Az összkerék-meghajtású tehergépkocsik mezőgazdasági szállítási és egyéb szántóföldi munkára alkalmazása nem új keletű, de mintha az európai piacon most újra reneszánszát élné. Viszont ehhez a járművek specializációja mellett az alkalmazásukhoz szükséges felépítményekre is szükség van.
Európában egyre több tehergépjármű-átalakítással, haszongépjármű-specializációval foglalkozó cég alakít át mezőgazdaság felhasználásra tehergépkocsikat, és néhány járműgyártó (MAN, Tatra, Mercedes-Benz) már gyárilag is kínál ilyen felhasználási területre kifejlesztett járműveket. A gazdálkodók, felismerve a tehergépkocsik alkalmazásának régóta bizonyított előnyeit – úgymint nagyobb szállítási sebesség, rövidebb szállítási és vonulási idő, alacsonyabb logisztikai költség – egyre több ilyen járművet alkalmaznak. A munkagépgyártók, felismerve az ilyen irányú fokozódó piaci igényeket, egyre több mezőgazdasági rendeltetésű felépítményt kínálnak tehergépkocsikra.
A felépítményekről, általánosságban
A mezőgazdasági rendeltetésű felépítmények általában valamilyen vontatott mezőgazdasági szállító-, kijuttató- vagy kiszolgálóeszközből – alvázuk elhagyásával – kerülnek kialakításra. Mivel a felépítmények rendeltetésüknél fogva is eltérő szerkezeti kialakításúak, így a tehergépkocsi-alvázakra történő egységesített csatlakozás megkönnyítésére egyszerű, gyors, biztonságos felépítményfelkapcsolást biztosító segédalvázat alkalmaznak. A legtöbb konstrukciónál a különböző csatlakozási pontok megvalósításánál – legyen szó alváz-segédalváz, illetve tömlők-kábelek összekapcsolásáról – a gyártók előtérbe helyezik a felépítménycsere időigényének leszorítását. A segédalvázas felépítmények az eredeti, szintén segédalvázzal csatlakozó billenőfelépítmény helyére rögzíthetők. A felépítmények le-, illetve ráemelése emelőhorgos rakodógéppel, illetve daruval valósítható meg, de vannak targoncavillás rakodóval leemelhető verziók is. Több modellnél használják a cserefelépítményes pótkocsiknál alkalmazott, a vázra 4 ponton, függőlegesen rögzített, hidraulikus emelő-munkahenger rendszert is a felépítménycseréhez. A felépítmény általában behelyezhető tárolólábakon tölti az üzemszünetet. Amennyiben a felépítmény konstrukciója külön hidrosztatikus kiszolgálást igényel, azt a legtöbb esetben a teherautó sebességváltójára szerelhető, vagy onnan mechanikusan meghajtott mellékhajtásokra szerelt hidraulikus szivattyúk szolgálják ki. A következőkben néhány olyan kategóriát emelünk ki, amelyben a választék igen széles, vagy éppen teljesen újként jelent meg a palettán.
Műtrágyaszóró felépítmények
Talán ennek a kategóriának van a legrégibb múltja mind itthon, mind pedig az európai piacon. Hazánkban 1968-ban állt munkába az először teherautóra szerelhető műtrágyaszóró, öt évvel később pedig már bemutatkozott az első honi gyártású műtrágyaszóró felépítmény, amely a következő két évtizedben itthon a műtrágya-kijuttatási technológia kulcsgépe lett. A jelenlegi nyugat-európai gyártók közül általában azok a cégek kínálnak tehergépkocsira adaptálható műtrágyaszóró felépítményt, amelyek vontatott típusokat is gyártanak, mert ezekből a legegyszerűbb kialakítani, hiszen lényegében a teherbíráshoz igazodó modellnél a pótkocsitengellyel szerelt hordozó alvázat a tehergépkocsira adaptáláshoz szükséges segédalvázra cserélik. Ilyen konstrukció például az Amazone ZG-TS Truck ProfisPro és ZG-B Truck felépítménye vagy a Güstrow GDK-A konstrukciója. Mindkét gyártónál nagy hagyománya van a műtrágyaszóró felépítmények gyártásának, a terméket az évtizedek folyamán folyamatosan a kínálatban tartották és továbbfejlesztették.
