Nem a vasút, a Duna most az ukrán export fő szállítóeszköze

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 június 10.

Májusban a gabona, az olajos magvak és egyéb agrártermékek ukrán exportútvonalai átrendeződnek áprilishoz képest – közölte kedden az ukrán agrárminisztérium. A Duna kiemelt szerepet kapott a szállításban.

Reni kikötő
Teherhajó a dunai Reni kikötőjében (forrás: fleetmon.com)

Folyón indult el a legtöbb áru

Ukrajna és Románia egy kis szakaszon, a Duna vonalában határos egymással. Reni folyami kikötőjébe azonban csak a moldáv vasútvonalon és közúton keresztül juthat el nagyobb mennyiségű ukrán áru, Odessza felől pedig csak közúton lehet elérni. Ennek ellenére májusban Reni kikötője 398 ezer tonna ukrán agrárterméket indított exportra.Lejjebb a Dunán Izmail kikötője is elindított 327,9 ezer tonna árut. Ide Odessza felől csak egy kompos átrakást követően szállhat vasútra a termék, vagy szintén északi irányból, Moldovát érintve érkezhet meg.

ukrán dunai kikötők
Kiemelt dunai kikötők az ukrán exportban (forrás: Google maps szerkesztés)

Közúton a moldáv-lengyel határátkelő a leginkább leterhelt, a Volodimir-Hrubieszow határellenőrzési ponton 260,2 ezer tonna gabona lépett át, Záhonynál pedig 118,05 ezer tonna termény érkezett május folyamán. Mindent egybevetve a folyami kikötőkön és kompokon keresztül 821 ezer tonna gabona és növényi olaj hagyta el az országot, míg vasúton csak 709,6 ezer tonna, így a folyók (leginkább a Duna) váltak az ukrán export kulcsfontosságú eszközévé.

Leginkább a búza hajózott

A búza 75%-a, a szója 50%-a, a napraforgómag 59%-a és az árpa 57%-a folyami kikötőkön keresztül lépte át a határt. A kukorica és a szójaolaj többsége (53%, ill. 56%) viszont vasúton került külföldre. A napraforgóolaj kiegyensúlyozott szállítási módokban részesült: 35%-át folyón, 32%-át közúton, 28%-át vasúton szállították ki Ukrajnából.

Ez a cikk is érdekelheti: Logisztikai buktatók a beszerzésben és értékesítésben.