A tartós hátramenetben dolgozni képes univerzális traktorok kínálata a 80-as években kezdett bővülni. Akkoriban egyre több gyártó vértezte fel erőgépét 180 fokban megfordítható üléssel és kezelőszervekkel, vagy a tartós hátramenetben végzett munka irányításához kiegészítő kezelőegységekkel. Míg ez a képesség nagyon sokáig csak a Mercedes MB Trac traktorszéria legnagyobb modelljeinek kiváltsága volt, a 80-as években egyre több erőgépszériában lehetővé tették a gyártók az ilyen üzemmódban történő alkalmazást.
Miben is rejlik ennek az üzemmódnak az előnye?
A megfelelő tolt rendszerű munkagépek nagy értékű önjáró gépeket válthatnak ki a betakarításban. Nem véletlen, hogy elsőként a tolt rendszerű függesztett szecskázógépek, kaszák és a szintén tolt üzemmódú cukorrépa-betakarító adapterek terjedtek el ezekhez az erőgépekhez a legszélesebb körben. A tolt rendszerű munkagépek beszerzési értéke jóval alacsonyabb, mint az önjáró gépeké (silózó, rendrevágó), így egy méregdrága magajáró gépet lehet költséghatékony módon kiváltani, a traktor pedig a betakarítási időszakon kívül más munkákban, hagyományos univerzális erőgépként használható. A hátrameneti üzemmódban, megfordított üléspozícióval a munkaeszközre ideális a rálátás, kényelmesen követhető a gép munkája, a mellső tengely kormányzásával hátramenetben pontosabb az irányítása.
Napjainkban is több vezető erőgépgyártó kínálja gyári kiszerelésben a tartós hátramenetben végzett munkához szükséges ülés- és kezelőegység-megfordításokat. Elég csak a Fendt 800 és 900 Vario széria „Reverse drive control” vagy a Valtra N, T és S sorozatok TwinTrac rendszerét említeni, de hasonló képességekkel felvértezhető néhány Massey Ferguson traktorsorozat is. Az osztrák Kneidinger 1880 GmbH például a Case IH Maxxum, Puma, Optum és Magnum, illetve Steyr Profi, CVT, illetve Terrus modellekhez kínál hátrameneti üzemmódra való átépítőkészletet.
Míg a 80-as és 90-es években a munkagépkínálat az ilyen jellegű alkalmazáshoz igen szűkös volt, addig napjainkra egyes kategóriákban jelentősen bővült.
Tolt rendszerű, függesztett szecskázók
Az alacsonyabb egyedlétszámú állattenyésztő gazdaságok a kisebb volumen miatt nem tehetik meg a nagy értékű önjáró silózógépek beszerzését és üzemeltetését. A bérsilózók viszont itthon horribilis összegekért végzik a szolgáltatásukat. Ilyen esetben jó alternatíva lehet a tolt üzemeltetésű, függesztett silózó alkalmazása. Egy ilyen 3–4,5 méteres munkaszélességű függesztett silózóval a traktor orrán lévő vonórészhez a szállítójárművet kapcsolva egy gépkapcsolattal költségtakarékosan elvégezhető a silótakarmány betakarítása. Korábban szinte uralta ezt a kategóriát az európai piacon a Kemper Champion, a Pöttinger Mex V, a Mengele SH, illetve a Vicon MH180S. Mára a sorfüggetlen függesztett Kemper és Pöttinger modellek teljesen eltűntek a kínálatból, a Mengele néhány évig még Lelyként hódított, majd szintén eltűnt.
Az egykori Vicon MH-180S függesztett silózó immár
Kuhn MC 180S Quattro néven van jelen a piacon, változatlan formában és konstrukcióval. Akik nagy munkaszélességű, a magas betakarítási teljesítményű önjáró silózókat kiváltó, tolt rendszerű modellt keresnek, azok számára is van alternatíva. A Lacotec LH II sorfüggetlen adapterrel szerelt függesztett tolt rendszerű silózó 4–6 sor kukorica betakarítására képes, és zúzódobbal is fel van szerelve. Másfél éve érkeztek az első hírek arról, hogy a Krone is hasonló rendszerű, de még nagyobb teljesítményű silózó fejlesztéséhez látott hozzá. A konstrukció prototípusának kialakításához a BigX széria részegységeit és adaptereit alkalmazták.