Szervestrágyaszóró felépítmények
Ebben a termékkategóriában is elmondható, hogy az elmúlt néhány évben jelentősen bővült a felhozatal. Míg az ezredforduló környékén még mutatóban, inkább csak közép-európai gyártóktól láthattunk ilyen adaptációkat teherautóra, addig napjainkra több nagy nyugati gépgyártó kínál különböző méretben trágyaszóró felépítményeket. Erre a szegmensre is jellemző az, hogy a vontatott modellekből került kialakításra a trágyaszóró felépítmény, de itt azok a gyártók még egyszerűbb helyzetben vannak, amelyek cserefelépítményes pótkocsirendszereket is kínálnak. Ezeknél a felépítmény a hordozó alvázra szintén segédalvázzal kapcsolódik, így a gyártók segédvázcserével gyorsan kialakították a tehergépkocsira adaptálható verziókat. A felépítményes kivitelek általában a vízszintes bontóhengeres terítőtányéros szórógépekből kerülnek kialakításra. Többek között ilyen felépítményeket kínál tehergépkocsikra a cseh ZDT, a német Ludwig Bergmann GmbH és az Albert Tebbe GmbH is.
Mezőgazdasági szállítófelépítmények
Természetesen itt a legnagyobb a kínálat. A hagyományos szemestermény-szállításra hivatott billenőfelépítményes konstrukciók mellett éppen az ürítés egyenletesebbé tétele és a kisebb helyigénye miatt számos más ürítési rendszerű, döntően letolófalas (pl. Fliegl), illetve hevederes lehordószerkezetű (pl. Strautmann Aperion) felépítményeket is kínálnak mezőgazdasági termények szállítására.
A hígtrágya-kijuttatók kiszolgálásához egyre több, dokkoló csatlakozással is felszerelt hígtrágyaszállító tartályfelépítmény érhető el a legkülönbözőbb tengelyszámú és teherbírású teherautókhoz. Cseh gyártásból, illetve a Joskin kínálatából már elérhető kijuttatóval kombinálható hígtrágyatartályos felépítmény is, így a szállítás és kijuttatás egy gépben ötvöződik. A silózók kiszolgálásához és a silószállításhoz a korábbi évtizedekben a billenőfelépítményeket térfogatnöveléssel tették alkalmassá. Napjainkra itt is változott a kínálat, és a lehordószerkezetes, nagy raktérfogatú silószállító pótkocsikból kialakított felépítményekkel a tehergépkocsik a pótkocsis verzióval azonos, de sokkal gyorsabb silószállítást tesznek lehetővé.
Vetőgép- és permetezőkiszolgálás
A vetőgép tehergépkocsival való kiszolgálásának ötlete önmagában nem új keletű, hiszen a hazai mezőgépiparunk a 80-as évek elejétől egy évtizedig gyártott tehergépkocsi-billenőfelépítmény végére szerelhető vetőgépfeltöltő adaptert. Viszont a mai központi tartályos vetőgépek már más kapacitású logisztikai kiszolgálást igényelnek. A Horsch ebben néhány éve úttörő fejlesztéssel lepte meg a piacot. A 10 m3 szállítási kapacitású Shuttle 10000 F vetőgép-kiszolgáló felépítmény tartálya osztott, és a leeresztés is külön-külön megoldható, az elektromos vezérléssel, hidraulikusan nyitható/zárható leeresztőajtókkal.
A tartály, a hátrabillentésével, a lefelé szűkülő kialakításnak köszönhetően maradéktalanul kiüríthető. A hidraulikusan billenthető, változtatható szögállású hevederes elevátor áttöltési teljesítménye percenként a 2 tonnát is eléri, így a vetőgép nagyon gyorsan tölthető fel vele. Nagy előnye a hevederes ürítési rendszernek a csigással szemben, hogy kíméletesebben bánik a granulált tápanyaggal és vetőmaggal. A német gyártó nemcsak a vetőgépek kiszolgáláshoz kínál felépítményt, hanem a nagy tartálytérfogatú vontatott vagy önjáró permetezők folyamatos ellátásához is. A vegyszerbemosóval, illetve percenként 3000 literes szállítási kapacitású dugattyús membránszivattyúval is felszerelt Shuttle tartályos felépítmény 8000 liter térfogatú. Ha ilyen ütemben bővül a munkaeszköz-választék, akkor a következő években tovább szélesedhet a mezőgazdasági felhasználásra fejlesztett vagy átalakított tehergépkocsik felhasználási területe.
Farkas Imre