fbpx

A cég, ahol mindig többet kapsz

Írta: MezőHír-2020/12. lapszám cikke - 2020 december 11.

„Krone Laci bácsinál” és fiainál nem márka szerint vásárolnak, hanem „Szakadáth-gépet” keresnek a vevők

Hazánkban több száz mezőgazdasági gépforgalmazó cég működik. Igen vegyes az összetétel, az egylaptopos, szerviz nélküli dílerektől a többtelepes, jól felszerelt cégekig mindenféle megtalálható közöttük. Azt viszont már kevesen mondhatják el magukról, hogy családi, de mégis országos cégként egy emberként tolják az ágazat szekerét. A Szakadáth család tíz éve mert nagyot álmodni, s mára már a mezőgazdászok körében olyan vállalkozássá vált, amelyik elsősorban ajánlás útján szerzi ügyfeleit.

 

 

Korán megtanulták

Bár a cég idén tízéves, története hosszabb időre, az 1970-es évekre nyúlik vissza. Szakadáth László a biharkeresztesi tsz vezető beosztású alkalmazottja volt, műhelyben és a földeken egyaránt dolgozott, a gépek szinte végigkísérték az egész életét. Nem is volt kérdés, hogy évtizedekkel később már az egyik legnagyobbnak számító mezőgazdasági gépforgalmazó cég egyik legjobban teljesítő üzletkötője lett, kisujjában a gépek ismeretével és több évtizednyi mezőgazdasági tapasztalattal. Mivel négy gyermek édesapja, a fiúk is ebben a szellemben nevelkedtek, a kiállításokon folyamatosan csodálták a gépeket, és a gazdákhoz is szívesen mentek apjukkal egy-egy farmlátogatásra.

– Gyerekkorunkban, amikor iskolába vitt minket, néha alig tudtunk beszélgetni: folyton hívták az üzletfelei telefonon. Emlékszem, mert ma is hat ránk ez az emlék: nagyon sokan hálából hívták, amiért hozzásegítette a vevőit a jó választáshoz… Kis túlzással mondva, úgy nőttünk fel, hogy a mezőgazdasági kiállításokon szaladgáltunk. A kereskedelem végigkísérte a gyerekkorunkat, így megtanultuk, mi kell a sikeres üzlethez – összegzi sokatmondó tömörséggel az indulás éveit dr. Szakadáth Péter, aki a jogász pályáról letérve, édesapjával tíz éve alapította a Szakadáth-Gépker Kft.-t. Az első időkben a McHale és az AGCO cég megbízott kereskedőjeként tevékenykedtek, és a siker itt sem maradt el, majd megvásárolták az első telephelyet, és onnan már nem volt megállás. „Krone Laci bácsi” (mert ez volt a korábbi beceneve) és a fiai egyre keresettebbek lettek a mezőgazdasági gépet vásárlók körében.

 

Amikor híre megy a jónak…

Szakadáth László György (nyitóképünkön balról, mellette, jobbról testvére, Péter), a dunavecsei telephelyvezető a személyesség és a különlegesség elemeit emeli ki:– Én vállaltan a „fapados”, nem szabványos kereskedői magatartást követem. Állandóan a telephelyen vagyok, ha épp nincs dolog, kertészkedem vagy hobbimnak, a sajtkészítésnek hódolok. A visszatérő vevőink már csaknem barátok: ha jönnek, és épp szalonnát sütünk vagy grillezünk, nem mennek el ebéd nélkül. Máskor meg, ha olyanom volt, rapstílusban híreszteltem el, milyen jó az Urban-gépek minősége és teljesítménye – utal a szakmában méltán elhíresült „Ágaprító-rap” című produkciójukra (ami ma is megtekinthető Szakadáthék közösségi oldalán – a szerk). Laci a kezdetektől részt vett a cég életében, inkább a digitális, interneten található dolgokra fektette a hangsúlyt, a főállása mellett a cég szakadathgepker.hu honlapján és a cég arculatán dolgozott, mert fontosnak tartotta a netes jelenlétet. Egyre több megkeresés érkezett ezen a csatornán is, ezért otthagyva 18 éve tartó debreceni életét 2014-ben Dunavecsére költözött, így Bács-Kiskunban nyitott meg a Szakadáth-Gépker második telephelye.

– Nagyon jól esett, amikor több neves mezőgazdasági gépmárka képviselője megkeresett minket külföldről, és együttműködést ajánlott nekünk. Nem is volt kérdés, hogy ezt a minőségi kategóriát kell képviselnünk, még akkor is, ha emiatt nem leszünk a legolcsóbb gépforgalmazó cég.

– Szerencsére nem kell költenünk annyi pénzt reklámra, mert úgyis megtalálnak minket. Ha másért nem, azért, mert ha szezonban egy gép hirtelen meghibásodik, Szakadáthék hétvégén, sőt, éjszaka is felveszik a telefont. Gazda ajánl gazdának minket, és jól esik, amikor azt mondják, hogy nem x márkájú gépet, hanem Szakadáth-gondoskodást vásárolnak. Amikor „ég a ház”, a gépekről hirtelen eltűnnek a márkajelzések, és akkor már csak a szerviz számít, nem a marketing. Nagyjából így lehetne összefoglalni a tíz év alatt összegyűjtött tapasztalatokat – mondják a testvérek.