Butterfly kaszák hátrafelé
Minden túlzás nélkül elmondható, hogy ebben a kategóriában „kínálatrobbanás” történt az elmúlt évtizedekben. Míg a 90-es években egy-két úttörő típuson kívül (CLAAS Corto 8100) nem nagyon lehetett tartós hátramenetben dolgozó erőgéphez (6–8 m) nagy munkaszélességű kaszát találni, addig napjainkra ez jelentősen megváltozott. Akkoriban még zömmel dobos kaszák voltak elérhetők tolt rendszerű változatban, míg manapság már ebben a kategóriában szinte csak a tárcsás vágószerkezet az egyeduralkodó.
Sokan feltehetik a kérdést, hogy miben rejlik a tolt rendszerű „butterfly” kasza előnye a hagyományos, osztott kombinációhoz hasonlítva, hiszen munkaszélességben és teljesítményben azonosak. Egyértelműen az irányításban, manőverezhetőségben van. A hagyományos osztott, front és hátsó kaszaszárnyakból álló kombinációk hátránya, hogy kaszálás közben irányváltoztatásnál, kanyarodásnál a hátsó tagok mellső kaszához viszonyított jelentős kitérése miatt többször levágatlan csíkok maradnak a gép után.
Ezt sok esetben azzal küszöbölik ki, hogy a mellső kasza olyan munkaszélességű, hogy jelentős átfedéssel dolgozik a hátsókhoz képest, viszont ez költséghatékonyság szempontjából nem előnyös. A teljesen egybeépített tolt rendszerű verzióknál ilyen irányváltoztatásból adódó kaszálatlan csíkok nem fordulnak elő, a kaszát a hátramenetben üzemelő traktorral, a kormányzási helyzet áthelyeződésével sokkal pontosabban követhető a terület. A kínálatban a tolt rendszerű változatok két fő kategóriába sorolhatók. Az egyik a kizárólag tolt üzemmódban alkalmazható, egybeépített verzió. A másik pedig olyan hagyományos „butterfly” kombináció, amelyet osztott verzióban hagyományos módon, illetve a mellső és a hátsó szárnyakat hárompont-függesztéssel egybekapcsolva, tolt üzemmódban alkalmazhatunk.
Rendképzés tolt üzemmódban
Az utóbbi néhány évben egyre szélesebb körben terjedtek el a rendfelszedő dobos, hevederes rendképzők. A kategória megjelenésekor leginkább vontatott kivitelben, illetve önjáró rendrevágó gép adaptereként voltak elérhetők, különböző munkaszélességben.
Hárompont-függesztésű tolt üzemmódban dolgozó verzió is kapható tartós hátramenetben dolgozó traktorhoz, de viszonylag kicsi, 3-4 méteres munkaszélességben. Ilyen például az itthon is elérhető, 3,8 méteres ROC RT 380, de a szlovén SIP Air 300F, illetve 350F függesztett hevederes rendképzője, amelynek 5,8; 7,5 ha/h a területteljesítménye. Utóbbi teljesen hidrosztatikus hajtású, és tagolt rendfelszedő dobja hatékony talajkövetést biztosít. A hevederes rendképzők specialistája, az osztrák Reiter azokra is gondolt, akik a nagy teljesítményű traktorjukat rendképzésben is kívánják tartós hátramenetben használni, ezért kifejlesztette a Reiter Respiro R6 RD és R7RD hevederes rendképzőszériát. Legnagyobb előnye, hogy a vezetőnek nem kell állandóan hátrafordulnia a rendképző munkájának ellenőrzése céljából, hanem teljes szélességben, kényelmesen követheti a munkafolyamatot. A 6, illetve 7 méteres munkaszélességben elérhető Respiro R6 RD és R7 RD 4-8 ha/h területteljesítményre képes. A hevedersebesség kabinból történő beállítására potenciométer szolgál. A rendleszorító hengerek megemelhetők a takarmány mennyiségének megfelelően. Az on-road csomagnak köszönhetően a gép kompaktabb, mint egy vontatott Respiro, a szállítási szélessége mindössze 2,4 m.
Farkas Imre