fbpx

Ötödére zuhant a tengeri szállítmányozás ára

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 január 16.

2021 szeptembere óta esnek a konténerárak. A jelenlegi szint már 20 százalékkal alacsonyabb, mint az elmúlt 10 év átlaga, de még mindig magasabb, mint a Covid előtt volt. A mezőgazdaság számára jó hír az olcsóbb hajózás.

konténerek
Egy szabványkonténer ma ötödáron utazik a célja felé, mint másfél éve (forrás: moverfocus.com)

A Covid óta esik

A tengeri szállítmányozás ármozgásai szempontjából fontos globális konténerindex stabilam alacsony, tört részét mutatja az egy évvel korábbi értéknek. Átlagosan 2132,49 dollárért lehet szabványkonténert bérelni tengeri szállítmányozásra, ami csaknem ötöde a tavaly január 12-én érvényes árnak. A konténerdíjak 2021 szeptemberében érték el a csúcsot 10.377 dollárral.

A 10 éves átlagár 2695 dollár/konténer, a jelenlegi árszint már ettől is 20 százalékkal alacsonyabb. Elemzők hozzáteszik: az évtizedes átlagárat nagyon megemelte a pandémia idején tapasztalható extrém árugrás, a világjárvány előtt (2019) ugyanis még átlagosan 1420 dollárért lehetett konténert bérelni a szállítmányozáshoz. A jelenlegi árszint ezt 50 százalékkal haladja meg, és valószínűleg már soha nem is tér vissza hozzá.

Január első felében a Sanghaj–Los Angeles útvonalon kis emelkedéssel 2092 dollárért lehetett konténerhez jutni, a Sanghaj–New York távolságot pedig 3612 dollár/konténer áron vállalták a szállítmányozók. Európa felé a Sanghaj–Rotterdam útvonalon 1888 dollár, Genovába pedig 2821 dollár volt egy konténer fuvardíja.

globális konténerárak
Forrás: freshplaza.com

Csak a tenger lett sokkal olcsóbb

A mezőgazdaságra nézve jó hír, hogy Ázsiából könnyebben, olcsóbban jutnak el olyan fontos alapanyagok, mint a növényvédő szerek vagy állatgyógyászati készítmények hatóanyagi, alkatrészek, chipek. A visszáru, azaz az ázsiai export szempontjából is kedvező az alacsonyabb ár. Egyszóval a tengeri kereskedelem könnyebbé vált, amiben része van annak is, hogy a kereslet zsugorodott a válság miatt. Ugyanakkor a szárazföldi áruszállításban nem látunk ilyen mértékű költségenyhülést (Európa energiaválsága miatt), ami azokban hazai mezőgazdasági ágazatokban jó hír, ahol erős a külföldi konkurencia. Jelen időszakban leginkább a hajtatott zöldségek termelői profitálnak belőle.

Kína világkereskedelmi szerepét ebben a cikkben tárgyaljuk: A Sárkány útja a termőföldtől a technológiáig. További témába vágó cikkeink: Kína bevásárolja magát a hamburgi konténerterminálba, Rövidebb úton éri el az orosz Távol-Keletet Kína.