 

Szinte vakon megbíznak bennünk: jó lesz az, amit mi a szakmai meggyőződés és üzleti tisztesség alapján javaslunk
Szinte vakon megbíznak bennünk: jó lesz az, amit mi a szakmai meggyőződés és üzleti tisztesség alapján javaslunk

 

Jobb adni, mint kapni

– Fontosnak tartjuk, hogy a partnereink többet kapjanak, mint amit kifizetnek. Nagyon jól szokott esni pl. az ágaprítókat vásárlóknak, ha egy-egy köteg grátisz zsák vagy tartalék-alkatrészes csomag landol a megvásárolt gép mellett. És szerintünk az is számít, hogy a környezetünket is segítsük. Több helyi rendezvényt támogatunk, és amit lehet, helyi vállalkozásokkal bonyolítunk, helyi termelőktől, gazdáktól vásárolunk. Márciusban, a Covid-járvány miatti lezárások kezdete hirtelen nagyobb költséggel járt a nehezebb sorsú családoknak, ezért arra gondoltunk, hogy az Urban gépek tesztelése során keletkezett zsákolt faaprítékból közel százzsáknyit kiteszünk a telephely elé, ezzel segítve az embereket. Többen biciklivel tolták haza a családjuknak a tüzelőt, és boldogok voltunk, hogy ezzel is segíthetjük őket. Nagyon sok hálás emailt kaptunk, amire mai napig elérzékenyülve gondolunk.

 

Méret helyett minőséget

Mint mondják, a gyártókkal való jó és mind szélesebb kapcsolat révén terjeszkedhetnének a piacon. Ám nem biztos, hogy akarják. – Biztos vagyok benne, hogy lehetnénk többmilliárdos cég is. Akkor viszont egyrészt megszakadna a vevőinkkel való közvetlen viszony, másrészt nem biztos, hogy tudnánk tartani a saját magunkra szabott minőségi elvárásainkat – mondja Péter. – Évente sok milliót költünk csak arra, hogy jó minőségű gépleírásokat adhassunk a partnereinknek. Minden egyes új márka esetében elutazunk a gyárba, hogy személyesen, a forrásnál győződjünk meg a minőségről. Mert szigorúan és kizárólag olyan gépet, eszközt vagyunk hajlandóak eladni, amit magunknak is veszünk vagy vennénk, amiben mi magunk is megbízunk. Árból lehet engedni, de a minőségből nem szabad. Ebben nincs kompromisszum, hiszen így csinálta az édesapánk, és mi is ebből akarunk megélni 20-30 év múlva is. Nem az első pár gépet művészet eladni, hanem a sokadikat: a vásárlóink tartós elégedettsége a lényeg, nem az, hogy gyorsan sokat keressünk – foglalja össze a céges kereskedői felfogást László. Péter úgy érzi, mára kialakult egy olyan tágabb vevőkör, melynek tagjai kifejezetten a cégük iránti bizalom alapján választják őket.

– Van, aki egyenesen azt mondja: neki nem ez vagy az a márka kell, hanem „Szakadáth-gépet” akar… Vagyis szinte vakon megbízik bennünk: jó lesz neki az, amit mi a szakmai meggyőződés és üzleti tisztesség alapján javaslunk neki.

 

Egy szekér csak akkor halad, ha mindenki egyformán húzza. És nálunk tényleg mindenki egyformán húzza
Egy szekér csak akkor halad, ha mindenki egyformán húzza. És nálunk tényleg mindenki egyformán húzza

 

A kapcsolat érdekében

Miután a kereskedés nemcsak eladás, hanem szolgáltatás és emberi kapcsolat is, nem hagyhatjuk magukra a vevőinket – mondja Péter. Előfordult például, hogy az egyik nagy gyártó cég váratlan tulajdonosváltása elbizonytalanította a gazdákat a gyors alkatrészellátás terén. Szakadáthék megoldották a folyamatosság problémáját, befektettek az alkatrész-utánpótlásba, és sokat költöttek-költenek ma is arra, hogy az ellátás gyors és folyamatos legyen, hogy a munkatársaik képzettek és tájékozottak legyenek az egyes márkák jellemzőit, javítását, karbantartását illetően. – Olyanok vagyunk, mint a jó csárda étlapja. Könnyen áttekinthető a kínálat, és nincs mindenből ezerféle, csak az általunk legjobbnak tartott termékek. Lehet, hogy – mint mondják – nincs ötszázféle márkánk, de abban a szegmensben, amiben mozgunk, teljes körű kiszolgálást és szolgáltatást nyújtunk, és felelősséget is tudunk vállalni. Így aztán ritkán kell ránk várni 1-2 napnál többet, ha alkatrészről van szó, és még egy komoly nagy beavatkozás, például a bálázók hevedercseréje esetén is 4-5 nap alatt megoldjuk a problémát.

 

Nem nagyobbnak, erősebbnek lenni

Mindezek után nem csoda, hogy ha a Szakadáth-Gépker tulajdonosai nem magasra ívelő statisztikai görbékről, dinamikus forgalomnövekedésről beszélnek, amikor arról kérdezem őket, mik a terveik középtávon. – Nekem a legfontosabb, hogy ne nagyobbak, hanem erősebbek legyünk . Ez a nagyságrend, ez a kiszámíthatóság, ilyen kapcsolat kell a vevőinkkel, hogy továbbra is hasznosak lehessünk, jól járjanak velünk, akik nálunk költik el a pénzüket – mondja László. – Itt nincs öt-hat ember az adminisztratív ügyekre; inkább a szervizes munkatársak létszámának a növelésén gondolkodunk, mert egyre több a munka, a gyors szervizkiszállás biztosításának köszönhetően. Várni senki sem szeret, pláne szezonban – folytatja Péter. – Fontos, hogy a munkatársaink jól és megbecsülve érezzék magukat, és igyekszünk ennek eleget tenni, viszont egy szekér csak akkor halad, ha mindenki egyformán húzza. És nálunk tényleg mindenki egyformán húzza; nem is működne másképp.

 

SZERZŐ: KOHOUT ZOLTÁN