fbpx

Mezőgazdasági rendeltetésű tehergépkocsi-felépítmények

Írta: MezőHír-2022/04. lapszám cikke - 2022 április 08.

Az összkerék-meghajtású tehergépkocsik mezőgazdasági szállítási és egyéb szántóföldi munkára alkalmazása nem új keletű, de mintha az európai piacon most újra reneszánszát élné. Viszont ehhez a járművek specializációja mellett az alkalmazásukhoz szükséges felépítményekre is szükség van.

Európában egyre több tehergépjármű-átalakítással, haszongépjármű-specializációval foglalkozó cég alakít át mezőgazdaság felhasználásra tehergépkocsikat, és néhány járműgyártó (MAN, Tatra, Mercedes-Benz) már gyárilag is kínál ilyen felhasználási területre kifejlesztett járműveket. A gazdálkodók, felismerve a tehergépkocsik alkalmazásának régóta bizonyított előnyeit – úgymint nagyobb szállítási sebesség, rövidebb szállítási és vonulási idő, alacsonyabb logisztikai költség – egyre több ilyen járművet alkalmaznak. A munkagépgyártók, felismerve az ilyen irányú fokozódó piaci igényeket, egyre több mezőgazdasági rendeltetésű felépítményt kínálnak tehergépkocsikra.

Tatra Phoenix ZDT Giga 40
Tatra Phoenix T158-8P5R44 8 × 8 teherautó ZDT Giga 40 silószállító felépítménnyel (fotó: https://www.pal.cz/)

A felépítményekről, általánosságban

A mezőgazdasági rendeltetésű felépítmények általában valamilyen vontatott mezőgazdasági szállító-, kijuttató- vagy kiszolgálóeszközből – alvázuk elhagyásával – kerülnek kialakításra. Mivel a felépítmények rendeltetésüknél fogva is eltérő szerkezeti kialakításúak, így a tehergépkocsi-alvázakra történő egységesített csatlakozás megkönnyítésére egyszerű, gyors, biztonságos felépítményfelkapcsolást biztosító segédalvázat alkalmaznak. A legtöbb konstrukciónál a különböző csatlakozási pontok megvalósításánál – legyen szó alváz-segédalváz, illetve tömlők-kábelek összekapcsolásáról – a gyártók előtérbe helyezik a felépítménycsere időigényének leszorítását. A segédalvázas felépítmények az eredeti, szintén segédalvázzal csatlakozó billenőfelépítmény helyére rögzíthetők. A felépítmények le-, illetve ráemelése emelőhorgos rakodógéppel, illetve daruval valósítható meg, de vannak targoncavillás rakodóval leemelhető verziók is. Több modellnél használják a cserefelépítményes pótkocsiknál alkalmazott, a vázra 4 ponton, függőlegesen rögzített, hidraulikus emelő-munkahenger rendszert is a felépítménycseréhez. A felépítmény általában behelyezhető tárolólábakon tölti az üzemszünetet. Amennyiben a felépítmény konstrukciója külön hidrosztatikus kiszolgálást igényel, azt a legtöbb esetben a teherautó sebességváltójára szerelhető, vagy onnan mechanikusan meghajtott mellékhajtásokra szerelt hidraulikus szivattyúk szolgálják ki. A következőkben néhány olyan kategóriát emelünk ki, amelyben a választék igen széles, vagy éppen teljesen újként jelent meg a palettán.

Műtrágyaszóró teherautón
Amazone ZG-TS Truck 8200 műtrágyaszóró felépítmény (fotó: https://amazone.net/)

Műtrágyaszóró felépítmények

Talán ennek a kategóriának van a legrégibb múltja mind itthon, mind pedig az európai piacon. Hazánkban 1968-ban állt munkába az először teherautóra szerelhető műtrágyaszóró, öt évvel később pedig már bemutatkozott az első honi gyártású műtrágyaszóró felépítmény, amely a következő két évtizedben itthon a műtrágya-kijuttatási technológia kulcsgépe lett. A jelenlegi nyugat-európai gyártók közül általában azok a cégek kínálnak tehergépkocsira adaptálható műtrágyaszóró felépítményt, amelyek vontatott típusokat is gyártanak, mert ezekből a legegyszerűbb kialakítani, hiszen lényegében a teherbíráshoz igazodó modellnél a pótkocsitengellyel szerelt hordozó alvázat a tehergépkocsira adaptáláshoz szükséges segédalvázra cserélik. Ilyen konstrukció például az Amazone ZG-TS Truck ProfisPro és ZG-B Truck felépítménye vagy a Güstrow GDK-A konstrukciója. Mindkét gyártónál nagy hagyománya van a műtrágyaszóró felépítmények gyártásának, a terméket az évtizedek folyamán folyamatosan a kínálatban tartották és továbbfejlesztették.

