fbpx

Kishaszon-terepjárók (UTV-k) a mezőgazdaságban

Írta: MezőHír-2023/09. lapszám cikke - 2023 szeptember 27.

A terepjáró pickupok és a kis mezőgazdasági traktorok konkurenseként elterjedőben van az UTV haszonterepjárók alkalmazása. Ezek a járművek kiválóan használhatók szűk helyeken, ahol a nagyobb gépek nem férnek el, nehéz terepen a mezőgazdaságban és az erdőgazdaságban.

UTV-k, kishaszon-terepjárók

A gyakorlatban elterjedt, hogy az angol nyelvű megnevezések rövidítéseit használják a szakemberek az alkalmazott járműre. A gond akkor jelentkezik, ha a rövidítésnek igen sok jelentése van, és azon belül is több típusra utaló jelölést használ a szakzsargon. Célszerű ezért rögzíteni a rövidítéshez tartozó megnevezést.

A gyakori járműves rövidítés, az „ATV” alatt most (All Terrain Vehicle), magyarul a mindenféle terepen közlekedő járművek nagy családját értjük. Ebbe a családba tartoznak többek között az „UTV”-k (Utility Terrain Vehicle), vagyis a haszonterepjáró-járművek. A cikkben a mezőgazdaságban is használt kishaszon-terepjáró UTV-kel foglalkozunk. Ezeknek az UTV-knek a termékkínálata igen sokszínű, így most csak példaképpen mutatunk be néhány alapvető típust.

John Deere Gator

A mezőgazdaságban alkalmazott UTV járműveket elsők között az amerikai Deere & Company készített 1992-ben, Gator elnevezéssel, a korábbi 1987-es John Deere AMT (All Materials Transport, magyarul a minden anyagot szállító) jármű alapján (1. kép).

John Deere AMT
1. kép. 1987-es John Deere AMT jármű (forrás: barnfinds.com/1987-john-deere-atm-600)

A Gator modellek piaci megjelenése fordulópontot jelentett a mezőgazdasági UTV-k használatában. A gazdálkodók könnyű mozgása és kis terhek szállítása a farmokon, valamint könnyű munkagépek alkalmazása a kertészetben, az állattartó telepeken stb. így könnyen megoldhatóvá vált.

A John Deere Gator modellcsalád folyamatos fejlesztése több típust eredményezett, így ezek ma nemcsak különböző méretben, hanem benzin-, dízelolaj-, villamosenergia-hajtással is vásárolhatók. A legelső John Deere Gator a CX jelzést viselte, és kis ingatlanok tulajdonosainak, külvárosi kertek igényeinek kielégítésére készült. 2014-ben fejezték be a gyártását. A folyamatosan továbbfejlesztett hasonló stílusú és felépítésű modell 2004-től TS jelzéssel készült. A golfpályákon való szállításokhoz, a gyep kezeléséhez, a talaj kímélése érdekében – a CX modellel egy időben – hatkerekes, első tengelykormányzású, négy hátsókerék-hajtású TH 6 x 4 típust is gyártott a vállalat, és folyamatos modernizálás mellett mind a mai napig készítenek ilyen járműveket is.

John Deere Gator XUV835M HVAC

A gyár mai zászlósterméke (2. kép).

John Deere Gator
2. kép. XUV835R HVAC típusjelzésű UTV jármű (forrás: deere.com)

A XUV járműcsaládot a nagyobb teljesítőképesség elérésére és az autótechnikában megszokott kényelem biztosításának irányába fejlesztették ki. A változatok széles skálájára jellemző például a 2 vagy 4 utasülés, a 4 × 2, 4 × 4, hajtásfelépítés, a nyolc motorváltozat és a négy alapfelszereltségű (E, M, R és R Signature Edition) termékkialakítás. Az XUV835M HVAC összkerékhajtású, 4 × 4 UTV jármű a gyár legnagyobb teljesítményű benzinmotoros típusa, amelynek fontosabb műszaki adatai a következők: az erőt egy középre szerelt, 812 köbcentis, soros, 3 hengeres, folyadékhűtésű, 4 ütemű, szívó benzinmotor adja, amely 40,3 kW (54 LE) teljesítményt szolgáltat. A centrifugális tengelykapcsoló után a fokozatmentes CVT sebességváltó automatikusan beállítja az effektív áttételi arányt, figyelembe véve a terhelés nagyságát. Középső differenciálmű nincs, a hátsó kihajtáson zárható és elöl egy automatikusan záródó differenciálmű található.

A fékberendezés hidraulikus tárcsás kerékfék, az első kerekek féknyergei ikerdugattyúsak, a rögzítőfék a sebességváltóban nyert elhelyezést. A szervokormányművel rendelkező XUV835M jármű sebessége 0–60 km/h.

