Közel 100 gabonaszállító hajó rostokol az ukrán kikötőkben

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 április 01.

Az orosz fél eddig csak arra tett ígéretet, hogy a külföldi felségjelű hajók szabadon távozhatnak, de még ezek sem merik megkockáztatni ezt. Pedig rengeteg ukrán kukorica várakozik a kiszállításra.

orosz hadihajók
Orosz hadihajók akadályozzák az exportot (forrás: navalpost.com)

Támadástól és aknáktól tartanak

Az orosz haditengerészet a szárazföldi csapatmozgások megindulásával egy időben 94 polgári hajót is blokkolt Ukrajna fekete-tengeri kikötőiben. Ezek rendeltetetésük szerint gabonát és egyéb élelmiszereket kellene hogy szállítsanak. Egy részük külföldi felségjelű hajó, de senki nem meri elhagyni a kikötőket, mióta az oroszok megtiltották ezt. A felszólítást követően észt, moldáv, bangladesi és japán felségjelű teherhajókat is orosz támadás ért, illetve a kihelyezett aknák miatt váltak használhatatlanná.

Múlt pénteken az oroszok ígéretet tettek arra, hogy folyosókat nyitnak a külföldi hajók számára az ukrán kikötőkből való távozásra, de ezt eddig egyetlen egység sem merte megtenni, mivel a hírek szerint sodoraknák akadályozzák a vízi közlekedést. (Alkalmazásukat egyébként a kontrollálhatatlanságuk miatt nemzetközi egyezmény tiltja.). Ezektől Törökország és Románia partjait már megtisztították.

Március 29-én az ukrán külügyminisztérium hivatalosan is megerősítette, hogy ilyen típusú robbanó szerkezettel nem rendelkeznek, és az aknák megegyeznek a Krím 2014-es annektálása során alkalmazott orosz robbanó szerkezetekkel. Ukrajna tájékoztatta a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetet, valamint külföldi partnereit arról, hogy Oroszország aknákat használ a Fekete-tengeren, egyúttal az agresszor felelősségre vonását sürgetette.

Csigalassú a kukoricaexport

Tudni érdemes, hogy az ukrán kereskedők a háborús helyzet miatt bevezetett gabonakiviteli korlátozások feloldását szorgalmazzák, mivel a tavalyi kukoricatermés rekord nagyságú volt, és többszörösen meghaladja az ország belső szükségletét. Eddig a szállítmányozás vasúton bonyolódott, csakhogy a síneken maximum havi 600 ezer tonna gabona képes elhagyni az országot, ami a kikötői kapacitás mindössze10-15 százaléka. A nagy készlet máris lenyomta a belföldi kukoricaárakat. Mindeközben Ukrajnának égető szüksége lenne a gabona külpiaci értékesítéséből származó bevételre. (Lásd cikkünket: Ukrajna: a földek harmada veszélyben, a vasút csigalassú.)