Laikus „elemzőktől” sokszor hallani, hogy az oroszok azért lebegtetik a gabonafolyosó sorsát, mert ezzel akarnak piaci pánikot kelteni, árakat emelni. Nos, a vásárlások valóban élénkültek, de az árak – különösen termelői szinten – nyomottak maradtak. Egy profi gabonakereskedő elmondja, miért.
60 nap alatt csak kapkodva megy
A gabonafolyosó mindössze 60 napos meghosszabbítása destabilizálja a piacot, és az esélyét sem adja meg az árak emelkedésének – tette közzé Facebook-oldalán Olekszandr Solovei, a Spike Brokers vezérigazgatója. Az ukrán gabonakereskedő felidézte, hogy az első két nyitva tartási szakaszban 120-120 napon át működött a tengeri kereskedelemi útvonal, és a gyakorlat bebizonyította, hogy ennyi időre minimum szükség van ahhoz, hogy „viszonylag hatékonyan lehessen kereskedni az ukrán gabonával”.
Ennél rövidebb idő alatt lehetetlen megszervezni a minőségi szállítmányozást, azaz szinkronizálni a munkákat a szállítandó áruk felhalmozása és kézbesítése körül. Plusz bizonytalansági tényezőt hoz a rendszerbe, hogy az orosz fél „ellenőrző” tevékenysége 14, de 45 napot is igénybe vehet, ami kiszámíthatatlanná teszi a hajók indulását. A kereskedők olyan kockázatokat kénytelenek vállalni, amelyek pénzbe kerülnek, és ez végső soron a termelőkön csattan.
A bizonytalansági faktor
A piaci egyensúlytalanságot pszichológiai tényezők is táplálják. Az eladók igyekeznek minél több gabonát eladni a következő 2 hónapban. Sőt, inkább alig másfél hónapban. Mint azt láttuk, a folyosó várható záródása előtt két-három héttel már leállnak a hajórendelések. Ez olyan rövid idő az értékesítésre, ami hirtelen teremt nagy kínálati nyomást, így esély sincs a termelői árak erősödésére.
„Mindezek eredményeként azt látjuk, hogy a gabonafolyosó ilyen rövid távú nyitva tartása nem könnyít a mezőgazdaság helyzetén, hanem rombolja a piacot. A kereskedelmi kapcsolatok hatékonyságának megőrzése érdekében minimum 3-6 hónapig kellene üzemelnie a folyosónak. A legjobb lenne szabadon, Oroszország kihagyásával dolgozni” – jegyezte meg a szakember, akit a betakarítás közeledtével nagyon aggaszt a logisztikai láncok sérülékenysége.