Az Európai Bizottság vámmentessé teszi a beérkező ukrán árukat – bár ez épp a mezőgazdasági termékek szempontjából mellékes fejlemény. Ukrajna most már igyekszik az EU-n kívülre is eljutni áruival. Nyújtózkodását számos ország logisztikai vállalata készségesen követi.
Szerény mennyiség
Az ukrán gabonaexport márciusban mintegy 1,4 millió tonnát tett ki, 386,4 millió dollár értékben. Ez szép teljesítmény a vasútvonalon, de 60%-kal kevesebb, mint tavaly márciusban, amikor még a kikötők is üzemeltek. A kivitelt a kukorica dominálta (1,1 millió tonna), búzából csak 306,5 ezer tonna került vagonokba. Az árpa pedig teljesen beragadt az országba, mindössze 1%-a került exportra (4,8 ezer tonna).
Április 27-én az Európai Bizottság úgy döntött, hogy egy évre felfüggeszti a behozatali vámokat az Ukrajnából érkező árukra, ezzel is segítve a háborúban álló ország exportját. Ami a mezőgazdasági termékeket illeti, ezek jórészt eddig is vámmentesen érkeztek Európába, bár búzából és árpából létezett kvóta is a szabadon behozható árumennyiségre. Ez az előbbiből egymillió tonna, az utóbbiból 350 ezer tonna. A legnagyobb tömegben érkező kukorica eddig is nulla tarifás volt. Áprilisban már a napraforgó tette ki a vagonba rakott terménymennyiség csaknem 20 százalékát, és 3,5%-os vámtarifával lépett eddig az EU területére.
Ami igazán számít: kikötőhöz jutni
Az elmúlt két hónapban gyakorlatilag csak Európa tudta fogadni az ukrán termékeket. Most Ukrajna intenzíven tárgyal Lengyelországgal, Romániával, Litvániával, Németországgal, hogy rajtuk keresztül indíthassanak tengeri szállítmányokat korábbi piacaik felé (Afrika, Indonézia, Fülöp-szigetek). Románia be is jelentette, hogy a moldáv Giurgiulești kikötő és a román Galati kikötő közötti vasútvonalat gyorsan újra üzembe helyezi. A románok abban bíznak, hogy Galati és Konstanca a régió legfontosabb közlekedési csomópontjai lesznek.
A német vasúttársaság pedig arra készül, hogy éves szinten akár 20 millió tonna gabonát szállítson Lengyelországon, Szlovákián és Csehországon keresztül. Ez akár 20 ezer olyan szerelvényt is jelent, amelyeket egyenként 52 konténerrel terhelnek meg. A vonatok egy része átlépve Ukrajna nyugati határát az Adriai-tenger vagy az Északi-tenger kikötői felé mehetne tovább a német teherszállítás segítségével.
A számok szépek, de hozzá kell tennünk, hogy 2021 folyamán Ukrajna csak kukoricából 27 millió, búzából 21 millió tonnát exportált saját kikötői segítségével. Különféle ércekből, vasból és acélból pedig 52 millió tonnát. Most kikötőit és bányáinak javát is az oroszok ellenőrzik. A helyzet tehát szomorú, de nem reménytelen. Egy biztos: az európai szállítmányozás nagyon felértékelődött. 2022 is a fuvarozók éve lesz.
Hamarosan megjelenő Mezőhír lapszámunkban a vezércikket a logisztikai buktatóknak szenteljük.