fbpx

Meződepo: ültetvények gépesítésében specialista

Írta: MezőHír-2020/11. lapszám cikke - 2020 november 09.

A 30. születésnapra készülve

Kelemen Gábor, a Navik Alfa Kft. cégvezetője budapesti székhelyükön szakított időt egy tartalmas beszélgetésre, amelyben kiderült, hogy a személyemelő kosarak forgalmazásától a japán Takeuchi gépek képviseletén keresztül hogyan jutottak el a mezőgazdasági üzletág kiépítéséig, és teljesen magyar, családi tulajdonú vállalatként milyen jövőt látnak ebben a szegmensben.

 

Kelemen Gábor, a Navik Alfa Kft. cégvezetője

 

– Honnan ered a mezőgazdasághoz, a gépekhez fűződő érdeklődése?

– Egészen gyermekkoromig nyúlik vissza, hisz szüleim mindig is mezőgazdasági cégnél dolgoztak, és gyermekként nyaranta az aktuális mezőgazdasági munkákba sokszor be tudtunk segíteni, mert ez hozott plusz jövedelmet a családnak. Középiskolai tanulmányaimat a helyi, orosházi KossuthLajos Mezőgazdasági Szakközépiskolába folytattam, majd érettségi után Szarvason, a Debreceni Agrártudományi Egyetem főiskolai karán tanultam, ott növénytermesztési mérnökként végeztem. Gazdasági agrármérnöki végzettségemet pedig a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen szereztem, de itt a tanulás mellett már el is helyezkedtem a cégnél, ahol ma is dolgozom. Ennek hamarosan lesz épp húsz éve.

– Elég sokrétű az érdeklődésiterülete…

– Valóban az, de ha őszintén nézem, megtanultam bár az összes gyommag és kultúrnövény nevét latinul, mindent elsajátítottam, ami a sikeres növénytermesztési vagy gépész munkához kell, de a marketing és a közgazdaság mindig jobban érdekelt. Akkoriban készült Magyarország az uniós csatlakozásra, így mindkét szakdolgozatomat az EU-s integráció és az agrármarketing témákban írtam.

Amikor itt elhelyezkedtem, a mezőgazdasági pályafutásom egy hosszabb időszakra véget is ért, hiszen alapvetően földmunkagépek kereskedelmével foglalkozott a cég. Ennél a munkánál nagyon jól tudtam kamatoztatni a nyelvtudásomat, termékfelelősként gyári kapcsolattartás, oktatás volt a feladatom.

Később a szerviz vezetési feladatait kaptam meg, ehhez kapcsolódott még a logisztika, alkatrészellátás, majd ezt követően az értékesítésbe is volt alkalmam belekóstolni. Szerettem az ügyfelekkel kommunikálni, jó volt megélni a sikereket, bebizonyítani a partnereknek, hogy amit a marketingkommunikáció során közlünk magunkról, termékeinkről, abban százszázalékosan megbízhatnak.

Persze, közben a cégnél is rengeteg változás volt, átszervezések, névváltozások, termékek, beszállítók cserélődtek. Büszke vagyok arra, hogy a mai termékkör és vállalati kultúra kialakításában nagy szerepem volt.

Építőipartól a mezőgazdaságig

– Melyek voltak a cég életében a legfontosabb mérföldkövek?

– Mozgalmas harminc év van a cég mögött. A vállalkozást 1990. december 27-én alapította Navratil István, aki ma is társtulajdonosa a cégcsoportnak. Egy angliai, személyemelő kosarakat gyártó cég, a Powered Access Ltd. magyarországi leányvállalataként léptek piacra, Powered Access Hungary Kft. néven. Három év múlva a szigetországi cég megszűnt, ekkor kivásárolta a tulajdonrészt Navratil István, így lett száz százalékban magyar tulajdonú a cég. Ebben a szektorban, ilyen cégméretben ez nagyon komoly eredmény! A nevünket nagyon sokáig ezután is megtartottuk, hisz így ismertek bennünket a piacon, aztán 2015-ben rövidítettünk egyet, maradt a Powered Kft., de tudtuk, hogy ez még nem a végső, hisz időközben sokat fejlődött a cég.

Alapelképzelésünk, hogy csak olyan termékeket forgalmazunk, amihez a nevünket adjuk. Minden termékünk felső kategóriás, árban, minőségben, szolgáltatásban is.

A növekedés során arra jöttünk rá, hogy sokkal jobban működünk, ha egy cégcsoport alá külön cégekbe szervezzük a fontosabb üzletágakat, amelyeknek egymástól független értékesítő-, szerviz- stb. csapatai vannak.

