Marokkó megerősödött, Spanyolország gyengült a globális paprikapiacon
Kína térnyerése már senkit nem lep meg, még a paprikapiacon sem, ahol néhány évtized alatt vezető szerepre tett szert. Spanyolország elerőtlenedése azonban elgondolkodtató az Európai Unióban, főként, hogy Marokkó egyre inkább az élre tör. Magyarország egyelőre tartja magát a paprikanagyhatalmak között.
A paprika, legyen bár piros vagy zöld, édes vagy csípős, sokunk számára magyar jelkép, hungarikum. A külföldiek is ugyanígy vannak ezzel, hiszen Magyarországról elsőként a paprika és a gulyásleves jut eszükbe. Tény és való, a paprikatermelésben megőriztük pozíciónkat, jóllehet az utóbbi évtizedekben számos új paprikafajta feszíti a határokat, követel magának elsőbbséget a piacon.
Kínai „paprikaváros”
Az egyik legnagyobb kihívó a chili lett, nem is akármelyik: a kínai. Az Egyesült Nemzetek Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete szerint ennek a paprikafajtának több mint felét már Kína termeli. A chilit szinte mindegyik kínai konyhában használják, mivel úgy tartják, hogy az egészség megőrzésében is fontos szerepet játszik.
A csípős paprika azonban nemcsak a kínai gasztronómiát, hanem a kínai gazdaságot is felpörgette. A paprikakereskedelem központja a Guizhou tartománybeli Zunyi város lett, nagy logisztikai elosztócsarnokokkal, ellenőrző pontokkal. A 2017-ben megnyitott 31 hektáros „paprikaváros” tavaly közel háromszázezer tonnás tranzakciót bonyolított le, egymilliárd dollár értékben. A Guizhou-i paprikaindex irányadóvá vált, szélkakasként szolgál a paprikakereskedelemben, és egyben értékes betekintést nyújt a piaci trendekbe. Számos régió chilitermelői az itteni paprikaárat figyelik, ugyanis ennek függvényében határozzák meg saját portékájuk piaci értékét, írja a China.org.cn.
Az őrölt paprika piacán is Kína vezet
Az őrölt pirospaprikát nézve is Kína volt 2022-ban a legjobb exportőr: a Tridge.com szerint 539,5 millió dollárt produkált. Ez egy év alatt 16,3 százalékos növekedést jelentett, három év alatt 43,7 százalékost, öt év alatt 59,2 százalékost. A második helyen Spanyolország áll, 249,8 millió dolláros teljesítménnyel, ami 4,5 százalékkal több az előző évinél, 45,5 százalékkal a három év előttinél és 62,6 százalékkal az öt év előttinél. Magyarország a tizedik a sorban, 10,8 millió dolláros áruforgalommal, amely 14 százalékos visszaesést jelent egy év alatt. Érdekesség, hogy Spanyolország nemcsak az eladásban remekelt.
A kínai őrölt paprika legfontosabb felvásárlója is Spanyolország volt 2022-ben. Az ibériai ország 143 millió dollárt költött beszerzésre, de azért így 3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Tovább is adhatott ebből, hiszen a második legnagyobb mennyiséget, 10,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az Amerikai Egyesült Államok éppen Spanyolországtól szerezte be, 72,7 millió dollárért. Kína 60,1 millió dollárért adott el őrleményt az Egyesült Államoknak, 21,2 százalékkal többet, mint 2022-ben. A legjobb importőr az Egyesült Államok volt tavaly.
Tarol a Tatayoyo
A hagyományos hazai fajtáknak persze nemcsak a kínai termékekkel kell felvenniük a versenyt, hanem számos egyéb különlegességgel. Ezek egyike a Tatayoyo, amely a FruitVeB beszámolója szerint a berlini Fruit Logistica 2023 évi Innovációs Díjának a győztese. A holland Rijk Zwaan cég újítása különleges ízével és formájával tarol, igaz, Magyarországon még nem jelent meg. A paprika nemesítésének a hollandok tíz éve láttak neki, amikor a Rijk Zwaan szakemberei rátaláltak egy ízanyagban bővelkedő vad paprikára. Keresztezések egész sorát követően született meg az első, forgalomba hozható fajta, amely a Mitayo nevet kapta. Ennek további nemesítése lett a snack paprikáknál valamivel nagyobb, de a blocky típusoknál kisebb, élénk narancssárga színű Tatayoyo. A trópusi ízvilágú, C-vitaminban gazdag fajtát a Rijk Zwaan a prémium szegmensbe pozicionálja, aromája sütést követően sem illan el. Ennek is köszönhető, hogy az International Taste Quality Institute séfjeitől kiváló értékelést kapott.
Ugráló paprikaárak
A növekvő kínálat természetesen az árakat is átszabja. A sárga kaliforniai paprika kilója június elején még 870 forint volt, július első hetének végére azonban visszazuhant 130 forintra. Ráadásul a csökkenés mértéke jóval felülmúlja a 2021-est, amikor ebben az időszakban már megkezdődött az árak emelkedése. Nagyjából hasonlóan alakul a piros kaliforniai paprika ára is, olvasható a FruitVeB-en.
Németországban ezzel ellentétes tendencia figyelhető meg. A paprikaárak itt a szokásosnál magasabbak. A piros kaliforniai paprika például közel 12 százalékkal drágább, mint tavaly. A sárga paprika ugyan már május végén olcsóbb lett a bővülő kínálatnak köszönhetően, de június elején ez a tendencia megtorpant a gyenge kereslet miatt: a háztartásokban 2022-höz képest közel 16 százalékkal csökkent a fogyasztás az idénynek ebben a szakaszában, vélhetően a gazdasági krízisnek tulajdoníthatóan.
