fbpx

A fiatalok éheznek a sikerre a mezőgazdaságban is

Írta: MezőHír-2022/02. lapszám cikke - 2022 február 08.

Corteva Agriscience: a fejlesztések terén kivételes helyzetben.

Borsos László, a Corteva magyarországi ügyvezető igazgatója négy évvel ezelőtt már szerepelt egy exkluzív cikkünkben – akkor még a cégépítési, összeolvadási folyamat elején jártak. A cég budaörsi székhelyén most nemcsak az elmúlt négy évben elért eredményeket, hanem a további fejlődési irányokat is áttekintettük.

Borsos László, a Corteva magyarországi ügyvezető igazgatója
Borsos László, a Corteva magyarországi ügyvezető igazgatója

Utoljára 4 éve beszéltünk ilyen interjú keretén belül, és minden bizonnyal sok minden történt azóta. Hogyan sikerült ez idő alatt a Corteva több világcégből érkező kollégáit egy csapatba „gyúrni”?

– Úgy gondolom, hogy mára kialakult egy összetartó közösség nálunk. Az persze tény, hogy az elmúlt két év pandémiás időszaka nem segített ebben, és a dinamikusan elinduló folyamatot megakasztotta a Covid, mert nem lehetett személyesen találkozni. De a csapat elsajátította a Corteva-elvárásoknak megfelelő munkastílust, és kialakult az új vállalati kultúra. Próbáltuk minden korábbi cégből megőrizni azt, ami a legkedvezőbb, legjobban megfelel a magyarországi munkavállalók habitusának. Maga az egyesülési folyamat persze még mindig zajlik. 2021-ben megalakult a Corteva Agriscience Hungary Zrt., a szarvasi vetőmagüzem, és a kutatás-fejlesztés már ennek a cégnek az égisze alatt működik. A kereskedelmi részt 2022-ben még a kft.-k integrációjában végezzük.

Mennyire sikerült a Corteva márkanevet ismertté tenni a gazdáknál, végfelhasználóknál?

– A Corteva csapata egy nagyon jó kampányt állított össze ezzel kapcsolatban a cég indulásánál, és úgy látom, hogy az új márkanevet kifogástalanul megismertették a szakmával. Ugyanakkor persze egy kettősség megmaradt, hiszen a vetőmagok tekintetében a Pioneer márkanevet meghagytuk, mivel vetőmagvásárlásnál a gazdák sokkal inkább a jól ismert fajtatulajdonos alapján döntenek, míg a növényvédő szerek esetében a termék mindig sokkal fontosabb, mint hogy ki a gyártó.

Új hatóanyagok a piacon

Ha már a növényvédelmet említi, ezen a területen mik most a Corteva fő fejlesztési irányai?

– Nyugodtan mondhatom, hogy kivételezett helyzetben vagyunk. Az előző két év folyamán sok, valóban új hatóanyaggal rendelkező terméket hoztunk a piacra. Jött ki új rovarölő, gombaölő, gyomirtó és csávázószerünk, emellett biológiai termékek is megjelentek kínálatunkban. Ez a tendencia a következő időszakban is folytatódik. Fontos hír, hogy február végétől várhatóan az eddigi szükséghelyzeti engedélyek helyett végleges engedéllyel rendelkezik majd a napraforgóban használható Viballa. Ez a készítmény a napraforgó posztemergens gyomirtásában hozott forradalmi megoldást, nehezen irtható kétszikűek esetén, különös tekintettel a parlagfűre!

Megújítjuk a nitrogénmenedzsment programunkat is. A Corteva nagyot lépett előre 2020 nyarán, amikor a következő 10 éves fenntarthatósági célkitűzéseit ismertette. Ennek egyik kulcsa az volt, hogy a nitrogénmenedzsment segítségével például csökkentjük a kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét a mezőgazdaságban, védjük a talajvizeket a nitrátérzékeny területeken. Az eddig használt termékünk, az N-Lock idén teljesen megújul, új formulációt és új márkanevet is kap, ez lesz az Instinct. Korszerűbb, vízbázisú formulációval rendelkezik a termék, amely a hatóanyagot magasabb koncentrációban tartalmazza, kisebb a dózisa, ennek köszönhetően kevesebb csomagolóanyagot is igényel, ez szintén fontos fenntarthatósági szempont. Az előző hat évben a nitrogénmenedzsment révén durván 6000 tonna szén-dioxidnak megfelelő üvegházhatású gázzal csökkentettük Magyarországon a kibocsátást, és továbbra is bátorítjuk a termelőket, hogy minél jobban használják ki az ebben rejlő lehetőségeket. A mostani műtrágyaárak mellett fontos tudni, hogy a kijuttatott nitrogénből a kimosódás csökkentésével többet fel tud majd a növény venni, így nő a nitrogénhasznosulás.

