Paradicsomexport: Marokkó nagyon nyomul

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 május 31.

Az elmúlt 10 évben a marokkói paradicsomexport nagyot nőtt, míg a spanyol kivitel visszaesett. A hollandoknak sem csak az idei téllel és gázárral van gondjuk, az elmúlt évtizedben fokozatosan pozíciót vesztettek.

paradicsom
Mindenkinek van oka tartani a marokkói árutól (fotó: Horizont Média)

Négy nagy szereplő a világpiacon

A Hortoinfo által készített adatok szerint 2021-ben a világ paradicsomexportja 7,76 millió tonna volt. A teljes exportmennyiség 53%-át Mexikó, Hollandia, Spanyolország és Marokkó adta. Mexikó egymaga a globális export 24,5%-át bonyolította, azaz minden negyedik paradicsom innen származott. Európán belül a hollandok, spanyolok és marokkóiak dominanciáját érezzük a piacon. Még mindig Hollandiból származik a világpiacra kerülő paradicsommennyiség 12%-a, Spanyolországból a 8,5%-a, Marokkó pedig a 8,1%-át adja a kivitelnek. A trendek azonban eltérőek a vezető exportőrök körében.

Marokkó előretör

A Comtrade adatai szerint Mexikó a 2012-es 1 ,47 millió tonna paradicsomról 2021-re 1,9 millió tonnára növeltre a kivitelét (+29,3%), de az exportja teljes egészében az Egyesült Államokat célozza. Ugyanebben az időszakban Hollandia 1,04 millió tonnáról 933,7 ezer tonnára (-10,2%), Spanyolország 908,6 ezer tonnáról 662,5-re (-27%) esett vissza. Marokkó viszont 443,8 ezer tonnáról 629,5 ezer tonnára (41,8%) bővítette kiszállításait. Mint látjuk, még messze vannak a spanyoloktól, de gyors tempóban zárkóznak fel.

Ki hova szállít?

A holland kivitel bő 40%-a Németországba megy, 15%-a az Egyesült Királyságba, de a lengyelek, svédek és olaszok is vásárolnak tőlük nagyobb mennyiséget. A spanyol paradicsom legnagyobb vásárlója szintén Németország (28%-os részesedés), a franciák a kivitel 15%-ából részesednek, de a hollandoknak, angoloknak, lengyeleknek is jut számottevő mennyiség. Marokkó számára történelmi okokból Franciaország jelenti a fő piacot (53%-os részesedés). Ezt követi az Egyesült Királyság, majd messze lemaradva Spanyolország és Hollandia. (A holland és spanyol termelők tartanak is a marokkói versenytársaktól.)

Visszaszorult az európai konkurencia

Ha a magyarországi származási címkékre nézünk, észrevehetjük ugyanezt a trendet: általában holland és spanyol portékát találunk a pultokon a téli időszakban. Idén azonban a hollandok kiszorultak a magas gázárak miatt. Mivel Spanyolországban is túl hideg volt a tavasz, a marokkói áruból került több az európai kereskedelembe. Hazai jelenség, hogy a termálvízzel fűtött üvegházakból idén szokatlanul nagy arányban került paradicsom a belföldi kínálatba – igaz, jóval magasabb áron, mint amit korábban megszoktunk.

Ezek a cikkek is érdekelhetik a témában:

Nagyon drágán adják a zöldséget – ismerik el a hollandok
Konkurencia nélkül maradt a hazai primőr zöldség
Szicília felveszi a kesztyűt a marokkói paradicsommal