 

Száz százalékban magyar tulajdonú a cég
Száz százalékban magyar tulajdonú a cég

 

Létszámunk és tevékenységi köreink bővülésével társaságainkat így a termékcsoportok alapján rendszereztük; a korábbi Partner Bérgépek Kft. név alatt működő és a magasépítés gépeit, eszközeit bérbe adó és forgalmazó cégünk nevét Partner Navik Kft.-re, a főként mélyépítés, valamint a mezőgazdaság gépeit értékesítő és bérbe adó Powered Kft. nevét Navik Alfa Kft.-re változtattuk, létrehozva ezzel a Navik Group-ot. A cégcsoport harmadik pillére a Navik Holding Kft., ahová az eszközöket és a pénzügyi szolgáltatásokat csoportosítjuk.

– A sikeres építőgépes háttérből hogyan nőtt ki a mezőgazdasági üzletág?

– Mivel a DanaSpicer és a Carraro hajtásláncok, valamint a Kubota dízelmotorok forgalmazása kapcsán volt kapcsolódásunk a mezőgazdasághoz, körülbelül három éve fogalmazódott meg, hogy érdemes szintet lépni ezen a téren is. A fenti ismert márkának köszönhetően nagyon sok partnerünk volt már Magyarországon, nagy üzemeltetők, végfelhasználók, szervizek, disztribútorok, így volt mire alapoznunk ezt a döntést. A Carraro nemcsak hajtóműveket, hanem ültetvénytraktorokat is tervez és gyárt, saját márkanév alatt, és például a John Deere, a Claas, a Massey Ferguson és a Valtra számára is. A régi, nagyon jól működő kapcsolatra alapozva érkezett a megkeresés azok forgalmazását illetően. Közel egy évig dolgoztam az előkészítésen, piackutatást végeztem, felállítottam egy új értékesítőcsapatot, és összeállt a koncepció: a MEZŐDEPO üzletág a mezőgazdaságon belül a szőlő- és gyümölcstermelők speciális igényeit elégíti ki költséghatékony gépekkel, a metszéstől kezdve a soraljművelésen át a specializált traktorokig. Nemcsak az említett Carraro ültetvénytraktorokat, hanem több más, értékes márkát is forgalmazunk. Alapvetően olyan olasz gyártók termékeit kerestük, amelyek ezen a területen illeszkednek a vállalati elképzeléseinkhez, minőségi elvárásokhoz. Így egészült ki a kínálat például az Arrizza család szőlőültetvények talajműveléséhez használható munkagépeivel, a Campagnola elektromos és pneumatikus metszőollóival és szerszámaival, a BMV Italy zöldfelületkezelő-, metsző- és vágóadaptereivel, a Bargam permetező- és szőlőbetakarító gépeivel és a Monchiero rázóadaptereivel, felszedő betakarítóival. Ma már nagyon széles körű a kínálatunk ezen a területen, nemrég például egy dióültetvény gépesítési feladatait oldottuk meg sikerrel.

Nehéz jó szakembereket találni

– Mik a terveik, a szántóföldi termelés gépesítésének irányába is fejleszt majd a cég, hisz az egy nagyon nagy piac, vagy marad az ültetvények területén specialista?

– Én hiszek abban, hogy valaki akkor lehet profi egy területen, ha pontosan meghatározva a célját, teljes mértékben a feladatára koncentrál. A rendelkezésünkre álló erőforrásokat felhasználva csak a jelenlegi profizmusunk kárára tudnánk a szántóföldi gépesítés irányába fejleszteni, így nem tervezünk bővítést. Azt szeretném elérni, azért dolgozunk, hogy ültetvényes témában mi jussunk eszébe a leghamarabb azoknak a gazdáknak, akiknek kérdése, beruházási igénye van ebben a szegmensben. Erre minden erőforrásunk, kompetenciánk megvan. Négy területi képviselőnk van országszerte, szervizünk bár egyelőre központi telephelyünkről száll ki az ország minden pontjára, de a reggel 6 órás kezdéssel garantálni tudjuk az időbeni kiérkezést partnereinkhez, ha szükség van ránk. A szervizben az állógépek egyértelmű preferenciát élveznek, ezt minden partnerünk tudja. Valószínűleg a következő lépés egyébként az értékesítési csapat további bővítése lehet.

 

Olyan olasz gyártók termékeit kerestük, amelyek illeszkednek a vállalati elképzeléseinkhez
Olyan olasz gyártók termékeit kerestük, amelyek illeszkednek a vállalati elképzeléseinkhez

 

– 2020 azért alapvetően egy elég nehéz év, főleg ha a járványhelyzetet, annak gazdasági hatásait nézzük. Hogyan értékeli ezt az időszakot?