Egyre több biostimulátor van a piacon, a Corteva ezt a területet mennyire tartja fontosnak?

– A Green Deal iránymutatása alapján egyértelműen látszik az, hogy a biológiai termékkört erősíteni kell. Természetesen folyamatosan vizsgáljuk, hogy ezek a termékek hogyan tudják kiegészíteni a mi portfóliónkat, hogyan tudnak segíteni a termelőknek abban, hogy még hatékonyabb munkát végezzenek. Készül több új biológiai termékünk is ebben a szegmensben, az egyik egy speciális baktériumkészítmény, amit levéltrágyaként lehet majd használni, ez a légköri nitrogént tudja megkötni.

Visszatérve a növényvédő szerekre, ezek szerint a Corteva alakulásakor hangoztatott érv, miszerint a szinergiák, a kutatás-fejlesztésre fordítható nagyobb összegek miatt szélesebb lesz a termékkör, a valóságban is megmutatkozik.

Vetőmagüzem
A Corteva termékei esetén nem kell attól tartani, hogy a megfelelő áru nem áll majd rendelkezésre

– Természetesen a kutatás-fejlesztés komolyan folytatja a munkáját, és folyamatosan piacra jutnak az elmúlt években kikísérletezett termékek. Mindemellett 2021-ben sokat kommunikáltunk arról is, hogy különböző vállalatokkal kötött stratégiai együttműködés alapján, vagy valamilyen termék megvásárlásával bővítjük a portfóliónkat.

Hogy látja a kiskultúrák helyzetét? A hatóanyag-kivonások és az egyre magasabb fejlesztési költségek nem kedveztek ezeknek – a Corteva mit tesz ezen a téren?

– Tavaly két rovarölő szeres terméket vezettünk be ilyen kiskultúrában, a Closert és a Delegate-et, a Laser Duplo pedig mint biológiai rovarölő szer, széles körben használható az engedélyezés alapján. Speciális kertészeti katalógusunkban több aktuális megoldást találhatunk ezekre a problémákra.

Az árualap biztosított

A járvány kezdetén érzékelhető volt a gazdák részéről, hogy inputanyagokkal igyekeztek a következő évet is bebiztosítani, mert nem tudták, mit hoz a jövő. Hogy látják most ezt a szezont, van-e megfelelő árualap az aktuális tavaszi induláshoz?

– A kereskedő kollégáknak is jeleztük, hogy a Corteva termékei esetén nem kell attól tartaniuk, hogy a megfelelő áru nem áll majd rendelkezésre. Bizonyos időbeni csúszások előfordulhatnak, de azt lehet mondani, hogy eddig is mindenkit ki tudtunk szolgálni. Idén sem látok semmi olyan tényezőt, ami ezt rossz irányban befolyásolná. A vetőmag-előállítás folyamatos, a vetésidejére rendelkezésre állnak a termékek.

Ha már a vetőmagnál tartunk, itt melyek az új vezértermékek? Merre tart a piac, különös tekintettel a klímaváltozás hatásaira?

– Ha azt nézzük, hogy a Pioneer az elsők között jelent meg a piacon szárazságtűrő hibridekkel, az Optimum AquaMax márkanévre hallgató hibrideket érdemes megemlíteni. Ezek a rendelkezésre álló vizet a lehető leghatékonyabban használják fel – ma a portfólió több mint 50%-a már innen kerül ki. A napraforgó esetében felfutás jellemző a piacon, egy kicsit a repce és a kalászos terhére is. Ezekre a területekre megvannak az új ajánlataink. Napraforgónál az is folyamatos kérdés, hogy a magas olajsavas vagy a linolsavas hibridekre lesz nagyobb igény – itt a Covid is beavatkozik a rendszerbe. Három éve, az ipari olajfelhasználás erősödéséből kiindulva a magas olajsavas hullám indult be, de a közfogyasztás visszaesése miatt fordult a kocka, mindenki otthon van, ott kell sütni – most ennek is megvan a reneszánsza. Nos, ezzel nehéz tervezni, amikor a vetőmag-előállításnál két évre előre kell gondolkodni… Ezért lehetnek néha eltérések az igények és a kínálat között, de mindig megtalálhatjuk a megoldást, ami mindenkinek jó. A mi csapatunk mindenesetre ott van a piacon, kitűnő munkát végeznek, és mindent megtesznek azért, hogy partnereink a lehető legjobb termékekhez jussanak hozzá. 55 promóter dolgozik a vetőmagüzletágban, 7 a növényvédelemben és 9-9 területi képviselő mindkét üzletágban.