Marokkói exportsiker
Ami az uniós tagállamokba tartó paprikaexportot illeti, a Hortoinfo adatai szerint továbbra is Spanyolország értékesítette a legtöbb paprikát az uniós piacokon: az EU-ban eladott összes paprika valamivel több mint 40 százalékát. Ha viszont az eladott zöldség értékét nézzük, akkor azt látjuk, hogy a 2021. év magasabb árainak köszönhetően a spanyol paprikaexport 4,8 százalékkal csökkent. Hozzá kell tenni, hogy a 2021-es év azonos periódusához képest a spanyol szállítások volumene 8,5 százalékkal csökkent a 2022. január‒októberi időszakban, a látványos visszaszorulás pedig már harmadik éve tart.
Erősödik viszont a marokkói paprika behozatala az EU-ba. Az East-Fruit adatai szerint 2022-ben Marokkó már a hatodik helyen állt a paprikaexportőrök világranglistáján, még Törökországot is megelőzte. Az észak-afrikai ország fő partnere Spanyolország és Franciaország, ezenfelül jelentős mennyiségeket exportál Németországba és Hollandiába, ahol az ötödik, illetve harmadik a beszállítók listáján. A 2022 év első tíz hónapjában az export már 6,2 százalékos növekedést mutatott. A marokkói eredetű zöldség kilónként 455 forintos áron jelent meg a piacon, míg a holland áruért jóval többet, átlagosan 825 forintot fizettek, a spanyolért 715-öt. Az utóbbi öt évben az észak-afrikai országból behozott paprika mennyisége 45 százalékkal nőtt, Marokkó pedig a világ egyik vezető exportőrévé vált, ugyanis az országban egész évben folyamatosan képesek paprikát termelni.
Szentes felkészül a klímaválságra
Az elmúlt egy év a magyar paprikatermesztők számára is komoly kihívásokat hozott. Az aszály, az energiaár-növekedés, az infláció közvetlenül befolyásolta sikereiket.
A szentesi DélKerTÉSZ azonban bízik abban, hogy a gazdasági válság a magyar gazdák számára kedvező európai felvevőpiacot eredményez. A magyar termelők a szállítási távolságok, a geotermikus energia és a termálvíz kihasználása miatt egy lépéssel előrébb lehetnek a régiós piacokon – nyilatkozta az MTI-nek a szervezet elnöke, Nagypéter Sándor.
A szentesi helyzet egyébként is kivételes. A DélKerTÉSZ telephelyén szabályozottan, szinte izolált környezeti viszonyok mellett fejlődnek a zöldségek.
Az időjárás hatásaitól azonban így sem tudják teljesen függetleníteni magukat a termelők. 2021 első negyedében a fényszegény időjárás a zárt közegben végzett tevékenységet befolyásolta negatívan, tavaly tavasszal az alacsony hőmérséklet okozott gondot a hidegfóliás ültetvényeknél, írja a FruitVeB.
A nehézségek ellenére nőtt a termelés, leginkább annak köszönhetően, hogy nagyobb termőterületen zajlott: a 112 hektár egy év alatt 2 hektárral nőtt. Nagyobb lendületet vett a külföldi értékesítés is, a legfontosabb megrendelő a cseh, a szlovák, a német, a román és a bolgár partner volt.
Lépést tartva a globális tendenciákkal, a szélsőséges időjárási viszonyokra és a klímaváltozásra Szentesen is felkészülnek, elsősorban technológiai fejlesztésekkel. Számolnak azzal, hogy a forróságban szükségük lesz megfelelő szellőztetésre, árnyékolásra, automata öntözőberendezésekre, extrém forróságban pedig hűtésre.
Szentesen a 2021 óta hungarikumnak számító étkezési fehérpaprikát (TV paprika), hegyes erős paprikát, kápia paprikát és paradicsompaprikát termelnek hideg, fűtött és termálvízzel fűtött üvegházakban.
Csökkenő magyar paprikaexport?
A KSH adatai szerint 2021-ben Magyarországon 1,61 ezer hektárról 91,3 ezer tonna paprikát takarítottak be. A zöldpaprika exportvolumene 7 százalékkal, 16 ezer tonnára csökkent, míg exportértéke 4 százalékkal, 23,7 millió euróra emelkedett 2022 első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest. Az import volumene 6,2 ezer tonnára (-35 százalék), értéke 8,5 millió euróra (-31 százalék) csökkent ugyanekkor.
A friss zöldpaprika legnagyobb exportpiacára, Németországba 9,7 ezer (-12 százalék) tonnára csökkent a kivitel az év első kilenc hónapjában, míg Szlovákiába 2,2 ezer (-25 százalék), Csehországba 1,6 ezer (+12 százalék) tonnára nőtt. A legtöbb paprika,2,4 ezer tonna (-32 százalék) Spanyolországból, Egyiptomból (936,9 tonna) és Törökországból (813,3 tonna) érkezett.
Ami a kilogrammonkénti felvásárlási árakat illeti, a zöldpaprika 2021-ben 300 forint volt, 2022-ben 408, a paradicsompaprikát 2021-ben 265 forintért adták, 2022-ben 308-ért, a cseresznyepaprikáért 2021-ben 289 forintot kértek, 2022-ben 346 forintot.
Összességében a globális paprikakereskedelem volumene 2022-ben 3,6 millió tonna volt, amelynek a pénzbeli értéke 6,244 milliárd euró, ez 1,73 eurós kilónkénti átlagárat jelent. A nemzetközi piacokon megforduló árukészlet 35,1 százalékát az Egyesült Államok, 10,9 százalékát Németország és 6,7 százalékát az Egyesült Királyság importálta.
SZERZŐ: GURZÓ K. ENIKŐ