képezi a Cat II/III N 5600 kg-os hátsó vonószerkezet, míg a 2300 kg-os első vonószerkezet és az 1000 fordulat/perc sebességű, nedves tengelykapcsolóval ellátott első mellékhajtás opcionálisan rendelhető. A manőverezhetőséget 4,5 m-es fordulókör segíti.

A 69 dB (A) zajszint mellett a fülke opciói között szerepel a sebességváltó-vezérlőgombokkal ellátott rakodójoystick is. Az AFS Pro 700 Plus érintőképernyős terminál gyorsindítási menüvel és akár négy kamerabemenettel rendelkezik. Az AEF ISOBUS-tanúsítvány az univerzális terminál és a feladatvezérlő funkciókhoz garantálja a kompatibilitást az AEF ISOBUS-tanúsítvánnyal rendelkező munkagépekkel. Az opcionális AFS Connect™ telematikai képesség lehetővé teszi a távfelügyeletet és az azonnali adatrögzítést. További funkció többek között az AFS AccuGuide™ automatikus vezetés, és az AFS AccuTurn Pro automatikus táblavégi forduló technológia is rendelkezésre áll. A Vestrum ActiveDrive 8 traktorok gyártása 2023 júniusában kezdődött, és ősszel minden európai piacon teljeskörűen elérhetővé válnak.

ÖSSZEÁLLÍTOTTA: FODOR MIHÁLY