A növekvő infláció még nagyobb nyomást helyez a termelőkre az egyébként is kiélezett árversenyben. Azt gondolnánk, hogy a hipermarketek kedvezőbb árai tisztességes alkuként fogantak, de valóban így van? Vizsgáljuk meg, mit áldozunk fel a végeláthatatlan akciók oltárán, amikor egy kiló lédig paprikát vásárolunk!
A „csak most, csak önnek” csapdája
Kiguvadt szemmel böngésszük az „akciós újságot”, időt és környezetszennyező üzemanyagot nem sajnálva loholunk az egy-két száz forintos árleszállítások helyszínére, hogy megvásároljuk az idei év legjobb árú paprikáit. Mindenki olcsóbban akar vásárolni, de vajon azt is tudjuk, hogy a háttérben mit teszünk ezzel? A kiskereskedők a gyakran a lélektani határ alá nyomott árakkal ellehetetlenítik, és hosszú távon kivéreztetik a hazai gazdákat. A kiégett termelők jelentős bevételtől esnek így el, később tönkremennek, vagy terményüket külföldre exportálják, ahol hajlandóak reálisan megfizetni fáradtságukat és szakértelmüket. Legrosszabb esetben pedig mindez a világon egyedülálló terményük eltűnéséhez is vezethet. A kérdés az: megér ez ennyit?
Kedvezményesnek tűnik, pedig csak gyengébb minőség
A jutányos ár mögött valójában pofonegyszerű a történet: nem az, aminek árulják. A paprika hasonlatát követve: bizonyos helyeken a lédig nem lédig, a paprika tulajdonképpen lecsópaprika vagy tv-paprika, de egyik sem magas minőségű étkezési paprika. Így lehetséges az, hogy a vásárló megvezetésével, fű alatt, egyáltalán nem spórolunk.
Megoldás a fenntartható mezőgazdaságra: kistermelői fair trade
A fair trade elnevezést már mindenki ismeri, legtöbbször a csokoládé és kávé kapcsán találkozhatunk vele. Szép dolog kiállni a latin-amerikai farmerek mellett, de a hazai gazdákról ritkábban esik szó, pedig gyakran ők hasonlóan kiszolgáltatott pozícióban vannak. A legtöbb piaci szereplővel ellentétben például az idehaza is ismert, cseh anyavállalattal működő Kifli.hu nemcsak a vevő, de a gazdák érdekeit is szem előtt tartja. A hazai kis- és közepes termelőkkel dolgozó cég szoros viszonyban áll a termelőkkel, kapcsolatuk bizalmi alapon működik, amelynek egyetlen szabálya, hogy friss terméket pontosan szállíthassanak ki. Cserébe átvállalják a logisztikával járó munkát, amely mostanra Budapesten kívül már a Balaton és Velencei-tó régiójára is kiterjed.
Maga a földi paradicsom
„A paradicsom minőségének az egyik legfontosabb eleme az, hogy éretten szedjük, ezután 48 órán belül a fogyasztók asztalára kerülhet az áru. Nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a körforgásos gazdálkodásnak úttörői, éllovasai legyünk, hiszen a nap végén együtt kell élnünk a környezettel, és nagyon nem mindegy, hogy mit hagyunk itt az unokáinknak” – foglalta össze szakmai törekvéseit Márkus Zsolt, a Veresi Paradicsom Kft. tulajdonosa.
A jutányos ár mögött: nem az, aminek árulják
Kifli.hu – tények és számok:
‑ naponta több mint 5000 rendelés,
‑ több mint 130 ezer vásárló,
‑ 400 futár,
‑ 225 CNG-üzemanyaggal hajtott autó,
‑ 14 000 termék, folyamatosan bővülő választék,
‑ újratölthető csomagolású termékkör.
Mi van a magasabb árban?
Az online kereskedő büszkén vállalja, hogy egyszerűen kiszállt az árversenyből. Árképzésük részét a következő tételek teszik ki: a 27%-os áfa, az infláció, a gazdák üzemanyag- és nyersanyagköltsége és a legfontosabb: a minőség, a törődés, a hagyományokat és mindenen túl az emberi életeket, családok megélhetését, egy komplett iparág jövőjét szem előtt tartó üzleti stratégia. A termékválaszték a „fordított piramis” elven épül fel, ahol az alacsonyabb árkategóriájú termékskála az alsó csúcsot, míg a prémium választék a legszélesebb felső sávot foglalja el.
A cikk a Kifli.hu támogatásával készült.
Sándor Ildikó