Az utóbbi egy, illetve másfél évtizedben kezdtek egyre nagyobb teret hódítani a műtrágyaszóró hordozókocsik, amelyeket lényegében a függesztett szórógépek kiegészítőjeként kínálnak a gyártók. Funkciójukat tekintve, alkalmazásukkal a hárompont-függesztésű műtrágyaszórót átalakítás nélkül használhatjuk vontatott műtrágyaszóróként; ehhez egyszerűen fel kell kapcsolnunk a kocsira.
Előnyök
Sokan feltehetik a kérdést, miért is van szükség egy ilyen kiegészítő eszközre. A válasz egyszerű, mégis többtényezős. Az erőgépek hidraulikus rendszerű hátsó hárompont-függesztő berendezése behatárolt emelőképességű, ennek tartós maximális kihasználása jelentős terhelést ró magára a berendezés elemeire, illetve a traktor hátsó tengelyére, kerekeire. A hosszan tartó maximális terhelés tartósan megváltoztatja az erőgép súlypontját és stabilitását is. A mai kéttárcsás műtrágyaszórók már egyre nagyobb tartálykapacitással rendelkeznek annak érdekében, hogy minél kevesebb időt kelljen az utántöltésükre fordítani. Viszont a teletöltött szórógép viszonylag magas pozícióban, folyamatos igénybevételt jelent a függesztőszerkezetre és annak hidraulikus rendszerére, hiszen a szántóföldi terepviszonyok leküzdése komoly lengésekkel veszi igénybe az erőgépet.
Ezek mellett a hátsó függesztőmű behatárolt emelőképessége nem teszi lehetővé azt sem, hogy a későbbiekben a műtrágyaszóró tartályának térfogatát bővítsük, pedig a gyártók zöme már többféle méretű tartálybővítéseket kínál a szórógépekhez. Amennyiben kiegészítjük, áthelyezzük függesztett műtrágyaszórónkat hordozókocsira, úgy a bővítésnek már nincs ilyen korlátja, pláne akkor, ha megfelelően túlméretezett teherbírású kocsit vásárolunk erre a célra. Ezek mellett az az előnye is megvan a hordozókocsinak, hogy ezzel egy kisebb teljesítményű erőgép is elegendő a kijuttatógép üzemeltetéséhez, így alacsonyabb költséggel végezhető a tápanyag-visszapótlás művelete. Ha a szórógép megrakott súlya nem terhelődik a traktor hátsó tengelyére, akkor kisebb talajnyomást gyakorolunk a területre, amely főleg fejtrágyázásnál vagy művelt területen való kijuttatásnál fokozottan fontos szempont, de nem elhanyagolható művelőutas technológia esetén sem.
Kínálat
Az elmúlt egy évtizedben főleg az első kategóriába tartozó konstrukciók terjedtek el, és ma már számtalan gyártó kínál a nemzetközi piacon boogie kocsikat a műtrágyaszórókhoz, a legkülönfélébb felszereltségben. Nem meglepő népszerűségük, hiszen elérhető áron beszerezhetők, egyszerűek, megbízhatók és könnyen kezelhetők. A tartályos kocsik már kevésbé ismertek, és azokból a kínálat is szűkebb, üzemeltetési feltételük is korlátozottabb.
Két kategória
Konstrukciós szempontból két jól elkülöníthető kategóriába sorolhatók a műtrágyaszóró hordozókocsik; az egyik egyszerű felépítésű, a műtrágyaszóró csatlakoztatásához hárompont-függesztéssel felszerelt, vontatott, egytengelyes, boogie rendszerű, kompakt hordozó alváz. A másik pedig a hagyományos egytengelyes, vonórúd-terheléses pótkocsialváz műtrágyatartályos felépítménnyel, a műtrágyaszóró csatlakoztatásához az alváz végén hárompont-függesztéssel.
Boogie rendszerű hordozókocsi
A boogie rendszerű, széles körben elterjedt konstrukciókat a legegyszerűbb kialakítástól kezdve a professzionális felszereltségű típusokig széles választékban kínálják. Maximális teherbírásuk mérettől függően általában 2-től egészen 4 tonnáig terjed. A legolcsóbb, egyszerűbb modellek több modellnél kerettartóval lezárt zárszelvényes vázból állnak, melynek csúcsa a vonórúdban végződik. Az egytengelyes modellek a keréktengelyeket általában mellőzik, a kerékagyak a vázkerethez vagy fixen vannak rögzítve, vagy pedig egymásba csúszó zárszelvényes megoldással kerülnek a váz hátsó végének az aljára felszerelésre, így biztosítva a fokozatonkénti nyomtávállítást.
