fbpx

Kína legnagyobb kikötője még mindig béna kacsa

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 május 15.

Kína legnagyobb kikötőjében, Sanghajban, a békeévekben több mint 43 millió konténer fordul meg. A márciusban elharapódzó új Covid-hullám miatt a kikötő és a város másfél hónapja teljes karanténban van.

Sanghaji kikötő
Évente 43 millió konténert szokott kezelni ez a végeláthatatlan kikötő (forrás: marineinsight.com)

Másfél hónap zárlat

Sanghaj 26 millió fős városában napi 3 millió tesztet végeznek, de egyelőre nem boldogulnak az újabb Covid-hullámmal. A kikötőt és a várost a kínai kormányzat március végén gyakorlatilag teljes zárlat alá helyezte, és bár csökkennek az esetszámok, egyelőre nem akarnak lazítani az előírásokon. Egyes források az elmúlt napokban több pozitív hírt is közöltek a sanghaji zárlat feloldásáról, ez azonban nem történt meg. Egyes gyárak ugyan újraindították a termelést, de a teherszállítási korlátozások még érvényben vannak – tájékoztat a német szállítmányozó cég, a Gebrüder Weiss.

Így fest most a helyzet:

  • A közúti szállítás szigorúan korlátozott. A járművezetőket folyamatosan tesztelik, sűrűn karanténba helyezik, ezért a fuvarozásban rendelkezésre álló kapacitás korlátozott. Az egyes területek elhagyására/belépésére meghatározott időablak áll rendelkezésre, ami szállításokban késéseket vagy a szállítmány törlését eredményezi.
  • A sanghaji bezárás miatt a szállítmányozók kimenekítenék a körzetből a konténereket, de egyrészt kevés a teherautó, másrészt a fertőzött térségből más terminálok nem is akarják fogadni őket.
  • A sanghaji kikötői terminálok ugyan működnek, de az emberi erőforrás szűkössége miatt csak félgőzzel. A dolgozók a végsőkig kimerültek.
  • Számos konténerhajó várakozik Sanghaj kikötőjén kívül, illetve átirányítják őket más kikötőkbe. Jelenleg 500 konténerhajó rostokol a vizeken, mert sehová sem tud bejutni.
  • Egyre több az üres hajó, ezek száma a következő hetekben növekszik, a hajózási menetrend egyre kevésbé megbízható. A kapacitások és a szállítandó áru mennyiségében megint borulás várható, ami ki fog hatni Észak-Amerikára és Európára is.
  • Légi úton még mindig kiléphetnek áruk Sanghajból, de mivel sok légitársaság törölte járatait, itt is csökkentett kapacitás áll rendelkezésre. Nehezíti a helyzetet, hogy légi cargo alig érkezik Sanghajba.
  • Mire a lezárási korlátozások feloldásra kerülnek, és a kínai gyárak újraindítják a termelést, jelentős lemaradás halmozódik fel a rendelések teljesítésében.

Októberben még optimista volt a világ, gyorsan nőttek a szállítási kapacitások, lecsengőben volt a világjárvány, elindult a termelés. Úgy tűnik, a Covidtól nehezebb megszabadulni a vártnál.

Cikkeink a témában:

Nagyot kaszált a fuvarozás, százával építik a konténerhajókat
Lecsengőben a konténerhiány, mégis kevés az alapanyag
Közvetve minden Ázsiából jön és oda megy