Míg a Covid kiváló piaci helyzetet teremtett a bioélelmiszerek piacának (sok, más célra el nem költhető pénz volt a háztartásokban, és az egészség megőrzése volt a legfőbb szempont), addig a 2021 nyarától kibontakozó energiaválság, amit 2022-ben magas infláció követett, karcsúsította az emberek pénztárcáját, így elfordultak a magasabb árfekvésű biotermékektől.
2021 remek év volt a biotermelésben
Az Egyesült Államok és az EU a világ legnagyobb biopiacai. Mindkettő óriási növekedési ütemet mutatott az elmúlt néhány évben. Európában 2021-ben összesen 58,6 milliárd dollár értékben fogytak biotermelésből származó élelmiszerek, ami erőteljes, 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Németország, Franciaország, Magyarország, Ausztria, Írország, Görögország, Románia és Szlovákia biopiaca is kétszámjegyű növekedést mutatott. A biotermékek forgalma alapján az EU ismét átvette a vezető szerepet az Egyesült Államoktól, ahol ekkoriban csak 2 százalékkos volt a bővülés mértéke, 57,5 milliárd dollár értékben fogytak a bioélelmiszerek.
Spórolni kényszerült Európa
A spirális infláció, a magas élelmiszer- és energiaárak azonban 2022-ben minden jel szerint visszafogták a bioélelmiszerek értékesítését Európában. Az első becskések szerint a biopiac mintegy 5 százalékkal zsugorodott, nagyjából 50 milliárd dollár értékben fogytak ilyen élelmiszerek. (Ne feledjük, közben magas volt az infláció, és az euró is gyengült a dollárral szemben, így a mennyiséget tekintve sokkal nagyobb mértékű lehet a csökkenés.)
A trend mégis a bio
Franciaország és Németország adja az EU-ban biopiacának több mint 60 százalékát, mindkettőben csökkent tavaly a bioforgalom. Hosszabb távon azonban a szegmens fellendülésében bíznak az elemzők. Ezt egyrészt az eddigi trendek, másrészt az uniós célkitűzések indokolják. Az elmúlt évtizedben több mint a kétszeresére nőtt az ökoterület az EU-ban, 2022-ben már 13,5 millió hektár állt ilyen művelés alatt. 2030-ra a mezőgazdasági területek 25 százalékán kellene organikus szempontok szerint gazdálkodni az uniós elvárások szerint. A válság azonban rámutatott: jóval többen fogyasztanak biot trendkövetésből, mint komoly elvi megfontolásból, és ha az anyagiak úgy kívánják, könnyen visszaváltanak konvencionális termékekre.
Lásd még a témában: Válság és a luxustermékek, avagy miért nem megy a bio.