Bő kétéves mélypontra zuhantak a tengeri szállítás költségei Kínából. A fuvarozók a járvány idején még rekord nyereséget termeltek, ez most már csak álom. A konténerdíjak kétéves mélypontra zuhantak.
Válságjelek a vizeken is
A világ legnagyobb kikötőjéből, Sanghajból Los Angelesbe a múlt héten egyenként 3779 dollárért érkeztek meg a 40-lábas szabványkonténerek. Ez volt az első alkalom, hogy a 2020 szeptemberi csúcs óta a spot piaci árak 4000 dollár alá estek. Jelenleg a felét sem kell fizetni a hat hónappal ezelőtti díjnak. A következő hetekben további árcsökkenés várható. A kínai gazdaság és export ugyanis tovább lassul.
Csökkenő kereslet, bővülő kínálat
A konténeres szállítmányozás díjait mérő World Container Index (WCI) 2021. szeptember 23-án jegyezte minden idők legmagasabb értékét, 10.377 dollárt, most viszont (szeptember 22-én) 4472 dolláron áll. A legnagyobb esést a Kínából Rotterdamba, Genovába, Los Angelesbe és New Yorkba tartó kereskedelmi útvonalakon tapasztalni. (Itt írtunk róla, hogy a spanyol kikötők augusztusig még „megúszták” a forgalomcsökkenést.) A szállítmányozók abban reménykednek, hogy az Oroszországot sújtó szankciók miatt Európának több más irányú beszerzésre lesz szüksége például acélból, de a karácsony közeledte is emelheti a hajóforgalmat.
Itt írtunk róla, hogy a járvány idején tapasztható hajó- és konténerhiány nagy beruházási boomot indított el az érdekelt vállalatoknál, ezért a tengeri fuvarozóknak nemcsak a csökkenő kereslettel, de a bővülő kapacitások kihasználatlanságával is meg kell küzdeniük.