Az első és a hátsó független kettős „A” lengőkarok állítható spirálrugózásúak, elöl 203 mm, hátul 229 mm rugózott hosszúsággal. Az XUV835M HVAC modell kényelmes, légkondicionálóval (HVAC) ellátott fülkével rendelkezik. A teherplató villanymotorral hátrabillenthető. Az UTV járművekhez több mint 100 különböző kiegészítő munkaeszköz, szerelvény, alkatrész vásárolható. A John Deere Gator XUV835M HVAC UTV főbb méretei: hosszúság 3228 mm, szélesség 1763 mm, magasság 1987 mm, hasmagasság 284 mm, rakfelület mérete H 1143 × SZ 1320 × M 305 mm és terhelhetősége 454 kg, nyomtáv elöl 1341 mm, hátul 1259 mm, tengelytáv 2146 mm. Fordulási sugár 4280 mm, gumiabroncs méretjelölése elöl 27 × 9-R14, hátul 27 × 11-R14, a gép terheletlen tömege 1022 kg, a névleges vonóerő 900 kg.

Bobcat UV34 dízel

Az UV34 dízel az amerikai Bobcat (ma Doosan Bobcat Inc.) vállalat sikeres UTV-terméke (3. kép).

Bobcat
3. kép. Bobcat UV34 dízel típusjelzésű UTV jármű (forrás: bobcat.com)

A Bobcat 2006-ban kezdte meg az UTV-k gyártását. A mostani termékválaszték 4 × 4 öszkerékhajtású, első tengelycsonk-kormányzású, két dízelmotoros és két gázmotoros (a háromüléses UV34, illetve a hatüléses UV34XL) UTV-kból áll, amelyek több fülkekonfigurációval és kb. 50 különféle tartozékkal rendelhetők.

A Bobcat UV34 dízel típusjelzésű járművet anyagok, szerszámok szállításához és berendezések vontatásához vagy kisebb mezőgazdasági eszközök kiszolgálásához tervezték. A Bobcat UV34 dízel UTV motorja 3 hengeres, 900 cm3-es lökettérfogatú, folyadékhűtésű,18,2 kW (24,5 LE) teljesítményű és Tier 4 besorolású. A dízelmotorhoz jelentős teljesítményű (1,7 kW) generátor kapcsolódik, amellyel a külső villamos szerszámok működtetése kiszolgáltatható. A jármű CVT fokozatmentes sebességváltóval rendelkezik, az országúti fokozatban 0–56,3 km/h, míg a terepi és a hátrameneti fokozatban 0–25 km/h haladási sebesség érhető el vele. A Bobcat UV34 dízeljármű főbb műszaki adatai: hosszúság 3124 mm, szélesség 1575 mm, magasság 1930 mm, hasmagasság 296 mm, rakfelület mérete H 1105 × SZ 1372 × M 292 mm, a terhelhetősége 567 kg, a fordulási sugár 2850 mm. A gép terheletlen tömege 878 kg, terhelhetősége 862 kg.

Mahindra Retriever 1000 Diesel Standard

A fentitípusjelzésű UTV-t a világ legnagyobb traktorgyártó és -értékesítő indiai vállalatcsoportja fejlesztette ki, és Amerikában készíti a Mahindrausa leányvállalatnál (4. kép).

Mahindra
4. kép. Mahindra Retriever 1000 Diesel Standard típusjelzésű UTV jármű (forrás: MahindraUSA.com)

A cég 2015 óta gyárt több típusú, nagy munkaképességű UTV-ket, például a 62 kW-os (83 LE-s) teljesítményű, akár 96 km/h sebességre képes Retriever gázmotoros típust. A Mahindra Retriever 1000 Diesel Standard 2018 óta kedvező ár/érték viszonya miatt közkedvelt.

A 2022-es kiadású jármű néhány műszaki adata: a Kohler® 1,0 literes, 3 hengeres, 4 ütemű, folyadékhűtésű, szívó dízelmotor 17,9 kW (24 LE) teljesítményű. A 3 üléses jármű 4 × 4 hajtású (elsődleges hajtás elöl) futóművének független kettős „A” lengőkarjai spirálrugózásúak. A CVT váltóval 0–47 km/h haladási sebesség érhető el. A kerekek hidraulikus tárcsafékkel rendelkeznek. Az abroncsok jelölése elöl 27 × 10 × 14-6 PR, hátul 27 × 12 × 14-6 PR. A rakfelület mérete 910 × 1440 × 330 mm, terhelhetősége 544 kg. A gép hossza 2870 mm, szélessége 1600 mm, magassága 1980 mm, tengelytávja 1960 mm. Az üres gép tömege 769 kg, vontatási kapacitása 953 kg.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK