fbpx

Kína bevásárolja magát a hamburgi konténerterminálba

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 október 26.

Megszólalt a Hamburgi Kikötő Zrt. szóvivője: nem akarják a kikötőt eladni a kínai Cosco Shippingnek, csak az egyik konténertermináljukat üzemeltető leányvállalatuk egy része kerülhet a tulajdonába. Mint azt korábban megírtuk, az európai kikötők kínai felvásárlása 2017-től gyorsult fel.

Tollerort Konténerterminál Hamburg
A Tollertort Konténerterminál Hamburgban (forrás: Hamburgi Kikötő Zrt.)

Csak az egyik lábukat tették be

Legutóbb A Sárkány útja a termőföldtől a technológiáig című cikkben foglalkoztunk azzal, hogyan vásárolja fel Kína a stratégiai szempontból fontos logisztikai pontokat Európában és a világban. 2017-ben már 12 európai kikötőben volt legalább 20 százalékos tulajdoni részesedésük, de a görög pireuszi kikötőt már ekkor 100 százalékban ők üzemeltették. Érdeklődésük tárgya a teherforgalom, ezért nem túl megnyugtató a hamburgi kikötő magyarázkodása, amikor arról beszél, hogy csupán négy konténertermináljuk egyikébe vásárolnák be magukat a kínai partnerek.

A befektetés engedélyezése még mindig vizsgálat tárgya – hangsúlyozza a kikötő szóvivője –, hozzátéve, hogy – a médiában terjedő hírekkel ellentétben – nem tud arról, hogy hat minisztérium is kifogásolná a kínai tulajdonszerzést Németország legnagyobb tengeri kapujában. Arról sem értesültek, hogy az EU ellenezné az együttműködést, sőt, a kartellvizsgálat eredménye szerint az illetékes hivatal már rábólintott a tervekre. Az eljárás már egy éve folyik, és a hamburgi kikötő eddig nem kapott olyan jelzést, mely szerint a részvényeladásnak akadálya volna.

A félreértések tisztázása érdekében a hamburgi kikötő az alábbiakat tette közzé:

  1. A Cosco Shipping nem szerez részesedést a Hamburgi Kikötő Zrt.-ben, hanem csak annak egyik leányvállalatában, a Container Terminal Tollerort Kft.-ben, abban is maximum 35 százalékos arányban. A Hamburgi Kikötő megőrzi döntési jogkörét az összes fontos kérdésben.
  2. A Cosco-nak nem lesznek kizárólagos jogai a konténerforgalmat illetően, a terminált továbbra is bármely ügyfél igénybe veheti. A kikötő teljes infrastruktúrája továbbra is Hamburg városának tulajdonában marad.
  3. A jelenlegi felügyeleti vizsgálatok nemzetbiztonsági szempontból vizsgálják a kínai tulajdonszerzést a konténerterminálban. A Hamburgi Kikötő szerint nincs kockázat, mivel az informatikai háttér és a működésre vonatkozó bizalmas adatok a Hamburgi Kikötő tulajdonában maradnak, így a Cosco nem juthat stratégiai tudás/információ birtokába a tulajdonész megszerzésével.
  4. Az együttműködés nem teszi egymásnak kiszolgáltatottá a feleket, ellenkezőleg, erősebbé teszi az ellátási láncot, munkahelyeket és értéket teremt a német nemzetgazdaság számára.
  5. A Kikötő hangsúlyozza: a zavartalan logisztika alapfeltétele a világkereskedelemnek és az emberek jólétének. Előre lépni csak együttműködve lehet, a közös célok és érdekek alapján. Ugyanez érvényes a környezetvédelmi felvetésekre is.
  6. Az együttműködés révén Hamburg városa még jelentősebb szerepet kap az Északi- és Balti-tenger hajóforgalmában és hozzájárul a német exportteljesítmény fokozásához.