fbpx

Közeljövő: naranccsal hajtott repülőgépek

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 augusztus 16.

Vissza a tányérhoz, mert jobb üzemanyagok vannak a láthatáron, mint ami a nedves kukoricától vagy a repcétől remélhető. Az illóolajokról van szó. Ezek egyes országokban eddig tonnaszám mentek veszendőbe. Mások számára az lehet kifizetődő, ha kis bioreaktorokban baktériumokkal termeltetik meg az illóolajokat.

narancslégyártás
Apróra préselve sem jól komposztálható a narancshéj, üzemanyagnak viszont alkalmas lenne
(forrás: Wondastic Tech)

Miért pont illóolaj?

A terpének aromás vegyületek, a kevés szénatomot tartalmazó változataikat illóolajokként ismerjük, miattuk kellemes a levendula vagy a narancshéj illata. Nagy szénláncú változataik a karotinok vagy a szteroidok. A kutatások azt mutatják, hogy számos tulajdonságukban jobban hasonlítanak a fosszilis üzemanyagokhoz, mint a mai biodízel-alapanyagok, ezért néhány éve intenzíven kutatják a felhasználhatóságukat. Ma már ott tartunk, hogy módosított baktériumokat (Rhodobacter capsulatus) „vesznek rá” a terpénszintézisre. Ezek egy kétfázisú fermentációs eljárás során már 78%-os hatásfokkal alakítják át a nekik adott glükózt a kamillavirág illóolajává.

Ahol rengeteg a narancs

Ezek után nem meglepő, ha azt halljuk, a spanyolok a narancshéjból akarnak bioüzemanyagot készíteni. Míg a repcéből gyártott biodízel csak az ásványi üzemanyag kis részét (max. 7%-át) képes helyettesíteni a normál motorokban, addig a narancsolaj akár a repülőgépek üzemanyagába is bekeverhető 15%-os mértékben, méghozzá anélkül, hogy rontana a gépek teljesítményén.

A spanyol narancslégyárak évente akár 30 millió tonna hulladékot is megtermelnek. Eddig csak gond volt a narancshéjjal, mivel antibakteriális hatása miatt darálva is csak lassan komposztálódott, plusz savanyította is a talajt. Mostantól kifejezetten örülni fognak a narancshéjnak a feldolgozók, hiszen a hulladék is bevételt hoz nekik. Ráadásul Spanyolország rendelkezik a legnagyobb kőolaj-finomító kapacitással Európában, és ezek bioüzemanyagokat is képesek gyártani. Egyszóval minden adott ahhoz, hogy a narancsligetek mellett a biodízelgyárak is felvirágozzanak az országban.

Vissza a tányérhoz!

Ebben a cikkükben – A repce esélyei magyar földön: most és 2030 után – már intettük a gazdálkodókat arra, hogy 2030 után gyorsuló tempóban fog leépülni az elsőgenerációs bioüzemanyagok gyártása. A hasonló hírek óvatosságra kell hogy intsék a hazai repce- és kukoricatermelőket. Az etanolgyár már nem sokáig lesz jó vásárlója a nedves kukoricának, ahogy a repcét sem keresik majd a német kereskedők. A mezőgazdaság visszatér a tányérhoz, a tank pedig maradjon a biokémikusok és az ipar problémája.