– 400%-ot növekedtünk… Természetesen a mezőgazdasági üzletág még felfutóban van, az elején van lehetőség ekkora ugrásokra, de a szám akkor is magáért beszél. Most sem látom sötéten a helyzetet. Tavasszal néhány partnerünk a már aláírás előtt álló szerződésekkel kapcsolatban kért még kis időt, hogy tájékozódjon, mit hoz a járvány, ez okozott akkor átmeneti visszaesést, de később a legtöbb az így megakadt értékesítési folyamatból mégis sikerrel záródott. Mi nagyon hamar felmértük, hogy sok munkafázist egyszerűen nem lehet távmunkában csinálni… Szervizelés, alkatrészellátás, értékesítés – azért mind igényli a személyes kapcsolattartást is. Ezért döntött úgy a csapat, hogy – természetesen megfelelő higiéniás, betegségmegelőző szabályok betartása mellett – ugyanúgy dolgozunk tovább. Az ültetvények nem állnak meg a fejlődésben, nem lehet magukra hagyni a termelőket.

Egyébként az építőgépes üzletágban elsősorban a bérgépes részen érzékeltünk visszaesést, az új gépek eladási eredményei meghaladják a tavalyiakat, darabszámban és értékben is.

– A céges fejlődés alapvető eleme a megfelelő humánerőforrás. Ezen a területen cégvezetőként mik a tapasztalatai?

– Mindenképp ez a szűk keresztmetszet, nagyon nehéz olyan szakembereket találni vagy kinevelni, akik a mi vállalati kultúránknak, az elvárt szakértelemnek megfelelnek. Nagyon sokat interjúztatok, szervizszerelőt, gép- és alkatrész-értékesítőket vennénk még fel, de nehéz dolgunk van. Nekem húsz évem van ebben a cégben, hosszú utat jártam végig, és azt tapasztalom, hogy a mai fiatalabb generációnak nincs elég türelme, ideje kivárni a sikert. Sokan már az első találkozáskor az iránt érdeklődnek, hogy holnaptól hogyan lehetnének vezetők, miközben még azt sem tudják, hogy mit kellene vezetni. Korábbi fiatalítási szándékunk során is azt láttuk, hogy több fiatal értékesítő nem várja ki, hogy az a munka, amit ő és mi befektettünk az értékesítési folyamatba, beérjen. Mielőtt megérkeznének a sikerek, feladják. Így inkább manapság a 30–40-es korosztály lehetséges szakembereit célozzuk meg, nagyobb sikereket érünk el velük, és büszkén mondhatom; nagyon jó csapatunk van.

Nagyon fontos a jó nyelvtudás

– Hogyan látja ennek a korosztálynak a nyelvtudását? Sokszor hallani, hogy komoly lemaradásunk van ezen a téren, mik a saját tapasztalatai?

– Ez, sajnos, igaz. Mi, itt a cégnél ezen úgy próbálunk segíteni, hogy egy angoltanár jár hozzánk hetente kétszer, tanfolyamot biztosítunk kollégáinknak, hogy kimondottan az itt használt szakmai nyelvet tanulják meg.

– Mit tart ma a cég előtt álló legnagyobb kihívásnak?

– Egyértelműen azt, hogy a csapat megfelelő bővítésével a piac meghatározó szereplői lehessünk ebben a szegmensben.

– Hogyan tudják megünnepelni a cég 30. születésnapját?

– Azt terveztük, hogy a főbb beszállítóinkat, partnereinket és munkatársainkat meghívjuk egy közös ünneplésre – most pedig valószínű, hogy még a cégcsoport évvégi szokásos vacsoráját sem tudjuk megtartani. Természetesen külön kedvezményekkel mindenképpen szeretnénk különlegessé tenni ezt a szép, kerek évfordulót.

– Mi az, ami magánemberként segíti pihenni, regenerálódni?

– Nagyon szeretek utazni. Sajnos ez az év ennek nem nagyon kedvezett, és még a betervezett, szokásos munkautak többségét is le kellett mondanom. Nagyon szeretek beszélgetni az emberekkel, partnerekkel – ebben sokat segít, hogy 2-3 nyelven is folyékonyan beszélek. Nagyon igaz szerintem az a mondás, hogy ahány nyelvet beszélsz, annyi ember vagy. Annyira más Olaszországban egy üzleti ebéd során tárgyalni, majd elmenni Németországba egy másik partnerhez egyeztetni, vagy akár a japán gyártó szakembereivel kommunikálni. Nagyon élvezem a munkának ezt a részét! Várom azt az időszakot, amikor újra lehet nyugodtan utazni a világban.

Fodor Mihály