Több évtizedes, helyenként évszázados vízállásrekordok dőlnek meg napjainkban. A Dunán az utolsó rekord 2018 októberében született. Ekkor az aszály az első gabonaexportok idejére esett, a repce pedig nagy területen kipusztult.
Négy éve volt a legutóbbi negatív rekord
A Duna vízszintje folyamatosan csökken, Budapestnél a vízállás 91 centiméterre süllyedt szerdán (július 20.), ami azt jelenti, hogy a Szabadság-hídnál az Ínség-szikla is előbukkanhatott. Az előrejelzés szerint július 27-én megközelíthetjük a valaha mért legalacsonyabb szintet, amit nem is volt olyan régen, 2018 októberében mérték a 33 centit. Csúcsdöntés azonban most kicsi az esély, szerencsére.
Szállítás és terményfejlődés
Az alacsony vízállás azonban a vasúti szállítási díjak további emelkedéséhez vezet, mivel az áru egy részét kénytelenek alternatív útvonalon eljuttatni a célállomásra a kereskedők. Az őszi alacsony vízállás az agrárexport szempontjából rosszabb, hiszen a nagyobb szállítmányok ekkor kelnek útra. Ami a termést illeti, ősszel néhányszor tízezer hektárnyi repce sínyli meg leginkább az aszályt, most viszont az exportálható kukoricamennyiség vált kérdésessé, több százezer hektáron 30-50 százalékkal csökkent a várható termés.
Máshol sem jobb
A többi folyón is évtizedes, sőt, évszázados rekordok dőltek meg. A Tiszán Kisköre alsónál az eddigi -321 cm-es negatív rekordot (2009. 09. 29.) -325 cm-vel döntötte meg a július 19-i adat, Szolnoknál egy 2003-es negatív rekord dőlt meg. A folyó hőmérséklete Szegednél már átlépte a 27 fokot, de a többi mérőponton is ezt közelíti. A Hármas-Körösön a Békésszentandrás duzzasztó alsó vízmércénél egy múlt századi rekord (1982. 12. 04.) állt be -200 cm-rel csütörtökön, és várhatóan tovább csökken a vízszint. Az Ipoly „csak” egy közel harmincéves rekordot tudott megdönteni a Nógrádszakálnál mért 24 cm-es vízállással.
Tőlünk északabbra sem jók a hajózási viszonyok. Németországban kedden mérték az idei nyár legmelegebb napját, mikor is Duisburg városában délután négykor 39,3 Celsius fokra szaladt fel a hőmérő higanyszála. A hőhullám miatt tovább csökkent a Rajna vízszintje, és Duisburgtól délre a hajók már csak csökkentett mennyiségű rakományt szállítanak – írja a vg.hu.
Ez is érdekelheti a témában:
Nem a vasút, a Duna most az ukrán export fő szállítóeszköze
Logisztikai buktatók a beszerzésben és értékesítésben