Az állítható nyomtávolságú verziók könnyen igazíthatók az eltérő nyomtávú erőgépekkel való vontatás esetén, főleg akkor, ha művelőnyomos technológiával vetett területen alkalmazzák őket. A legtöbb modell fékberendezés nélküli, de ez teherbírásfüggő, hiszen a nagyobb kapacitású típusok kerekei már fékezettek. A komolyabb felszereltségű modelleket több esetben már himbarendszerű lengőtengelyes tandem futóművel szerelik, számos modellnél kényszerkormányzott hátsó kerékkel, illetve a himbatengelyt lengéscsillapítással vértezik fel, így törekedve arra, hogy minél kevesebb szórásképet befolyásoló lengés érje a szórógépet. A tandem tengelyes változatoknál az alváz eltérő lehet, hiszen a tengelyfelfüggesztés más megtámasztást igényel, mint az egytengelyes modelleknél, viszont a tandem futóműves kocsik teherbírás szempontjából nagyobb kapacitásúak, így nagyobb tartálytérfogatú műtrágyaszórók hordozására képesek.
Mivel a hordozókocsik miatt a szórógép magasabbra kerül, így a feltöltéshez való megközelítés szempontjából, a traktorra függesztett verziókkal szemben hátrányban van. Ennek áthidalására már sok gyártó létrával és korláttal körbevett pódiummal szereli fel a hordozókocsiját, ahonnan kényelmesen megközelíthető, illetve elérhető a szórógép felső tartálybeöntő nyílása. A feltöltés megkönnyítése érdekében több gyártó a hordozókocsit ráépített zsákemelő daruval kombinálva is kínálja, így egyetlen géppel elvégezhető a feltöltés és a kijuttatás. A TLT-hajtás továbbítására egy tartókonzolra helyezett közbenső támasz van, a vonórúd és a vázkeret csatlakozásához szerelve. Így természetesen, a nagyobb távolság miatt, egy plusz kardántengelyre is szükség van.
Tartályos hordozókocsik
Az utóbbi 4-5 évben jelentek meg a tartályos hordozókocsik, amelyek lényegében a vontatott műtrágyaszórókhoz hasonló felépítményűek és elrendezésűek, azzal a különbséggel, hogy a hátsó szórószerkezet helyére a hidraulikus hárompont-függesztés került rögzítésre, erre csatlakozik a hordozott függesztett műtrágyaszóró. A tartályból a műtrágya áttöltése a rákapcsolt függesztett szóróba egy csigás áttöltőrendszeren keresztül történik, amely a lefelé szűkülő tartály aljából indul, és a rákapcsolt műtrágyaszóró tartálya felett egy kettéosztó áttöltőnyílásban végződik, amelyből gégecsöveken át folyik a függesztett gép kettéosztott tartályaiba a műtrágya. A tartályos hordozókocsik a szállítórendszer miatt érzékenyebbek a műtrágya boltozódására, csomósodására, így optimális minőségű tápanyaggal működnek üzembiztosan.
Magas állományban is alkalmazhatók
Több modellnél a függesztőszerkezet tartókerete változtatható magasságú, így művelőutas technológiában szélességben igazodó kerékmérettel akár magas növényállományban is használhatók az ilyen tartályos hordozókocsik. Mivel teherbírás tekintetében akár 8 tonnás modellek is elérhetők, így a hordozott függesztett gép nagy tartálybővítéssel is alkalmazható. A tárolótartállyal szerelt hordozókocsi így, kijuttatási dózistól függően, akár egész napos, feltöltéssel nem megszakított munkára is képes. Ez a hasznos üzemidő tekintetében egy fontos szempont, abban az esetben, ha nagy kapacitású tartályos hordozókocsi mellett dönt a felhasználó. Bár a tartályos hordozókocsik drágábbak a boogie rendszerű versenytársaikhoz képest, de konstrukciós kialakításuknak köszönhetően lehetőség van a felhasználási területük kiszélesítésére. A műtrágyaszórás mellett, a függesztett gépet lekapcsolva, a tartályos hordozókocsik vetőgépek feltöltésére, őrölt takarmányok, tápok takarmányozás során történő kiosztására is használhatók.
FARKAS IMRE