Egyre többet hallani a mezőgazdaságban a digitalizációról, precíziós gazdálkodásról, egyre több cég próbál mind több hozzáadott értéket biztosítani ezen a téren. A Corteva mennyire tartja fontosnak ezeket a területeket?

Corteva
Nagyon örültünk neki, hogy sikerült megtartani a szokásos Portfólió Farm rendezvényeinket, hiszen az online megoldások nem tudják teljesen pótolni a személyes találkozásokat

– Nálunk a digitalizáció legelső lépésben a vetőmag-előállításban működik, ugyanakkor van egy digitális üzletág is az anyacégnél, amely hamarosan Európában is megjelenik. A Corteva megvásárolta a Granular nevű céget Amerikában, amely az öreg kontinensen Granular Link néven fog majd szerepelni. A belső fejlesztéseknél az agronómusaink, a kísérletbeállító kollégák munkáját drónokkal segítjük, külön ezekkel folytatott kijuttatási kísérleteink is vannak – készülünk arra az időre, amikor regisztrálhatók lesznek a speciálisan ezekhez a megoldásokhoz kapcsolódó termékek.

Digitális megoldásokkal a gazdák felé

A pandémia nemcsak a saját kollégákkal való kapcsolattartást, hanem a gazdákkal való kommunikációt is megváltoztatta. Hogy tudták ezt kezelni?

– Nagyon nagy szerep hárult a marketingre ezen a területen. A digitális világba kellett áttennünk a téli vevőtalálkozókat, konferenciákat. Tavaly ez volt, és idén is ezzel kezdünk – ma is a felvételre készülünk a központunkban berendezett stúdióban. A bemutatóknál is volt egy időszak, amikor webes és a limitált létszámú személyes bemutatók is szerepet kaptak. Mindig figyeltük a járvány korlátozásában is a lehetőségeket, az aktuális szabályokat. Nagyon örültünk neki, hogy sikerült megtartani a szokásos Portfólió Farm rendezvényeinket, hiszen az online megoldások nem tudják teljesen pótolni a személyes találkozásokat. Van egy telefonos applikációnk a Corteva Agro-Assist, a gazdálkodók számára fejlesztett mezőgazdaságinapló-alkalmazás, melynek célja, hogy az időjárási információk mellett, egyéb hasznos funkciókkal segítse a felhasználókat a mindennapi tevékenységeik során, illetve egy másik digitális alkalmazásunk a Corteva Technológiai Bónuszprogram, melyben a termelői igényeket digitálisan rögzítik szaktanácsadóink – ez a program nagyon jól kialakított, jól működik, a nitrogénmenedzsment, a vetőmag, a növényvédőszer együttes használatából adódó szinergista hatást és extra kedvezményrendszert ki tudják használni ezen keresztül a gazdálkodók.

Akárhogy nézzük is, ön a szakma úgynevezett nagy generációjához tartozik. Hogyan látja az utánpótlást? Érdekli-e a fiatalokat ezen a szinten a mezőgazdaság? Ha nyílik egy új pozíció, akkor vadászni kell új kollégákra, vagy válogatni lehet a jelöltek közül?

– Összességében azt látom, hogy a területi körben nagyon egészséges arányban vannak jelen a fiatalok és a tapasztalt korosztály, és az irodai területen is sok fiatal kollégával dolgozunk együtt. Most van épp aktuális nyitott pozíciónk, sok jelentkezőnk van rá. Az a szintű változás nagy kihívás, amikor egy-egy munkatárs nyugdíjba vonul, és meg kell oldani a helyettesítését. Az elmúlt két évben ezen a téren a saját kollégák közül tudtunk utódot kinevezni ezekre a felszabaduló posztokra, így sikerült belülről betöltenünk ezeket a pozíciókat. Nem panaszkodom tehát, mert bár nem lehet pillanatokon belül megoldani ezeket a feladatokat, de mindig megtaláltuk a megfelelő embert.

Milyen szintű az oktatás, milyen a fiatal kollégák szakmai képzettsége?

– Szerintem ügyesek a kollégák, éhesek a tudásra! Például két fiatal agronómusunkat a növényvédőszer-üzletágban beiskoláztuk a precíziós gazdálkodási kétéves szakképzésre, éppen ezekben a hetekben államvizsgáztak belőle. A drónpilótaképzésben is sokan részt vesznek, erre a fiatalabbak eleve jóval nyitottabbak. Elégedett vagyok a hozzáállásukkal.