Váratlan nehézség a gabonafolyosón, leáll a hajózás

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 január 06.

Eddig csak az orosz fél panaszkodott arra, hogy a hajószállítmányok biztosítása nehézségekbe ütközik (banki vonalon), most az ukránok is egy nem várt problémába ütköztek.

Január 3-án egyetlen hajó sem tartott a Fekete-tenger legfontosabb ukrán kikötője felé, Odesszába, és hajóbérlési nehézségekbe ütköztek azok is, akik egy dunai ukrán kikötőbe szerettek volna szállítóeszközt bérelni.

Megfigyelők szerint ez annak a következménye, hogy a Nemzetközi Kölcsönös Biztosító Szövetség (P&I Clubs International Group) 2023. január 1-jétől felhagyott a háborús kockázatok viszontbiztosításával. Így január 1-től Ukrajna, Oroszország, Fehéroroszország és Moldova kikötőire nem hosszabbítanak meg és nem kötnek új biztosítási szerződéseket a katonai akciók által okozott veszteségekre/károkra. Magyarán a hajótulajdonos felelősségi kockázatait nem fedezik.

A hatás azonnali volt. Az infrastrukturális minisztérium január 3-i tájékoztatása szerint „nem várható új hajók berakodása az odesszai régió kikötőibe”. A probléma megoldása nem egyszerű, mivel hatalmas pénzügyi alapok kellenek a hasonló biztosítások mögé. A gabonafolyosó november 18-tól 120 napon át él a háborúzó felek megállapodása szerint.

Frissítés: Négy nap szünet után (január 5-én és 6-án) összesen hat hajó indult el Odessza felé, további 102 várakozik a Boszporusznál. Indulásukat az orosz ellenőrök lassú munkája is késlelteti. A biztosítás ügyében nem érkeztek újabb hírek.

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.