Trágyaszóró teherautón
Tebbe szervestrágyaszóró felépítmény, Mercedes-Benz Arocs 3353 AK 6 × 6 tehergépkocsira szerelve (fotó: https://paul-nutzfahrzeuge.de/)

Szervestrágyaszóró felépítmények

Ebben a termékkategóriában is elmondható, hogy az elmúlt néhány évben jelentősen bővült a felhozatal. Míg az ezredforduló környékén még mutatóban, inkább csak közép-európai gyártóktól láthattunk ilyen adaptációkat teherautóra, addig napjainkra több nagy nyugati gépgyártó kínál különböző méretben trágyaszóró felépítményeket. Erre a szegmensre is jellemző az, hogy a vontatott modellekből került kialakításra a trágyaszóró felépítmény, de itt azok a gyártók még egyszerűbb helyzetben vannak, amelyek cserefelépítményes pótkocsirendszereket is kínálnak. Ezeknél a felépítmény a hordozó alvázra szintén segédalvázzal kapcsolódik, így a gyártók segédvázcserével gyorsan kialakították a tehergépkocsira adaptálható verziókat. A felépítményes kivitelek általában a vízszintes bontóhengeres terítőtányéros szórógépekből kerülnek kialakításra. Többek között ilyen felépítményeket kínál tehergépkocsikra a cseh ZDT, a német Ludwig Bergmann GmbH és az Albert Tebbe GmbH is.

Tartályos teherautó
21 000 literes Zunhammer hígtrágyaszállító felépítmény MAN TGS 35.480 tehergépkocsin (fotó: https://www.zunhammer.de)

Mezőgazdasági szállítófelépítmények

Természetesen itt a legnagyobb a kínálat. A hagyományos szemestermény-szállításra hivatott billenőfelépítményes konstrukciók mellett éppen az ürítés egyenletesebbé tétele és a kisebb helyigénye miatt számos más ürítési rendszerű, döntően letolófalas (pl. Fliegl), illetve hevederes lehordószerkezetű (pl. Strautmann Aperion) felépítményeket is kínálnak mezőgazdasági termények szállítására.

Fliegl ASW
Fliegl ASW letoló rendszerű szállítófelépítmény megtöltés közben

A hígtrágya-kijuttatók kiszolgálásához egyre több, dokkoló csatlakozással is felszerelt hígtrágyaszállító tartályfelépítmény érhető el a legkülönbözőbb tengelyszámú és teherbírású teherautókhoz. Cseh gyártásból, illetve a Joskin kínálatából már elérhető kijuttatóval kombinálható hígtrágyatartályos felépítmény is, így a szállítás és kijuttatás egy gépben ötvöződik. A silózók kiszolgálásához és a silószállításhoz a korábbi évtizedekben a billenőfelépítményeket térfogatnöveléssel tették alkalmassá. Napjainkra itt is változott a kínálat, és a lehordószerkezetes, nagy raktérfogatú silószállító pótkocsikból kialakított felépítményekkel a tehergépkocsik a pótkocsis verzióval azonos, de sokkal gyorsabb silószállítást tesznek lehetővé.

Vetőgép- és permetezőkiszolgálás

A vetőgép tehergépkocsival való kiszolgálásának ötlete önmagában nem új keletű, hiszen a hazai mezőgépiparunk a 80-as évek elejétől egy évtizedig gyártott tehergépkocsi-billenőfelépítmény végére szerelhető vetőgépfeltöltő adaptert. Viszont a mai központi tartályos vetőgépek már más kapacitású logisztikai kiszolgálást igényelnek. A Horsch ebben néhány éve úttörő fejlesztéssel lepte meg a piacot. A 10 m3 szállítási kapacitású Shuttle 10000 F vetőgép-kiszolgáló felépítmény tartálya osztott, és a leeresztés is külön-külön megoldható, az elektromos vezérléssel, hidraulikusan nyitható/zárható leeresztőajtókkal.

Horsch Shuttle 8000
Horsch Shuttle 8000 tartályos felépítmény permetezőgépek kiszolgáláshoz, Iveco Trakker 450 teherautón

A tartály, a hátrabillentésével, a lefelé szűkülő kialakításnak köszönhetően maradéktalanul kiüríthető. A hidraulikusan billenthető, változtatható szögállású hevederes elevátor áttöltési teljesítménye percenként a 2 tonnát is eléri, így a vetőgép nagyon gyorsan tölthető fel vele. Nagy előnye a hevederes ürítési rendszernek a csigással szemben, hogy kíméletesebben bánik a granulált tápanyaggal és vetőmaggal. A német gyártó nemcsak a vetőgépek kiszolgáláshoz kínál felépítményt, hanem a nagy tartálytérfogatú vontatott vagy önjáró permetezők folyamatos ellátásához is. A vegyszerbemosóval, illetve percenként 3000 literes szállítási kapacitású dugattyús membránszivattyúval is felszerelt Shuttle tartályos felépítmény 8000 liter térfogatú. Ha ilyen ütemben bővül a munkaeszköz-választék, akkor a következő években tovább szélesedhet a mezőgazdasági felhasználásra fejlesztett vagy átalakított tehergépkocsik felhasználási területe.

Farkas Imre